Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2008-418-0079Dato: 19. december 2008
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 92 af 21. november2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen(EL).(Alm. del).
Kristian Jensen/Lise Bo Nielsen
Spørgsmål 92:
Hvad er provenuet, hvis der genindføres én omsætningsafgift på aktier, der skalhave samme størrelse, som den havde før den blev afskaffet. Og hvad er provenuet, hvis en så-dan omsætningsafgift fordobles og henholdsvis udvides til at omfatte alle handler med værdi-papirer?
Svar:
Den tidligere aktieomsætningsafgift blev pålagt ved salg eller bytte af danske og uden-landske aktier, investeringsforeningsbeviser og lignende papirer, hvor den ene eller begge par-ter var hjemmehørende i Danmark. Afgiften udgjorde 0,5 pct. af de overdragne værdipapirerssamlede kursværdi, da den blev ophævet pr. 1. januar 1999.
Et overslag over provenuet af en aktieafgift på 0,5 pct. af omsætningsværdien af al omsætningaf aktier og investeringsforeningsbeviser peger på et merprovenu på ca. 7,6 mia. kr. årligt.
Fordobles aktieafgiften til at udgøre 1,0 pct. af omsætningsværdien af al omsætning af aktier oginvesteringsforeningsbeviser, peges der på et merprovenu på ca. 12,9 mia. kr. årligt.
Beregningerne er foretaget på baggrund af antallet af handler og omsætningsværdien af aktierog investeringsforeningsbeviser for det sidste år, der er registreret hos Værdipapircentralen.Omsætningen fra samtlige investeringsforeninger er medtaget. Der skelnes således ikke mellemaktiebaserede, obligationsbaserede og blandede investeringsforeninger alle er medregnet i over-slaget.
En indførelse af en aktieafgift må forventes at reducere omfanget af handler. Det er især dehandler, der foretages for at opnå små avancer, der vil blive reduceret væsentligt. I beregningener det beregningsteknisk antaget, at volumen af handlerne med aktier og investeringsforenings-papirer reduceres med en 40 pct. ved en omsætningsafgift på 0,5 pct., mens det er antaget, atomfanget af handler reduceres med 50 pct. ved en afgift på 1 pct.
Afgiften forudsættes ikke pålagt de handler, hvor overdrageren er fondshandler, jf. at dissehandler var undtaget fra den tidligere aktieomsætningsafgift. Disse handler er forudsat at udgø-re 50 pct. af de finansielle institutters handler i Værdipapircentralens opgørelse, hvorved de ik-ke medregnes i provenuet.
En andel af handlerne i opgørelsen fra Værdipapircentralen vedrører udlandet. Det forudsættes,at i halvdelen af disse handler, er den ene part skattemæssigt hjemmehørende i Danmark.
De umiddelbare indtægter fra en aktieafgift skal reduceres med de tabte indkomstskatter m.v.De fremtidige avancer vil blive reduceret, da afgiften indgår som en omkostning ved handelmed aktier og investeringsforeningspapirer. For den andel af aktierne, der handles af private, erder foretaget et fradrag på 35 pct. For de finansielle institutter er der foretaget fradrag på 15 pct.svarende til PAL-skatten. For den del af handlerne der foretages af erhvervene antages det, at2/3-dele er skattefri, da virksomhederne har ejet aktierne i mere end 3 år. For disse aktier er dersåledes ikke beregnet et fradrag i aktieomsætningsafgiften. For den resterende 1/3-del er foreta-get fradrag på 25 pct. svarende til selskabsskatten.Side 2
I beregningen er handel med udenlandske aktier eller unoterede aktier ikke medregnet, da Skat-teministeriet ikke har oplysninger om antallet og værdien af disse handler. Omfanget af handlenmed unoterede aktier formodes at være en del mindre end handlen med noterede aktier og inve-steringsforeningsbeviser. Da en omsætningsafgift desuden vil reducere handlen med aktier,forventes det ikke, at provenuet fra aktieafgiften på de unoterede aktier vil ændre niveauet fordet samlede provenu væsentligt.
Udvides omsætningsafgiften til at omfatte alle handler med værdipapirer, skal handler med de-rivater, optioner og futures samt obligationer medregnes. Det har ikke været muligt at frem-skaffe tal for omsætning og antal handler med derivater, optioner og futures, hvorfor det ikke ermuligt at anslå omfanget. Der findes kun 12 danske aktier, der handles i derivatform, hvorveddet antages, at denne type handler er mindre udbredt i Danmark, end de er i udlandet. Det for-modes dog, at omfanget af handlen med denne type af værdipapirer vil være meget følsommefor en omsætningsafgift. Det vurderes således, at en udvidelse af grundlaget for en aktieomsæt-ningsafgift til også at omfatte disse papirer vil øge provenuet en smule, men vil ikke have væ-sentlig betydning for niveauet.
Et overslag over provenuet alene fra omsætningsafgift på handel med obligationer peger på, atniveauet vil være i størrelsesordenen af 20,5 mia. kr. Værdien af hver handel med obligationerer betydeligt større end det er tilfældet for aktier og investeringsforeningsbeviser. Derfor for-modes det, at en omsætningsafgift vil reducere omfanget af handler med obligationer væsent-ligt. I overslaget over provenuets størrelse er det antaget af antallet af handler reduceres med 80pct.
I begrundelsen for at ophæve aktieafgiften pr. 1. januar 1999 blev det fremført, at en omsæt-ningsafgift på aktier virker hæmmende på likviditeten. Byrden ved en aktieomsætningsafgiftbæres i høj grad af pensionsselskaberne, hvorved indførelsen af en sådan afgift især vil belastepensionsopsparerne. Yderligere er det blevet nemt at omsætte aktier i udlandet. Da udlandet ik-ke har en omsætningsafgift, vil incitamentet være stort til i høj grad at flytte aktiehandlen til ud-landet. Samlet set vil en omsætningsafgift på handel med værdipapirer være hæmmende for li-kviditeten og konkurrencen på det danske aktiemarked.
Side 3