Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 24. marts 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 220 (SOU Alm. del), stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Â
â€Ministeren bedes redegøre for, om det er korrekt forstÃ¥et, at en prisaftale med leverandører af fodbehandling til pensionister skal indgÃ¥s skriftligt med de konkrete fodterapeuter/fodplejere for at være gyldig, og at kommunen ved indgÃ¥else af en prisaftale skal sikre sig, at prisaftalen indgÃ¥s med et tilstrækkeligt antal leverandører, sÃ¥ledes at pensionisten har en reel mulighed for, at modtage den pÃ¥gældende ydelse til den aftalte pris uden ekstraordinær ventetid eller andre omkostninger.â€
Svar:
Efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. kan kommunen indgå prisaftale med leverandører af blandt andet fodbehandling.
En prisaftale mellem en kommune og en leverandør af fodbehandling er en aftale om, at leverandøren vil yde en bestemt behandling til en bestemt pris i en aftalt periode.
Reglerne om prisaftaler indeholder ikke særlige krav om, at en aftale skal være skriftlig. Da en prisaftale vil udgøre grundlaget for beregning af helbredstillæg, skal den aftalte pris og de omfattede leverandører kunne offentliggøres.
En kommune skal overholde EF-traktatens almindelige principper om ligebehandling, proportionalitet, gennemsigtighed og ikke-diskrimination ved indgåelse af en prisaftale med leverandører af fodbehandling.
Efter de forvaltningsretlige krav, der stilles til dokumentation, er kommunen forpligtet til skriftligt at notere, hvad kommunen har aftalt med en leverandør om prisen på en bestemt ydelse i en periode. Kommunen skal kunne dokumentere, at der er indgået en prisaftale om en konkret ydelse for at kunne beregne helbredstillæg i henhold til aftalen - herunder også, hvis pensionisten vælger en anden leverandør.
Under hensyntagen til disse krav vil det være hensigtsmæssigt, at kommunen indgår prisaftaler skriftligt.
I forhold til indholdet af en prisaftale fremgår det blandt andet af Vejledning om folkepension efter lov om social pension, at kommunen ved indgåelse af prisaftaler bør sikre sig, at prisaftalen indgås med leverandører med en tilstrækkelig kapacitet således, at pensionisterne har en reel mulighed for at modtage den pågældende ydelse til den aftalte pris uden ekstraordinær ventetid eller andre omkostninger. Prisaftaler bør ligeledes indgås med leverandører, der er i stand til at levere den pågældende ydelse i geografisk nærhed af de pensionister, der får beregnet helbredstillæg på grundlag af aftalen.
Det er op til den enkelte kommune konkret at vurdere, om leverandørerne af fodbehandling, som kommunen indgår en prisaftale med, besidder en tilstrækkelig kapacitet og geografisk nærhed til at kunne tilbyde behandling til de pensionister, der modtager helbredstillæg til fodbehandling.
Karen Jespersen