Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

CME/ J.nr. 2008-1796

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 25. februar 2009

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 190 (SOU Alm. del), stillet efter ønske fra Lene Hansen (S).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 190:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra forældrerådet i Skovbørnehaven i Mårslet vedrørende den obligatoriske frokostordning jf. SOU alm. del - bilag 199”

 

 

Svar:

Jeg kan oplyse, at formålet med loven er at sikre, at alle børn mellem 0 år og frem til skolealderen får et sundt frokostmåltid, når de er i daginstitution.

 

Frokostmåltidet bliver en del af dagtilbudsydelsen, og reglerne på dagtilbudsområdet tager udgangspunkt i princippet om, at forældre ikke kan fravælge dele af dagtilbudsydelsen, selvom de ikke benytter enkelte dele af ydelsen. Som eksempel herpå kan jeg nævne, at forældre til et barn, som ikke spiller fodbold, heller ikke får reduktion i forældrebetalingen, selvom deres barn ikke får glæde af to nye fodboldmål, som daginstitutionen har indkøbt.

 

Ved at lade frokostmåltidet blive en del af dagtilbudsydelsen sikres, at alle børn får tilbud om et sundt frokostmåltid, og at børn af forældre, som f.eks. på grund af manglende viden, dårlig økonomi eller andet, under andre omstændigheder ville fravælge frokostmåltidet, også får tilbud om sund frokost.   

 

Det er min opfattelse, at et fælles måltid sund mad i daginstitutionen vil medvirke til at fremme gode kostvaner, forebygge fedme og bidrage til alle børns generelle velvære og udvikling.

 

Herudover kan jeg oplyse, at det overordnet set er kommunalbestyrelsen, som har ansvaret for dagtilbuddene herunder at ny lovgivning implementeres og efterleves i dagtilbuddene. 

 

Hvad angår frokostmåltidets kvalitet kan jeg oplyse, at det fremgår af lovens § 16 a, at frokostmåltidet skal være sundt. Hermed menes, at måltidet skal følge de til enhver tid gældende officielle danske anbefalinger for kost til børn i den relevante aldersgruppe.

 

Med hensyn til fleksibilitet i frokostmåltidet er det kommunalbestyrelsen, som har ansvar for at organisere og tilrettelægge en frokostordning, som tilgodeser de lokale behov, de vurderer, der måtte være i kommunens daginstitutioner. I den sammenhæng vil det være naturligt, at også dagtilbuddenes muligheder for at tage på planlagte og spontane ture, mulighed for at afmelde frokost pga. sygdom eller ferie hos et eller flere børn mv., indgår som aspekter i kommunalbestyrelsens valg af organisering og tilrettelæggelse af frokostmåltidet i kommunen.  

 

Flere kommuner har i mange år tilbudt frokost både til vuggestuebørn og børnehavebørn som en del af dagtilbudsydelsen. Disse ordninger har, så vidt jeg er orienteret, generelt set fungeret på en måde, så både børn, forældrene og personale har været tilfredse med ordningen, ligesom forældrene er blevet aflastet i forhold til at smøre madpakker til deres børn. 

 

Jeg har på den baggrund tillid til, at kommunerne får implementeret loven på en måde, så de forskellige behov i vid udstrækning kan blive tilgodeset, så personale og forældre, når loven er løbet i gang, generelt set vil være tilfredse med frokosten og opfatte denne som en integreret del af dagtilbudsydelsen.    

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Nina Eg Hansen