Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
678761_0001.png
678761_0002.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 283 (Alm. del):I brev af 2. april 2009 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 283:”Vil ministeren oplyse, hvor lang ventetid der er for børn under 18 år,der henvises til psykologundersøgelse i PPR, fordelt på kommuner ogfordelt på forskellige typer symptomer?”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem Sara Cekic (SF).Svar:Jeg har ikke valide statistiske oplysninger om ventetiderne for den pæda-gogisk-psykologiske vurdering, der skal indhentes forud for henvisningaf folkeskolens elever til specialundervisning og anden specialpædagogiskbistand.Pædagogiske Psykologers Forening har i samarbejdet med Landssamrå-det for PPR-chefer udarbejdet en analyse af de pædagogisk-psykologiskerådgivningsenheder pr. 1. august 2007. Analysen er udarbejdet på bag-grund af en spørgeskemaundersøgelse.Det fremgår heraf, at der er ventetider ved en del af de pædagogisk-psykologiske rådgivninger. Der er dog ikke redegjort for det nærmeregrundlag for beregningen af ventetiderne.Jeg skal også gøre opmærksom på, at lovforslag nr. L 111 om ændring aflov om folkeskolen (Ændring af procedure for henvisning til specialun-dervisning i enkelte fag) - der blev vedtaget af Folketinget den 21. april2009 - vil forenkle de administrative byrder i folkeskolen ved at ændreproceduren for henvisning til specialundervisning i enkelte fag. Det gæl-
1. maj 2009
2der ikke mindst de administrative byrder for pædagogisk-psykologiskrådgivning.Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 1, at ved henvisning til specialunder-visning i enkelte fag kan inddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgiv-ning undlades, hvis skolens leder vurderer, at det ikke er nødvendigt, oghvis forældrene er enige heri. Elevens synspunkter skal tillægges passen-de vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.Det indgår i aftalen om kommunernes økonomi for 2009, at der skaliværksættes en analyse af den samlede specialundervisning i folkeskolen.Som led i analysen skal det blandt andet kortlægges og analyseres, hvilkemålgrupper der modtager specialundervisning, samt hvordan og hvorforelever henvises til specialundervisning.Jeg forventer, at analysen også vil indeholde en beskrivelse af pædago-gisk-psykologisk rådgivnings funktion.Analysen af folkeskolens specialundervisning forventes at foreligge pri-mo 2010.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder