Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
634788_0001.png
634788_0002.png
J.nr. 2008-218-0026Dato: 20. januar 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 99 af 25. november 2008.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).(Alm. del).
Kristian Jensen/LeneSkov Henningsen

Spørgsmål:

Hvor stort vil provenuet være for staten, hvis man på de danske veje indførte en kørselsaf-gift for lastbiler på 3 kr. pr. ton pr. km.?

Svar:

Det er forbundet med visse vanskeligheder at vurdere et muligt provenu ved indførelse afen afgift på 3 kr. pr. ton pr. km. En fuldstændig besvarelse af spørgsmålet fordrer viden omtransportarbejdet med lastbil i Danmark, det vil sige antallet af tonkm tilbagelagt på danskeveje. Danmarks Statistik opgør mængden af transporteret gods på danske lastbiler med me-re end 6 tons totalvægt ud fra de såkaldte kørebogsundersøgelser. Disse undersøgelser erbaseret på stikprøver og herudfra opgøres det, hvor mange tonkm, der transporteres i hen-holdsvis national og international transport. Tallene for international transport indeholderkørsel såvel i Danmark som i udlandet, og det er ikke muligt umiddelbart at opgøre, hvormange af de opgjorte tonkm, der tilbagelægges i Danmark. Der findes tilsvarende data forkørsel med udenlandske lastbiler mellem Danmark og udlandet, men heller ikke for disse erdet umiddelbart muligt at opgøre, hvor stor en del af transportarbejdet, der tilbagelægges iDanmark.Hvis der imidlertid tages udgangspunkt i den nationale kørsel, er der ifølge de senest of-fentliggjorte kørebogsundersøgelser transporteret i alt godt 11 mia. tonkm. i de fire kvarta-ler fra og med 3. kvartal 2007 til og med 3. kvartal 2008. En afgift på denne del af trans-portarbejdet ville således kunne indbringe et provenu på 30-35 mia. kr. årligt, hvis der sesbort fra tilbageløb og adfærdsændringer. Hertil ville som sagt komme et ikke ubetydeligtbidrag fra danske lastbiler i international trafik samt fra udenlandske lastbilers kørsel iDanmark. Der vil således være tale om en meget markant forøgelse i forhold til beskat-ningsniveauet i den nugældende vejbenyttelsesafgift, hvor provenuet i de seneste år har ud-gjort knap 0,5 mia. kr. årligt.Det skal også bemærkes, at der vil være en del praktiske vanskeligheder ved at opkræve af-gift på baggrund af transportarbejdet. Regeringen har som bekendt foreslået en grøn kør-selsafgift, der tager udgangspunkt i de kørte kilometre – det såkaldte trafikarbejde – menhvis der skal betales afgift ud fra transporterede godsmængder, vil det udover registreringaf kørte kilometre også være nødvendigt at registrere godsets vægt mellem de enkelte af-og pålæsninger. Det vil være meget vanskeligt at etablere et system, der kan håndtere ensådan form for afgiftsopkrævning.Hertil kommer, at en afgift opkrævet pr. tonkm ikke giver incitament for vognmanden til atudnytte kapaciteten bedst muligt i det enkelte køretøj. En afgift baseret på kørte kilometresådan som regeringen har foreslået det, vil derimod tilskynde til at udnytte den enkelte last-bil bedst muligt.
Side 2