|
|
|
Dato: |
||
SOU 28 |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 28 stillet af Folketingets Socialudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 31. oktober 2008.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Line Barfod (EL).
Â
Spørgsmål:
â€Hvordan vil ministeren sikre, at ogsÃ¥ uledsagede børn der er EU-borgere, fÃ¥r udpeget en repræsentant som fastlagt i handlingsplanen mod menneskehandel, sÃ¥ repræsentanten kan indgÃ¥ i overvejelser om, hvad der skal ske med barnet, hvis barnet skal hjemsendes sÃ¥ sikre modtagelse via IOM eller andre, frem for den nuværende praksis, hvor nogle børn udsendes efter fÃ¥ dage, før der er udpeget en repræsentant og dermed i modstrid med handlingsplanen?â€
Lad mig understrege, at ingen uledsagede mindreårige børn – heller ikke uledsagede mindreårige EU-borgere – af- eller udvises i strid med handlingsplanen mod menneskehandel.
Uledsagede mindreårige børn fra andre EU-lande, der opholder sig ulovligt i Danmark, eller som søger om asyl, hører under Udlændingeservices forsørgelse. Uledsagede mindreårige EU-borgere, der opholder sig lovligt i Danmark hører under de sociale myndigheder.
Det er typisk politiet, der har den første kontakt til en uledsaget mindreårig udlænding. Når politiet møder en uledsaget mindreårig udlænding, kontakter politiet straks de sociale myndigheder i kommunen og Udlændingeservice. Også Dansk Røde Kors Center Gribskov, der er det særlige center for uledsagede mindreårige udlændingebørn, kontaktes. Hurtigst muligt derefter foretager politiet med brug af tolk og tilstedeværelse af en repræsentant fra kommunen/bisidder fra Dansk Røde Kors en indledende afhøring. Afhøringsrapporten sendes til Udlændingeservice. Af afhøringsrapporten fremgår også politiets vurdering af, om der kan være tale om et handlet barn. Afgørelse herom træffes af Udlændingeservice.
I sager om uledsagede mindreårige børn fra andre EU-lande forelægger politiet sagen for Udlændingeservice med en indstilling om, hvorvidt barnet skal afvises administrativt (dvs. hjemsendes), fordi barnet ikke har lovligt ophold i Danmark.
Statsborgere fra andre EU-lande kan afvises, hvis de pågældende ikke har de nødvendige midler til deres underhold, og det offentlige må bekoste udlændingens udrejse af Danmark (subsistensløshed), jf. udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 5, jf. stk. 5, 2. pkt. Afvisning kan ske i indtil tre måneder efter udlændingens indrejse i Danmark, jf. udlændingelovens § 28, stk. 5, 1. pkt. Det er en forudsætning for afvisning af denne grund, at udlændingen ikke på lovlig vis er i stand til at skaffe midler til sit underhold i Danmark eller til sin hjemrejse.
Det er Udlændingeservice, der tager stilling til afvisningsspørgsmålet. Træffes afgørelse om afvisning, er barnet omfattet af Udlændingeservices forsørgelse og indkvarteres på Center Gribskov. Har barnet lovligt ophold, overgives barnet til de sociale myndigheder.
Hører en uledsaget mindreårig udlænding under Udlændingeservices forsørgelse, udpeges en personlig repræsentant for barnet. Udlændingeservice beder Dansk Røde Kors om at indstille en person til hvervet, og på baggrund af indstillingen udpeges den personlige repræsentant af den ansvarlige statsforvaltning.
Der udpeges en personlig repræsentant for alle uledsagede børn under Udlændingeservices forsørgelse. Repræsentanten udpeges altid før en eventuel udsendelse.
Udlændingeservice har oplyst, at hvis Udlændingeservice agter at træffe afgørelse om af- eller udvisning af en uledsaget mindreårige EU-borger, vil Udlændingeservice forinden anmode Dansk Røde Kors om hurtigst muligt at indstille en personlig repræsentant til varetagelse af barnets interesser. Det gælder, uanset om barnet er vurderet handlet.