J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-072509
Dato : 14. januar 2009

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 91 af 19. november 2008.

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 91:

”Ministeren bedes kommentere materiale udleveret af Rejsearbejdere.dk  under foretræde for Skatteudvalget den 1. oktober 2008, jf. SAU 2007-08, 2. samling, alm. del - bilag 271 og 274.”

 

Svar:

Bilag 271 indeholder en række bemærkninger fra Rejsearbejdere.dk til min besvarelse af 12. juni 2008 af SAU 247 alm. del (07/08). Overordnet går bemærkningerne på, at SKAT bør gøre en større indsats for at sikre god service og vejledning til de tysktalende grænsegængere.

 

I min besvarelse af SAU 247 redegjorde jeg for en række af SKATs informationstiltag særligt målrettet de tysktalende grænsegængere. Jeg oplyste blandt andet følgende:

 

”I forhold til information særligt målrettet de dansk–tyske grænsegængere har SKAT blandt andet udarbejdet pjecen ”Om skat – når du arbejder i Danmark og bor i udlandet”. Denne pjece findes også på tysk (”Über Steuern - für Personen, die im Ausland wohnen und in Dänemark arbeiten”). Herudover kan jeg oplyse, at Skattecenter Tønder i både 2007 og 2008 har arrangeret en række informationsmøder overfor udenlandske arbejdstagere vedrørende udfyldelse af selvangivelsen. Møderne har været afholdt på tysk, og Skattecenter Tønder har – i samarbejde med Skattecenter Herning – udarbejdet materiale på tysk og oversat de relevante rubrikker på selvangivelsen til tysk. Alene i perioden april-september 2007 har over 1.200 udenlandske skatteydere – grænsependlere - deltaget i informationsmøderne.”

 

SKAT har generelt stærkt fokus på at yde en målrettet og god service overfor det stigende antal udlændinge, der arbejder i Danmark – dette gælder både indsatsen i forhold til tysktalende personer og personer, der taler andre sprog. I den forbindelse er det dog klart, at SKAT må prioritere sin indsats, og her finder jeg det som nævnt i mit svar på SAU 247 fornuftigt, at SKAT i første række har valgt at satse på udviklingen af en meget bred og dyb dækning på engelsk.

 

I forhold til udlandsområdet generelt kan jeg oplyse, at der i forbindelse med SKATs omstrukturering pr. 1. januar 2009 er etableret en ny landsdækkende enhed ”Udland”. Enheden er forankret i SKAT Syddanmark og skal varetage opgaver vedrørende grænsegængere, udlændinge og udenlandske virksomheder. Hermed vil der blive skabt et stærkt fagligt miljø omkring håndteringen af denne gruppe. Etableringen af enheden vil endvidere give mulighed for en styrkelse af informations- og vejledningsindsatsen overfor de tysktalende grænsegængere. Etablering af en udlandsenhed er i øvrigt et af de tiltag, som Rejsearbejdere.dk efterlyser i bilag 271.

  

Endeligt kan jeg oplyse, at siden jeg i sommer svarede på SAU 247, har en

task force under Beskæftigelsesministeriets ledelse afleveret en rapport med en række anbefalinger til mindskelse af barrierer ved rekruttering af udenlandsk arbejdskraft. På Skatteområdet konkluderer rapporten blandt andet, at SKAT allerede har udarbejdet et omfattende skriftligt vejledningsmateriale på en lang række sprog – herunder tysk, men at der nok er behov for at gøre informationen lettere tilgængelig på SKATs hjemmeside (og fra portalen ”workindenmark.dk”). SKAT vil derfor i løbet af 2009 som anbefalet i rapporten etablere en målrettet og fokuseret virtuel guidet adgang til information om skatteforhold målrettet udenlandske arbejdstagere og danske virksomheder, der benytter sig af udenlandsk arbejdskraft.             

 

På denne baggrund er det fortsat min vurdering, at SKAT med de eksisterende tilbud og initiativer har fundet en god balance mellem hensynet til de dansk-tyske grænsegængeres specifikke behov, og de overordnede prioriteringer af indsatsen på informationsområdet.

 

I forhold til materialet i bilag 274 har jeg ikke mulighed for at kommentere den konkrete sag, der refereres i materialet.

 

Â