Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 6. februar 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. januar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 172 (SOU Alm. del) stillet af Anne Baastrup (SF).
Â
â€I forlængelse af ministerens svar pÃ¥ SOU alm. del - spørgsmÃ¥l 126 bedes ministeren oplyse, om borgerens ret til at klage ogsÃ¥ omfatter den situation, hvor en borger er henvist til et bestemt tilbud, som blot ikke eksisterer eller forventes at blive oprettet i de første mange Ã¥r, f.eks. i den situation, hvor kommunen visiterer et barn til en døgninstitution, men barnet og forældrene mÃ¥ afvente, at kommunen fÃ¥r bygget flere pladser.â€
Svar:
En borger kan altid klage over den afgørelse, kommunen har truffet i borgerens sag.
Som det også fremgår af mit svar på SOU alm. del – spørgsmål 126, er kommunalbestyrelsen forpligtet til at give borgeren det tilbud, som bedst muligt modsvarer borgerens behov. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at træffe afgørelse ud fra en konkret individuel vurdering i hver enkelt sag.
Det er også kommunalbestyrelsen, der har forsyningsansvaret i forhold til borgeren. Dette forsyningsansvar kan kommunalbestyrelsen opfylde ved enten at bruge egne tilbud eller ved at bruge andre kommuners, regioners eller private tilbud.
Når der er truffet en afgørelse i borgerens sag, kan den kommunale sagsbehandler via Tilbudsportalen finde det tilbud, som passer bedst til borgerens behov. Tilbudsportalen er først og fremmest et redskab for sagsbehandleren, idet den skal styrke sagsbehandlerens arbejde med at sikre, at borgeren får det helt rigtige tilbud. Tilbudsportalen indeholder et tilgængeligt, sammenhængende og sammenligneligt overblik over sociale tilbud i hele landet.
Der er således gode muligheder for, kommunalbestyrelsen kan leve op til at levere det tilbud, borgeren har krav på.
Karen Jespersen