Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 24. april 2009
ABA/ J.nr. 2009-2629
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. marts 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 247 (SOU Alm. del), stillet af Dennis Flydtkjær (DF).
Spørgsmål nr. 247:”Kan ministeren i forbindelse med seneste beretning om, at ældre dementepå lokalcentret Bjørnshøj i Trige ved Århus vækkes og vaskes om natten forat udnytte ressourcer svare på, om dette er i overensstemmelse med lovgiv-ningen, og hvad er ministerens holdning dertil?”
Svar:I den seneste tid har det i medierne været beskrevet, hvordan enkelte pleje-hjem af ressourcehensyn har valgt at vække deres beboere om natten for atvaske dem og klæde dem på. Det er naturligvis ikke acceptabelt.En sådan praksis strider også imod intentionerne i serviceloven. Formåletmed serviceloven er således at fremme den enkeltes mulighed for at klaresig selv eller lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten. Det følgerendvidere af formålsbestemmelsen, at hjælpen skal tilrettelægges ud fra denenkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.Som beskrevet i punkt 7 i vejledning nr. 93 af 5. december 2006 om formålog andre generelle bestemmelser i serviceloven betyder det, at indsatsenskal tilrettelægges, så den fremstår helhedsorienteret og afpasset efter denenkeltes særlige behov og muligheder og med respekt for den enkeltes inte-gritet og værdighed.Det er et kommunalt ansvar at tilrettelægge ældreplejen. Det er således denenkelte kommunalbestyrelse, der har det økonomiske og det indholdsmæs-sige ansvar for tilrettelæggelsen af ældreplejen i kommunen, og ansvaret for,at hjælpen tilrettelægges i overensstemmelse med lovens intention.
2
Kommunalbestyrelsen skal ligeledes reagere, hvis der modtages informationom, at der er eller kan være grundlag for kritik af hjælpen. Modtages oplys-ninger om, at plejen ikke er i orden, skal sagen undersøges, og der skal omnødvendigt tages initiativ til at rette op på forholdene.I forhold til den konkrete sag kan jeg da også forstå, at den ansvarlige råd-mand i Århus Kommune har påtaget sig dette ansvar og sørget for, at denbeskrevne praksis på det pågældende sted er ophørt.Men sagen viser, at det er vigtigt, at vi løbende ser på mulighederne for kva-litetsudvikling i ældreplejen. Derfor vil der i forlængelse af kvalitetsreformenblandt andet blive iværksat et forsøg, hvor plejepersonalet, beboerne og depårørende anonymt får mulighed for at indberette fejl og utilsigtede hændel-ser i ældreplejen for at se, om et sådant system kan medvirke til at skabe enbedre ældrepleje til gavn for såvel de ældre som personalet.Endelig kan jeg oplyse, at regeringen siden sin tiltrædelse i 2001 har sørgetfor, at ældreområdet har fået et tiltrængt økonomisk løft, og kommunerne harprioriteret området. De samlede udgifter til ældreområdet i kommunerne ersteget med over 2 mia. kr. fra 2001 til 2007, og kommunerne har såledesaldrig brugt så mange penge på området som i dag.
Karen Ellemann/ Anne Bækgaard