Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
672909_0001.png
672909_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 24. april 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
ABA/ J.nr. 2009-2628
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. marts 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 245 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet af Lone Møller(S).
Spørgsmål nr. 245:”Ministeren bedes redegøre for om det er lovligt at tildele hjemmehjælp oghjemmeservice, og så kalde det personlig hjælpeordning?”
Svar:Jeg skal indledningsvist bemærke, at hjemmeservice hører under Økonomi-og Erhvervsministeriets ressort, der har oplyst, at Hjemmeserviceloven givermulighed for, at personer, der enten er fyldt 65 år eller førtidspensionister,kan få bidrag til hjælp til køb af privatforbrug af hjemmeservice i form af ren-gøring. Det er muligt for alle, der opfylder kravene, at benytte ordningen, ogder er således ikke tale om en visiteret ydelse.Hjemmehjælp i form af personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83er derimod en visiteret/tildelt ydelse på baggrund af en konkret og individuelvurdering af borgerens behov for hjælp. Hjælp efter servicelovens § 83 kanleveres inden for en række forskellige ordninger, men den mest almindeligeordning er, at borgeren får leveret sin hjælp af en kommunal eller privat leve-randør af personlig og praktisk hjælp.Borgeren har dog også mulighed for selv at udpege en person til at udføreopgaverne, jf. servicelovens § 94. Efter denne ordning er det kommunalbe-styrelsen, der er arbejdsgiver.
2
Hvis borgeren har behov for personlig og praktisk hjælp i mere end 20 timerugentligt, kan personen også vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp,som den pågældende selv antager, jf. servicelovens § 95, stk. 2.Endelig kan der efter § 96 ydes tilskud til ansættelse af hjælpere til borger-styret personlig assistance (BPA), hvis borgeren har et omfattende behov forpleje, overvågning og ledsagelse, og hvor behovet for hjælp ikke kan dæk-kes ved almindelig personlig hjælp, omsorg og pleje mv. Dette kan skyldes,at hjælpen har en så personlig karakter, at den pågældende selv skal kunnevælge sine hjælpere, og at hjælpefunktionen i øvrigt skal dække opgaver,som går ud over, hvad der normalt dækkes af hjemmehjælp, herunder led-sagefunktioner.Som nævnt kan personlig og praktisk hjælp leveres inden for en række for-skellige ordninger. Som beskrevet kan der være knyttet forskellige betingel-ser til ordningerne efter §§ 94 -96, men fælles er, at det er borgerens valg,hvis disse ordninger benyttes frem for at få hjælpen leveret af den kommu-nale eller private leverandører af personlig og praktisk hjælp.
Karen Ellemann/ Anne Bækgaard