Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 10. februar 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. januar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 171 (SOU Alm. del) stillet af Tina Pedersen (DF).
Â
â€Vil ministeren pÃ¥ baggrund af den fortrolige henvendelse, jf. SOU alm. del - bilag 185, redegøre for forringelserne pÃ¥ specialtilbud til handicappede børn med bl.a. autisme, som typisk er overgÃ¥et til kommunerne efter amternes nedlæggelse.â€
Svar:
I forbindelse med kommunalreformen blev der for en fireårig overgangsperiode nedsat et udviklingsråd i hver region, som skal overvåge og vurdere udviklingen på såvel det sociale område som specialundervisningsområdet. Udviklingsrådene skal til og med 2010 indsende en redegørelse herom til både undervisningsministeren og velfærdsministeren.
I 2007 blev udviklingsrådene af Velfærdsministeriet bedt om - som et særligt tema - at have fokus på at beskrive og vurdere i hvilket omfang, der efter kommunalreformens ikrafttræden er sket ændringer i tilbudsmønstret til børn, unge og voksne med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, og hvilken betydning eventuelle ændringer har for indsatsen for de omfattede målgrupper.
Det fremgik af den redegørelse, som blev fremsendt til Folketinget i juni måned sidste år, og som byggede på indberetninger fra de regionale udviklingsråd, at der ikke var noget, som tydede på, at der umiddelbart var ved at ske afspecialiseringer af de tilbud, som kommunerne har overtaget fra de tidligere amtskommuner og fra regionerne, hverken i forhold til målgrupper, visitationspraksis eller det socialfaglige indhold i tilbuddene.
I 2008 er â€Tilbud til personer med erhvervet hjerneskade†udmeldt som det tema, de regionale udviklingsrÃ¥d særligt skal behandle i deres redegørelser for 2008. Baggrunden for udmeldingen er, at der netop pÃ¥ hjerneskadeomrÃ¥det har været udtrykt bekymring for begyndende afspecialisering.
Selv om der er udmeldt et særligt tema, skal udviklingsrådene generelt overvåge og vurdere udviklingen i de sociale tilbud og afrapportere herom i deres redegørelser, så udviklingen belyses bedst muligt. Det gælder også udviklingen i tilbud til handicappede børn med autisme.
Der kan ikke på nuværende tidspunkt redegøres for, om der i 2008 generelt set er sket forringelser for specialtilbud til handicappede børn med bl.a. autisme. Det må afvente redegørelserne fra de regionale udviklingsråd.
Redegørelse for 2008 forventes at blive oversendt til Folketinget primo juni 2009.
Specialundervisning hører under Undervisningsministeriets ressortområde, og Velfærdsministeriet har derfor bedt om bidrag til besvarelsen. Undervisningsministeren oplyser:
â€For sÃ¥ vidt angÃ¥r den undervisning, der foregÃ¥r pÃ¥ de tidligere amtskommunale institutioner, kan det oplyses, at omrÃ¥det overvÃ¥ges af de regionale udviklingsrÃ¥d.
I undervisningsministerens redegørelse af 10. juni 2008 til Folketinget om udviklingen på specialundervisningsområdet efter kommunalreformen (Redegørelse nr. R 15) - der blev udarbejdet på baggrund af de regionale udviklingsråds redegørelser for 2007 - fremgår det, at elev- og deltagerantal overvejende er stabile, dog med en tendens til mindre stigninger i de specialiserede tilbud, herunder særligt kommunernes egne tilbud. Tilbudsmønstret er indtil videre upåvirket af kommunalreformen.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at kommunerne generelt bruger de eksisterende undervisningstilbud, og at kommunerne udtrykker intentioner om at øge både kvalitet og kapacitet i de lokale tilbud samt at sikre bedre sammenhæng og nærhed i tilbuddene. Overordnet vurderes det, at den eksisterende specialisering af undervisningstilbuddene er opretholdt.
De regionale udviklingsråd fortsætter deres overvågning af udviklingen på specialundervisningsområdet efter kommunalreformen til og med 2010.
Undervisningsministeriet skal ogsÃ¥ gøre opmærksom pÃ¥, at klageadgangen blev udvidet væsentligt i forbindelse med kommunalreformen. Tidligere kunne forældre kun indbringe sager for Klagenævnet for vidtgÃ¥ende specialundervisning, der vedrørte henvisning m.v. til amtskommunale skoler.Â
Forældre til elever i kommunale specialklasser og specialskoler har nu mulighed for at indbringe kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning m.v. til specialundervisning for Klagenævnet for vidtgÃ¥ende specialundervisning. Det samme gælder forældre til elever, hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden. De nærmere bestemmelser herom er fastsat i folkeskolelovens § 51, stk. 3-5.â€
Karen Jespersen