Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

THA/ J.nr. 2008-9962

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 12. januar 2009

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 17. december 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 122 (SOU Alm. del) stillet efter ønske fra Özlem Sara Cekic (SF).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 122:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. november 2008 fra Anja og Peter Bagger-Hansen vedrørende sygdomsforløb og tabt arbejdsfortjeneste, jf. SOU alm. del - bilag 121.”

 

 

Svar:

 

Det er et grundlæggende princip i dansk handicappolitik, at de handicapkompenserende ydelser generelt tildeles efter et funktionsevnekriterium og ikke ud fra en lægelig diagnose.

 

Det er en af betingelserne for, at der kan ydes hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, at barnet eller den unge har en betydelig og varigt nedsat funktionsevne eller en indgribende kronisk eller langvarig lidelse.

 

I forhold til betingelsen om tilstedeværelsen af en indgribende kronisk eller langvarig lidelse ligger det efter min opfattelse implicit, at der må kræves dokumentation for en lægeligt diagnosticeret lidelse som forudsætning for, at der kan ydes hjælp.

 

I forhold til betingelsen om tilstedeværelsen af en funktionsnedsættelse er det derimod ikke en lægelig diagnose, der er afgørende for retten til hjælp. Det afgørende i denne sammenhæng er således, om der hos barnet eller den unge er en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der ud fra sin art og omfang kan anses for at være betydelig og varig.

 

Det er tilstrækkeligt til, at der kan ydes kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, at barnet eller den unge enten har en betydelig og varigt nedsat funktionsevne eller en indgribende kronisk eller langvarig lidelse. I en del tilfælde vil begge forhold dog være opfyldt. Hjælpen forudsætter naturligvis, at de øvrige betingelser, som loven opstiller, også er opfyldt.

 

Det er kommunalbestyrelsen, der i hver enkelt sag skal foretage en konkret og individuel vurdering af, om betingelserne for at yde kompensation for tabt arbejdsfortjeneste er opfyldt, herunder betingelsen om, at barnet eller den unge skal have en betydelig og varig funktionsnedsættelse eller en indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Kommunalbestyrelsens afgørelse kan påklages i det administrative klagesystem.

 

Karen Jespersen

 

/ Karin Ingemann