Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 5. januar 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15-12-2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 115 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere vedhæftede artikel "Unge: OK at sælge sex for en burger" fra fpn.dk. den 2. december 2008, og herunder redegøre for hvilke initiativer ministeren pÃ¥tænker at igangsætte for at imødegÃ¥ en stigning i antallet af unge i Danmark, der sælger seksuelle ydelser samt oplyse om ministeren overvejer et samarbejde med undervisningsministeren, for om muligt at styrke seksualundervisningen i folkeskolen?â€
Svar:
Jeg synes, at der er rigtig bekymrende, at unge kan finde på at tage imod penge, gaver og lignende til gengæld for seksuelle ydelser, ligesom jeg synes, at det er et problem, at nogle unge synes, at det er i orden at købe seksuelle ydelser.
Det handler i bund og grund om at opfatte det enkelte menneske som unikt og ikke som en vare, der kan købes og sælges. Det handler også om at have respekt for sig selv - og ikke mindst for andre mennesker.
Jeg har netop derfor i august 2008 igangsat en debatkampagne målrettet skoler og ungdomsuddannelser med henblik på at begrænse efterspørgslen på køb af seksuelle ydelser og med henblik på at få en debat i gang blandt unge mennesker om emnet. Kampagnen er et led i udmøntningen af satspuljen for 2006, hvor der blev afsat 1 mio. kr.
Kampagnen henvender sig til unge skoleelever i de ældste klasser i folkeskolen, gymnasiet og ungdomsuddannelserne (teknisk skole, handelsskole, landbrugsskole, værkstedsskole og erhvervsfaglig grunduddannelse) i alderen fra 15 til 18–19 år. Kampagnen henvender sig til både piger og drenge.
Oplysninger og debat formidles via annoncer i ungdomsblade, hjemmesiden www.hvembetalerprisen.dk, undervisningsmateriale (trykt hæfte samt talkshow på DVD, produceret af Danmarks Radio), henvendelser til skoler og uddannelsesinstitutioner samt presseaktiviteter. Debatkampagnen tager afsæt i en undersøgelse om unges holdninger til prostitution, som gentages som led i en evaluering af kampagnens gennemslagskraft og holdningspåvirkning primo 2009.
På ligestillingsområdet har der gennem de seneste år været fokus på ungdom og moderne kønsroller, og i den forbindelse er der blevet udarbejdet debatmateriale, film, en interaktiv hjemmeside, lærervejledning mv. vedrørende vold, alkohol/rygning, kønsroller, det kønsbestemte uddannelsesvalg samt pornoficering af massekulturen. Materialet er distribueret til alle landets skoler. Målet med indsatsen har været at få piger og drenge til at diskutere, hvordan fastlåste kønsroller påvirker deres valg med henblik på at give dem bedre muligheder for frit at vælge, hvordan de vil leve deres liv.
Vi skal fortsat sætte fokus på emnet som samfund, men jeg mener også, at forældrene til de unge mennesker spiller en vigtig rolle i forhold til at lære de unge om respekt for andre mennesker, samt lære dem at passe på sig selv.
Jeg mener også, at folkeskolen er et vigtigt område for børns læring, og vi har derfor i Velfærdsministeriet et løbende samarbejde med Undervisningsministeriet.
Karen Jespersen