|
|
|
Dato: |
||
Svar SOU 138 |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 138 stillet af Folketingets Socialudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 23. december 2008 (Alm. Del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL), Yildiz Akdogan (S), Özlem Cekic (SF) og Morten Østergaard (RV).
Spørgsmål:
â€Vil ministeren tage initiativer til at iværksætte
hjælp til forældrene, f.eks. ved at psykologer med indsigt i andre kulturer kan
â€hjælpe†familien til at acceptere og respektere deres datters/søns valg hvad
ægtefælle/partner angår, i de situationer hvor nydanske forældre bevidst eller
ubevidst udsætter deres datter eller søn for trusler eller begrænser deres adfærd,
nÃ¥r sønnen eller datteren modsiger forældrene ved valg/fravalg af ægtefælle.â€
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
velfærdsministeren, som har
oplyst følgende:
â€I dag er der allerede, med afsæt i den eksisterende lovgivning, muligheder for
at
 hjælpe familier, hvor der opstår vanskeligheder i relation til børnenes valg af ægte-
fælle. Kommunalbestyrelsen skal efter § 11 i serviceloven sørge for, at forældre
 med børn og unge eller andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung, kan få en
gratis familieorienteret rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien. Kommunal-
bestyrelsen er forpligtet til ved opsøgende arbejde at tilbyde denne rådgivning til
enhver, som på grund af særlige forhold må antages at have behov for dette.
Kommunen må derfor bl.a. rette sit opsøgende arbejde mod særligt truede grupper
af børn og unge. Der kan f.eks. være grund til at være mere opmærksom på særlige
vanskeligheder hos unge med anden etnisk baggrund end dansk. Det fremgår tillige
af servicelovens § 11, stk. 2, at såvel forældre som børn og unge, der alene søger
en sådan rådgivning, skal kunne modtage rådgivningen anonymt og som et åbent
tilbud.
Når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnet eller
den
unges særlige behov for støtte, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om
foranstaltninger efter servicelovens § 52, stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan eksem-
pelvis iværksætte praktisk, pædagogisk eller
anden støtte i hjemmet.
Derudover kan det oplyses, at § 54 i lov om social service forpligter kommunal-
bestyrelsen til at tilbyde forældremyndighedens indehaver en støtteperson i
forbindelse med barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet, jf.
servicelovens § 52, stk. 3, nr. 8, og §§ 58 og 60.â€
Jeg kan som supplement hertil oplyse, at der, som bl.a. oplyst i besvarelsen af
Socialudvalgets spørgsmål 37, skal etableres et landsdækkende mæglerkorps, som
skal mægle i familier, hvor der er opstået konflikter mellem forældre og deres
børn omkring f.eks. valg af ægtefælle. Mæglerne skal i den forbindelse have
særlig indsigt i kulturelle aspekter, som er af betydning for konflikten.
Jeg skal desuden henvise til, at Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK)
har tilbudt og også fremover vil tilbyde mægling i familier, hvor der er opstået
æresrelaterede konflikter.
Herudover er der i 2008 etableret en anonym telefonrådgivning for forældre med
etnisk minoritetsbaggrund, hvor forældre, der oplever alvorlige
generationskonflikter med deres børn, kan ringe og få rådgivning. Rådgivningen
drives af LOKK.
Endelig har jeg ved udmøntningen af en af Integrationsministeriets puljer til bekæmpelse
af æresrelaterede konflikter i 2009 lagt vægt på holdningsbearbejdning i
forhold til forældre. Ministeriet
vil således i 2009 prioritere indsatser, der direkte henvender sig til forældre
og den øvrige familie. Indsatserne skal være med til at fremme accepten af de
unges ret til at træffe egne valg og bestemme over eget liv samt være med til at
forhindre, at forældre og anden familie kontrollerer og begrænser de unge i
udøvelsen af deres rettigheder og styrer deres valg for fremtiden.