Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

BEA/ J.nr. 2008-1686

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 25. marts 2009

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 230 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 230:

 

” Mener ministeren ikke, at den nuværende situation, hvor kun 1 ud af 10

kommuner, ifølge en undersøgelse fra Berlingske Research, vil lave maden i

daginstitutionen, peger på, at der burde have været afsat økonomi til anlæg af køkkener mv. med vedtagelsen af lov om frokostmåltid i daginstitutioner, jf. artiklen ”Usikkerhed om børnehavers frokost” fra Berlingske Tidende den 7. marts 2009?”

 

 

Svar:

Det fremgår ikke af undersøgelsen fra Berlingske Research refereret til i artiklen ”Usikkerhed om børnehavers frokost” fra Berlingske Tidende den 7, at kun 1 ud af 10 kommuner vil lave maden i daginstitutionen.

 

Ifølge undersøgelsen, der refereres til i spørgsmålet, har Berlingske Research foretaget en rundspørge blandt 76 kommuner. Der er med andre ord 22 kommuner, der ikke indgår i rundspørgen. Rundspørgen viser, jf. også vedlagte artikel, at der blandt de 76 kommuner, er 4 ud af 10 kommuner (det svarer til ca. 30 kommuner), som ikke truffet beslutning om, hvordan lovændringen vedrørende frokost i daginstitutioner, skal implementeres i kommunen. Der er med andre ord ikke oplysninger fra ca. halvdelen af kommunerne.

 


Blandt de kommuner, der har deltaget, har 6 ud af 10 kommuner (det svarer til ca. 46 kommuner) truffet beslutning, og de 6 fordeler sig med 1 (det svarer til ca. 8 kommuner) besluttet, at der udelukkende vil ske produktion i den enkelte daginstitutions eget køkken, mens de resterende 5 (det svarer til ca. 38 kommuner) vil anvende en hel eller delvis cateringmodel.

 

Der nævnes i artiklen ingen eksempler på kommuner, der alene anvender catering, men 3 eksempler på kommuner, hvor der anvendes forskellige produktionsformer. Gentofte kommune oplyser i artiklen, at ud af 75 institutioner, vil ca. 29 primært have catering. Københavns Kommune oplyser, at ca. 2/3 af institutionerne selv kan producere maden, mens den resterende 1/3 i første omgang vil skulle have leveret frokosten udefra. Det sidste eksempel er Hillerød, hvor det også fremgår, at der er institutioner, der kan tilberede maden selv, og at de øvrige efter planen skal have leveret fra et kommunalt produktionskøkken.

 

Artiklen giver således et noget mere varieret billede af, hvor langt kommunerne er i planlægningsfasen, samt et mere varieret billede af, hvilke beslutninger, der er truffet og hvad der arbejdes hen imod.

 

Til spørgsmålet om ikke, der burde have været afsat økonomi til anlæg af køkkener mv. kan jeg oplyse, at der er afsat anlægsmidler, det fremgår også af bemærkningerne til lovforslaget, i afsnittet ”Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige”:  

 

”Der er etableret en kvalitetsfond med henblik på at løfte de fysiske rammer for børn og unge på dagtilbuds-, folkeskole og ældreområdet samt vedrørende idrætsfaciliteter. Kvalitetsfonden er på i alt 22 mia. kr. til statslig medfinansiering af kommunale investeringer i perioden 2009-2018. Det fremgår af regeringsgrundlaget fra november 2007 vedrørende tidssvarende indretning af institutioner, at kvalitetsfonden bl.a. skal ”sikre, at køkkener i nye og renoverede institutioner er indrettet sådan, at der kan laves sund mad”. Det er aftalt med kommunerne, at der udmøntes 9 mia. kr. fra kvalitetsfonden i perioden 2009-2013 med henblik på bl.a. at løfte de fysiske rammer for børn og unge på dagtilbudsområdet.”

 

Det er op til den enkelte kommune at implementere lovændringen vedrørende frokost i daginstitutioner, herunder også træffe beslutning om, om kommunen vil lade produktionen af frokostmåltidet foregå i den enkelte daginstitution, i et kommunalt fælleskøkken eller fra privat leverandør. Som det fremgår af artiklen fra Berlingske Tidende, der refereres til i spørgsmålet, anvender de fleste af de kommuner, hvor der truffet beslutning, en kombination af de forskellige muligheder.

 


Jeg har fuld tillid til, at kommunerne kan løfte opgaven med at implementere lovændringen vedrørende frokost i daginstitutioner.   

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Birgitte Olesen

 

 

 

 

 

 

Bilag vedlagt: ”Usikkerhed om børnehavers frokost” fra Berlingske Tidende den 7. marts 2009