Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
634781_0001.png
634781_0002.png
J.nr. 2008-218-0026Dato: 20. januar 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.97 af 25. november 2008.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).(Alm. del).
Kristian Jensen/LeneSkov Henningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes beregne, hvad det vil koste for staten at kompensere selskaber, der udby-der offentlig transport i form af tog, metro og busser, for en halvering af billetpriserne i2010.

Svar:

Spørgsmålet har været forelagt for Transportministeriet, hvorfra jeg har modtaget følgendebidrag til besvarelsen:”I 2006 undersøgte Teknologirådet den samlede omkostning for det offentlige ved indførel-se af gratis offentlig transport. Den samlede omkostning blev opgjort til 10,7 mia. kr. årligtfordelt på følgende poster:Bortfald af billetindtægter: -7,3 mia. kr.Bortfald af udgifter til billetopkrævning: +0,7 mia. kr.Eksisterende rabatter og fri transport til bl.a. skolebørn og ældre, som det offentligei forvejen betaler: +0,7 mia. kr.Fald i statslige indtægter fra bilafgifter som følge af fald i biltrafikken: -1,2 mia. kr.Fremskaffelse af ekstra kapacitet i tog og busser: -3,6 mia. kr.
Baseret på ovenstående kan omkostningen for staten ved en halvering af taksterne skønnestil ca. 5,7 mia. kr. i 2006-priser eller knap 6 mia. kr. i 2008-priser.Skønnet må betragtes med et vist forbehold, da sammenhængen mellem gratis offentligtransport og en halvering af taksterne ikke nødvendigvis er lineær, som det er antaget. Dogmed undtagelse af bortfald af udgifter til billetopkrævning på 0,7 mia. kr., der selvsagt ikkeer medregnet.Teknologirådets rapport ”Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport” kan hen-tes på rådets hjemmeside:www.tekno.dk.”Jeg henholder mig til Transportministeriets svar.
Side 2