Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 23. marts 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 211 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrÃ¥det den 19. februar 2009 om socialt bedrageri, jf. samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l F og Gâ€
Svar:
Det skriftlige grundlag for min tale på samrådet vedlægges.
Endvidere vedlægges, som velfærdsministeren tilkendegav under samrådet, Velfærdsministeriets notat om indsatsmuligheder mod misbrug af sociale ydelser.
Karen Jespersen
Det talte ord gælder
Velfærdsministerens tale ved afholdelse af samråd i Folketingets Socialudvalg den 19. februar 2009 vedrørende socialt bedrageri
Â
Samrådsspørgsmål F stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF):
På baggrund af den seneste tids artikler bl.a. i JP om socialt bedrageri, f.eks. blandt ikke-enlige forsørgere, der snyder sig til børnetilskud, boligsikring og økonomiske fripladser i dagtilbud, bedes ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte for at nedbringe det sociale bedrageri.
Samrådsspørgsmål G stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF):
Vil ministeren overveje at pålægge kommunerne at etablere en kontrolenhed, der har til formål at bekæmpe socialt bedrageri?
Ministerens svar:
Der stilles to spørgsmål vedrørende samme emne, og jeg vil derfor tillade mig at besvare dem under ét.
§ Allerførst vil jeg gerne understrege, at misbrug af sociale ydelser er helt uacceptabelt og udtryk for et værdiskred, der nedbryder sammenhængskraften i samfundet. De sociale ydelser skal gå til dem, der har behov for hjælp, og ikke til personer, der snyder sig til mere, end de har ret til. Hvis folk oplever, at andre slipper af sted med at snyde sig til ydelser, som samfundet betaler, mister de tilliden til samfundet og viljen til at bidrage økonomisk ved at betale skat.
JP´s artikler
§ Heldigvis er baggrunden for den seneste tids artikler om socialt bedrageri i bl.a. Jyllandsposten da også, at der er fokus på området. Der er i den senere tid iværksat flere initiativer fra såvel Velfærdsministeriet som andre myndigheder og i samarbejde mellem myndighederne for at bekæmpe misbrug af sociale ydelser.
§ Flere artikler peger netop på positive resultater af samarbejde mellem myndighederne både lokalt og på centralt niveau.
Den fælles kontrolaktion og efterfølgende drejebog
§ En række artikler har baggrund i en fælles kontrolaktion, der blev gennemført i 4 kommuner d. 27. november 2008 i samarbejde mellem Velfærdsministeriet, Skatteministeriet, Beskæftigelsesministeriet, KL og de deltagende kommuner og skatteforvaltninger. Aktionen drejede sig bl.a. om kontrol med ydelser som boligsikring, økonomisk friplads i daginstitution og pension og andre ydelser, der er afhængig af modtagerens og en ægtefælles eller samlevers indkomst.
§
PÃ¥ baggrund af aktionen udarbejdes
en drejebog, for sådanne aktioner, der skal udbrede praktiske fremgangsmåder i
hele landet og dermed gøre det lettere for de enkelte myndigheder at gennemføre
kontrolaktioner og følge op på aktionernes resultater enten alene, eller i
samarbejde med en eller flere andre.
Drejebogen vil kunne anvendes som et blandt flere praktiske redskaber,
kommunerne kan anvende i bekæmpelsen af misbrug af sociale ydelser. Af andre
praktiske redskaber kan nævnes:Â
o KL har i august 2008 udsendt en håndbog om fremgangsmåden i sager om misbrug af sociale ydelser.
o Der er mellem kommunerne og Skat etableret 6 lokale samarbejdsudvalg, der tilsammen dækker hele landet, med henblik på kontrolaktioner og etablering af personnetværk på kontrolområdet.
Temarevision
§ Et nyt initiativ fra Velfærdministeriet, som jeg forventer positive resultater af, er den temarevision, der gennemføres i alle kommuner i 2009 vedrørende kommunernes indsats mod misbrug af sociale ydelser.
§ Kommunerne har ansvaret for at administrere langt de fleste af de sociale ydelser. Kommunerne har derfor ansvaret for, at ydelserne udbetales på et korrekt grundlag. Hvis forudsætningerne for at udbetale de sociale ydelser ikke længere er til stede, skal kommunerne indstille udbetalingen af ydelserne: Er der udbetalt for meget på grund af forkerte oplysninger fra modtageren, skal kommunerne kræve tilbagebetaling.
§
En temarevision indebærer,
at den kommunale revisor i hver enkelt kommune ved revisionen for 2009 skal
forholde sig særskilt til kommunens indsats mod misbrug af sociale ydelser på
en række forskellige punkter.
Blandt de spørgsmÃ¥l, revisor skal forholde sig til er:Â
o om kommunen har et organiseret sig hensigtsmæssigt i forhold til at opdage misbrug af sociale ydelser, herunder om den enkelte kommune har etableret et kontrolmiljø, der kan afdække misbrug, og
o om den enkelte kommune reagerer i forhold til de konkrete sager, når de indsamlede resultater peger i retning af misbrug af sociale ydelser.
Virkning af temarevisionen
§ Alle kommunalbestyrelser er inden årets start orienteret om temarevisionen. Temarevisionen medvirker hermed til at styrke kommunalbestyrelsernes fokus på området og øge opmærksomheden i den enkelte kommune på, om kommunen på alle områder har en hensigtsmæssig organisation og en tilfredsstilende indsats.
§ I beretning for 2009 om revisionen i den enkelte kommune skal revisor redegøre for disse forhold. Kommunalbestyrelsen skal svare på de bemærkninger fra revisor, revisionen måtte give anledning til. Velfærdsministeriet modtager alle revisorberetningerne samt kommunernes svar på revisionsbemærkningerne.
§ Revisionen giver således de enkelte kommunalbestyrelser et billede af kommunens indsats og et incitament til at tage initiativer til en intensiveret indsats, hvis revisionsberetningen peger på mangler i den enkelte kommunes indsats.
§ Samtidig giver revisionen Velfærdsministeriet et billede af kommunernes indsats mod misbrug af sociale ydelser, og de initiativer, som revisionsbemærkningerne måtte give kommunerne anledning til at iværksætte. Herunder vil det fremgå, om kommunerne har sikret kontrolmiljøer, der kan afdække misbrug af sociale ydelser.
Kontrolmiljø – kontrolgrupper m.v.
§ Kommunerne kan organisere sig forskelligt i forhold til kontrolarbejdet. Følgende vil bl.a. være kendetegnende for et kontrolmiljø:Â
o At der er nedsat en kontrolgruppe for at styrke indsatsen
o At der udpeget ansatte særligt til at styrke indsatsen
o At der er fastlagt administrative procedurer
o At der er vedtaget politiske retningslinjer
o At der er etableret samarbejde mellem forvaltninger/sektorer
o At der er etableret samarbejde med andre myndigheder
o At der regelmæssigt gennemføres virksomhedskontroller
§ At pålægge samtlige kommuner at etablere en kontrolenhed i en bestemt form vil efter min opfattelse være både uhensigtsmæssigt og i strid med de ti principper for decentral styring, som regeringen har aftalt med kommunerne.
§ Det afgørende er efter min opfattelse, at kommunalbestyrelserne lever op til deres ansvar og sikrer en effektiv indsats mod misbrug af sociale ydelser såvel forebyggende som ved efterfølgende kontrol.
§ Misbrug af sociale ydelser er uacceptabelt, og nedbryder sammenhængskraften i samfundet. De sociale ydelser skal gå til dem, der har behov for hjælp, og ikke til personer, der snyder sig til mere, end de har ret til.
§ Jeg vil derfor være meget opmærksom på, om temarevisionen viser behov for andre nye initiativer.