Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 5. februar 2009
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. december 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 103 (SOU Alm. del), stillet efter ønske fra Yildiz Akdogan (S)
Â
â€Ministeren bedes oplyse de aktuelle ventetider pÃ¥ handicapboliger og hvor stor en andel af de eksisterende handicapboliger, der kan betegnes som tidssvarende.â€
Svar:
Kommunerne foretager i dag ikke en samlet ensartet systematisk registre-ring af ventetider på botilbud. I følge fritvalgsreglerne i almenboligloven og serviceloven skal ældre og personer med handicap, der ønsker en bestemt handicapbolig eller et botilbud, optages på en venteliste i den kommune, hvor den ønskede bolig er beliggende. Der findes imidlertid ikke en landsdækkende opgørelse over antallet på disse ventelister.
De seneste afrapporteringer fra kommunerne om ventetider på botilbud er afgivet i forbindelse med de kommunale redegørelser, som kommunerne har sendt til de regionale udviklingsråd vedrørende gennemførelse af kommunalreformen 2007.
På baggrund af de regionale udviklingsråds redegørelser herom har Velfærdsministeriet den 10. juni 2008 sendt en redegørelse til Folketinget om det sociale område på baggrund af kommunalreformen. I redegørelsen sammenfattes området således:
â€I forhold til indsatsen pÃ¥ voksenomrÃ¥det pÃ¥kalder det sig opmærksomhed, at botilbudsomrÃ¥det er præget af lange ventetider. Det vurderes dog ikke af nogen af udviklingsrÃ¥dene at være en følge af kommunalreformen. Ventetiderne gælder for botilbud til bÃ¥de sindslidende og til voksne med fysisk eller psykisk handicap. Det er imidlertid positivt, at der tilsyneladende er stor fokus i hele landet pÃ¥ dette problem, og det samlede indtryk er, at mange kommuner har oprettet eller planlægger oprettelse af nye botilbud. Samtidig er det positivt, at der i alle regioner arbejdes med problemstillinger om ventelister, registrering af ledige pladser og kravspecifikation, sÃ¥ ventelisterne bÃ¥de kan bruges i visitationen og som et planlægningsværktøj i forhold til justeringer af kapaciteten.â€
Det kan yderligere oplyses, at Det Centrale Handicapråd har gennemført en undersøgelse i 2008 om boliger til mennesker med funktionsnedsættelse. Undersøgelsen behandler bl.a. spørgsmålet om ventetider. Undersøgelsen forventes offentliggjort marts 2009 i forbindelse med Det Centrale Handicapråds årsberetning.
Der findes
ikke tal for, hvor stor en del af botilbuddene efter serviceloven, der kan betegnes
som tidssvarende. I serviceloven er der ikke defineret entydige indretningskrav
til det enkelte botilbud.
Et længerevarende botilbud skal være egnet til længerevarende ophold. Mange
faktorer kan være med til at afgøre, om et botilbud er egnet til et
længerevarende ophold, for eksempel størrelse, antal rum, badeværelse, fælles boligarealer
sammenholdt med eget boligareal etc.
Der er således ikke fastsat nationale normer og kriterier for, hvornår et botilbud efter serviceloven kan siges at være tidssvarende, og der kan derfor i de enkelte kommuner være opstillet forskellige kriterier for, hvornår et botilbud er tidssvarende ud fra det kommunalt fastsatte serviceniveau i de enkelte kommuner.
I forhold til almene
ældreboliger og plejeboliger er der heller ikke regler i almenboligloven om,
hvad der forstås ved tidssvarende boliger, men almenboligloven indeholder nogle
krav til indretningen. Der kan i de enkelte kommuner være opstillet forskellige
kriterier for, hvornår en plejebolig er tidssvarende.
Der er i lov om almene boliger m.v. krav om, at almene ældre- og plejeboliger,
med hensyn til udstyr og udformning skal være særligt indrettet til brug for
ældre og personer med handicap, herunder kørestolsbrugere. Hver bolig skal
endvidere være forsynet med selvstændigt toilet, bad og køkken. Kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet kan dog i særlige tilfælde beslutte, at ældreboliger ikke
forsynes med selvstændigt køkken. Hertil kommer, at der skal kunne tilkaldes
hurtig bistand på alle tider af døgnet fra hver bolig, og at boligens
adgangsforhold skal være egnede for gangbesværede.
Â
Der er stor frihed for den
enkelte kommunalbestyrelse til at indrette boligerne på den mest
hensigtsmæssige måde i forhold til den personkreds, der skal bebo boligerne –
både med hensyn til størrelsen af boligerne og det udstyr, de indrettes med.
Som en hjælp hertil har det tidligere Boligministerium (Bygge- og
Boligstyrelsen) i samarbejde med det tidligere Socialministerium og
Arbejdstilsynet m.fl. i 1997 udgivet publikationen ’Indretning af ældreboliger
for fysisk plejekrævende m.fl. – en vejledning’. Vejledningen indeholder en
detaljeret beskrivelse af de krav og behov, fysisk plejekrævende beboere og
deres plejepersonale har til en almen ældre-/plejebolig. Publikationen har
vejledende karakter og kan ikke betragtes som udtømmende.
Ankestyrelsen har i 2002-2003 gennemført en undersøgelse af boligstandarden i
botilbud for personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Undersøgelsen indgik i beslutningsgrundlaget for, at der af
satspuljen blev afsat i alt 546 mio. kr. over årene 2004-2006 til opgradering
og udbygning af området. Med støtte fra puljen er der ombygget 80 gamle og
utidssvarende botilbud under serviceloven og oprettet 1.473 nye moderne almene
plejeboliger til personer med handicap.
Karen Jespersen