Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 25. februar 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 190 (SOU Alm. del), stillet efter ønske fra Lene Hansen (S).
Â
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra forældrerÃ¥det i Skovbørnehaven i MÃ¥rslet vedrørende den obligatoriske frokostordning jf. SOU alm. del - bilag 199â€
Svar:
Jeg kan oplyse, at formålet med loven er at sikre, at alle børn mellem 0 år og frem til skolealderen får et sundt frokostmåltid, når de er i daginstitution.
Frokostmåltidet bliver en del af dagtilbudsydelsen, og reglerne på dagtilbudsområdet tager udgangspunkt i princippet om, at forældre ikke kan fravælge dele af dagtilbudsydelsen, selvom de ikke benytter enkelte dele af ydelsen. Som eksempel herpå kan jeg nævne, at forældre til et barn, som ikke spiller fodbold, heller ikke får reduktion i forældrebetalingen, selvom deres barn ikke får glæde af to nye fodboldmål, som daginstitutionen har indkøbt.
Ved at lade frokostmÃ¥ltidet blive en del af dagtilbudsydelsen sikres, at alle børn fÃ¥r tilbud om et sundt frokostmÃ¥ltid, og at børn af forældre, som f.eks. pÃ¥ grund af manglende viden, dÃ¥rlig økonomi eller andet, under andre omstændigheder ville fravælge frokostmÃ¥ltidet, ogsÃ¥ fÃ¥r tilbud om sund frokost.  Â
Det er min opfattelse, at et fælles måltid sund mad i daginstitutionen vil medvirke til at fremme gode kostvaner, forebygge fedme og bidrage til alle børns generelle velvære og udvikling.
Â
Herudover kan jeg oplyse, at det overordnet set er kommunalbestyrelsen, som har ansvaret for dagtilbuddene herunder at ny lovgivning implementeres og efterleves i dagtilbuddene.Â
Hvad angår frokostmåltidets kvalitet kan jeg oplyse, at det fremgår af lovens § 16 a, at frokostmåltidet skal være sundt. Hermed menes, at måltidet skal følge de til enhver tid gældende officielle danske anbefalinger for kost til børn i den relevante aldersgruppe.
Med hensyn til fleksibilitet i frokostmÃ¥ltidet er det kommunalbestyrelsen, som har ansvar for at organisere og tilrettelægge en frokostordning, som tilgodeser de lokale behov, de vurderer, der mÃ¥tte være i kommunens daginstitutioner. I den sammenhæng vil det være naturligt, at ogsÃ¥ dagtilbuddenes muligheder for at tage pÃ¥ planlagte og spontane ture, mulighed for at afmelde frokost pga. sygdom eller ferie hos et eller flere børn mv., indgÃ¥r som aspekter i kommunalbestyrelsens valg af organisering og tilrettelæggelse af frokostmÃ¥ltidet i kommunen. Â
Flere kommuner har i mange Ã¥r tilbudt frokost bÃ¥de til vuggestuebørn og børnehavebørn som en del af dagtilbudsydelsen. Disse ordninger har, sÃ¥ vidt jeg er orienteret, generelt set fungeret pÃ¥ en mÃ¥de, sÃ¥ bÃ¥de børn, forældrene og personale har været tilfredse med ordningen, ligesom forældrene er blevet aflastet i forhold til at smøre madpakker til deres børn.Â
Jeg har pÃ¥ den baggrund tillid til, at kommunerne fÃ¥r implementeret loven pÃ¥ en mÃ¥de, sÃ¥ de forskellige behov i vid udstrækning kan blive tilgodeset, sÃ¥ personale og forældre, nÃ¥r loven er løbet i gang, generelt set vil være tilfredse med frokosten og opfatte denne som en integreret del af dagtilbudsydelsen.   Â
Karen Jespersen