Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Minister for LigestillingBeskæftigelsesministerietLigestillingsafdelingenVed Stranden 81061 København K
Dato: 29. april 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 1. april 2009følger hermed minister for ligestillings svar på spørgsmål nr. 269 (SOUAlm. del), stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
KAP/ J.nr. 2009-2832
Spørgsmål nr. 269:”Kan ministeren oplyse, hvilken betydning EU har haft for kønsligestillingeni Danmark?”
Svar:Ligestillingsarbejdet i EU tog de første mange år udgangspunkt i det, somvar omdrejningspunktet for EU i begyndelsen, nemlig handelssamarbejdet.Det betød, at der især var fokus på kvinders og mænds rettigheder på ar-bejdsmarkedet. Med udgangspunkt heri blev der vedtaget en række direkti-ver om blandt andet ligeløn, ligebehandling, social sikring, barsel, forældre-orlov, deltidsarbejde mv. Disse direktiver har dannet grundlag for dansklovgivning, og har dermed bidraget til det regelkompleks, der skaber ram-men for en stor del af det danske ligestillingsarbejde.I forbindelse med Amsterdam-traktaten blev ligestilling en del af EU’s over-ordnede opgaver, hvilket har medført, at nyere EU direktiver omfatter andetend arbejdsmarkedet (eksempelvis direktivet om ligestilling udenfor ar-bejdsmarkedet i form af ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelsemed adgang til og levering af tjenesteydelser).Samtidig er der blevet sat yderligere skub i erfaringsudvekslingen og koor-dinationen på ligestillingsområdet. Ligestillingsindsatsen er i stigende om-fang blevet prioriteret i Kommissionen, som de seneste år har udarbejdetårlige rapporter om status for ligestillingsarbejdet samt fremtidige udfordrin-ger og prioriteringer. Samtidig er der blevet oprettet et europæisk institut forligestilling mellem kvinder og mænd, som i øjeblikket er under opbygning iLitauen.
2
Dette har styrket politikudviklingen i de enkelte lande, herunder også iDanmark. Det har bidraget til, at man i højere omfang har kunnet drage nytteaf de metoder, der bruges andre steder med henblik på at optimere den nati-onale ligestillingsindsats.For eksempel har erfaringsudvekslingen med andre lande på områderne voldmod kvinder, menneskehandel og kvinder i ledelse i givet inspiration til dendanske indsats på de nævnte områder (eksempelvis den ”Østrigske model”med at fjerne den voldsudøvende mand fra hjemmet).Selvom Danmark på mange måder ligger i front med ligestillingen i en euro-pæisk kontekst, har EU således bidraget positivt til både det lovgivende ar-bejde samt til politikudviklingen i Danmark.
Inger Støjberg
/Kira Appel
Bilag: Notat med oversigt over ligestillingsrelaterede EU direktiver og orga-ner
3
Notat om EU instanser og programmer:Traktatbestemmelser:Ligestilling mellem kvinder og mænd er et af målene for den EuropæiskeUnion.I den nye reformtraktat indgår ligestillingselementet både som mål og værdifor EU, og mainstreamingprincippet er fremhævet som EU’s arbejdsmetode.Der er ydermere en erklæring om principperne for bekæmpelse af vold modkvinder. I grundrettighedscharteret er der tillige flere henvisninger til lige-stilling.Direktiver om ligestillingLigestillingsdirektivet – om ligestilling udenfor arbejdsmarkedet iform af ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med ad-gang til og levering af tjenesteydelser.Direktivet om lighed mellem mænd og kvinder, der driver selvstæn-dig virksomhed - også inden for landbruget, om anvendelse af prin-cippet om ligebehandling af mænd og kvinder i selvstændige er-hverv, herunder i landbrugserhverv, samt om beskyttelse af kvinder iselvstændige erhverv i forbindelse med graviditet og barsel.Graviditetsdirektivet om forbedring af sundhed og sikkerhed for ar-bejdstagere, der er gravide eller lige har født.Forældreorlovsdirektivet skal forbedre sammenhængen mellem ar-bejdsliv og familieliv. Det er det første direktiv på grundlag af afta-len om social- og arbejdsmarkedspolitikken, der er knyttet som bilagtil Traktaten om Den Europæiske Union, og som er en gennemførel-se af den rammeaftale, arbejdsmarkedets parter har indgået på fæl-lesskabsplan.For at gøre EU's lovgivning om ligestilling mere overskuelig og klar,har EU vedtaget at samle en række af EU-reglerne om kønsligestil-ling i ét direktiv: Det omarbejdede direktiv om gennem- førelse afprincippet om lige muligheder og ligebehandling af mænd og kvin-der i forbindelse med beskæftigelse og erhverv (direktiv2006/54/EF). Dette medfører, at en række direktiver bortfalder pr. 1.august 2009, men indtil da er disse tillige gældende som selvstændi-ge direktiver. Det drejer sig om:Ligelønsdirektivet - Bekræfter princippet om "lige løn for lige arbej-de", som det også fremgår af EF-Traktatens artikel 141 (tidligereEØF-Traktatens artikel 119). Direktivet giver desuden en ramme for,hvordan landene skal sikre, at princippet om lige løn faktisk blivergennemført.Ligebehandlingsdirektivet – Handler om lige adgang til beskæftigel-se, erhvervsuddannelse og forfremmelse. Direktivet skal sikre lige
4
arbejdsvilkår, herunder er der mulighed for at afhjælpe uligheder,som påvirker kvinders muligheder.Direktivet om ligebehandling inden for de erhvervstilknyttede sik-ringsordninger. Det angår ligebehandling af mænd og kvinder i ar-bejdsmarkedspensioner, og er grundlag for loven om ligebehandlingaf kvinder og mænd inden for de erhvervstilknyttede sikringsordnin-ger.Bevisbyrdedirektivet. Efter dette direktiv skal den, der sagsøges forforskelsbehandling, bevise, at princippet om lige behandling ikke erblevet krænket.Derudover indeholder EF-traktaten som nævnt ovenfor en række be-stemmelser om ligestilling jf. artikel 2, 3, 13, 136, 137, 141 og 251
EU-organer, som beskæftiger sig med ligestilling:Rådsmøder for beskæftigelses- og socialministre:Behandlingen af lige-stillingssager foregår i Ministerrådet for social- og beskæftigelsesministre.Uformelle ligestillingsministermøder:Der er tradition for, at hvert for-mandskab afholder et uformelt ligestillingsministermøde, hvor ministrene fårlejlighed til at mødes og diskutere aktuelle problemstillinger. Møderne føl-ges op på de formelle rådsmøder.EU-Kommissionens generaldirektorat for beskæftigelse og sociale anlig-gender:Overordnet set beskæftiger direktoratet sig med arbejdsmarkedsfor-hold og sociale anliggender, herunder ligestilling. Kommissionen udgiverblandt andet en årlig rapport om ligestilling mellem kvinder og mænd i denEuropæiske Union. I samarbejde med The High Level Group on GenderMainstreaming udarbejdes der tillige en status rapport over ligestillingsar-bejdet samt kommende udfordringer for indsatsen i Kommissionen og blandtmedlemsstaterne, som præsenteres på forårstopmødet.Advisory Commitee:EU-Kommissionens rådgivende udvalg for ligestil-ling, der konsulteres af Kommissionen om initiativer på ligestillingsområdet.Målet er at fremme indarbejdelsen af ligestilling i alle fællesskabets og med-lemsstaternes politikker (mainstreaming).High-level Group om mainstreaming:Denne gruppe består af topchefernefra ligestillingsdepartementerne i de enkelte EU-lande. Gruppen skal bl.a.komme med input til de halvårlige rådsmøder for statsministrene.Det europæiske ligestillingsinstitut:Instituttet har til formål at bistå lande-ne med rådgivning og metodeudvikling vedrørende ligestilling mellem kvin-der og mænd.
5
EF-Domstolen:Der er righoldig praksis fra EF-Domstolen om ligestillingmellem kvinder og mænd, især om ligeløn, men i stigende grad også omligebehandling.