Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
613276_0001.png
613276_0002.png
613276_0003.png
613276_0004.png
613276_0005.png
613276_0006.png
613276_0007.png
613276_0008.png
613276_0009.png
613276_0010.png

Talepapir – samråd d. 19. november 2008

Spørgsmål:

I lyset af kritikken fra SKATs interne revision, jf. rapportenaf 11. september 2008 om SKATs målopfyldelse på restan-ceinddrivelsesområdet (alm. del - bilag 26) bedes ministerenredegøre for fejlene i restanceopgørelserne. Ministeren be-des endvidere redegøre for, hvordan han vil sikre korrekteopgørelser for fremtiden, og hvad ministeren vil gøre for atnå SKATs fejlslåede mål på restanceområdet.

Svar:

Jeg er glad for at blive kaldt i samråd her i dag. Herved fårjeg lejlighed til at aflive nogle af de myter, som er opståetomkring denne sag. Man skulle nærmest tro, at nogen havdetaget af kassen – statskassen – men det er der jo ikke taleom. Det, der er sket, har mere karakter af, at nogle beløb erkonteret forkert. SKATs interne revision konkluderer, at deri de foretagne stikprøver ses en tendens til at overføre re-stancerne til ikke-inddrivelige på et tidligere tidspunkt i ind-drivelsesforløbet end forudsat i retningslinierne.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at de konstaterede fejlhandler om forkerte opgørelser og bogholderimæssige kon-
Side 1 / 10
teringer af restancerne – det handler derimod ikke om selveopgaveløsningen og inddrivelsesarbejdet i SKAT.
Når dette er sagt, er det naturligvis bekymrende læsning, atresultatopgørelsen pr. 31/12 2007 hviler på et usikkertgrundlag. At der kan sås tvivl om vores opgørelser, det erikke en situation vi må havne i igen – det kan vi ganske en-kelt ikke holde til som myndighedsudøvere. Vi kan ikke for-lange, at borgere og virksomheder skal have styr på deresforhold, når vi så ikke selv har styr på det grundlæggendebogholderi i inddrivelsesopgaven, nemlig at kunne lave etretvisende regnestykke for årets resultat. Disse grundlæg-gende forhold skal bare være i orden – også fordi opgørel-serne anvendes til at styre ressourcerne og indsatsen derhen,hvor inddrivelsen giver mest effekt.
Jeg skal på ingen måde forsvare SKAT i forhold til, hvad derer sket. Men det hører med til billedet, at samlingen af ind-drivelsesopgaven i staten i forbindelse med fusionen i 2005var en meget kompleks opgave. Der blev udført et stort ar-bejde med på den ene side at kunne opretholde produktionenog samtidig få implementeret nye systemer og arbejdsgange.Det er min opfattelse, at medarbejderne på inddrivelsesom-rådet gør et stort arbejde med at få restancerne inddrevet.
Side 2 / 10
Rapporten kan også ses i det lys, at den indeholder en rækkeanbefalinger, som vi skal arbejde videre med. Det skal jegvende tilbage til.
Og nu til selve samrådsspørgsmålet. Der spørges til, hvilkefejl, der er tale om.
Fejlene er forskelligartede både, når det angår alvor og tyng-de.I overskrifter handler det om følgende:
1. I en række situationer er restancer svarende til 78 mio.kr. behandlet ukorrekt i henhold til gældende retnings-linier og fejlagtigt klassificeret som ikke-inddrivelige.Der er tale om en partiel revision i 7 af de 30 skatte-centre. Stikprøven er af SKAT opregnet på landsni-veau svarende til 211 mio. kr.
2. Der er i et antal sager sket en forkert manuel korrekti-on af restancebeholdningen, således at restancer sva-rende til 145 mio. kr. fejlagtigt ikke talte med som ind-drivelige restancer. Det drejer sig bl.a. om sager vedr.indgivelse af konkursbegæring, hvor sagerne var klar-gjort i slutningen af 2007, men først blev videresendttil Kammeradvokaten i januar 2008 som følge af, at
Side 3 / 10
Kammeradvokaten holdt juleferie fra 19. december2007. De omhandlede sager kunne derfor ikke færdig-ekspederes i 2007, og burde derfor i henhold til ret-ningslinierne tælle med som inddrivelige i restanceop-gørelsen for 2007. Også her er der tale om en partielrevision i 7 af de 30 skattecentre, som af SKAT er op-regnet på landsniveau svarende til 392 mio. kr.
3. Restancer vedrørende moms på udenlandske virksom-heder er ikke blevet talt med i den samlede restanceop-gørelse, hvilket indebærer yderligere restancer på 347mio. kr. i 2007.
4. En række mindre enkeltstående korrektionsfejl på sam-let 11 mio. kr.
Herudover har SKAT foranlediget af Intern Revisions un-dersøgelse og anbefalinger ved en gennemgang af restance-opgørelsen vedr. skatter og afgifter og øvrige restancer fun-det yderligere en række fejl:
1. Restancer vedrørende selskabs- og fondsskat fra før1999 er ikke med i restanceopgørelsen fra januar 2008og et halvt år frem, svarende til yderligere 216 mio. kr.i restancer.
Side 4 / 10
2. På bødeområdet er sket en dobbeltregistrering på fore-løbigt opgjort 92 mio. kr., der således et talt med 2gange i måltalsopgørelsen.Samlet set har de konstaterede fejl ført til en korrektion afrestanceopgørelsen vedr. skatter og afgifter i 2007 på knap 1mia. kr. Korrektionen indebærer, at SKAT ikke nåede mål-tallet på finansloven 2007 vedrørende skatter og afgifter.
I mine øjne er den mest graverende fejl, at SKAT har glemtat lægge restancerne vedrørende moms for udenlandskevirksomheder til restanceresultatet.
Intern Revision har desuden påpeget, at SKAT ikke medreg-ner restancer vedr. de såkaldte dekoncentrerede opgaver, deromfatter særlige skatter som bl.a. royaltyskat, forskerskat,kulbrinteskat, tinglysningsafgift og pensionsafkastskat ihverken måltallet eller restanceopgørelsen. Hvorvidt disserestancer fremover skal tælle med i restancetallene som reeltinddrivelige vil blive vurderet i den kommende tid.
Intern Revision har som nævnt under opregningen af defundne fejl peget på en række forhold i forbindelse med
Side 5 / 10
kodning af restancer som ikke-inddrivelige og tekniske til-retninger af restancemassen.
I redegørelsen til Skatteudvalget er den bagvedliggende tek-nik forklaret, og jeg skal derfor ikke komme nærmere ind pådette forhold. Det er imidlertid centralt at have for øje, atformålet med at kode restancer som ikke-inddrivelige og fo-retage tekniske tilretninger af restancemassen er at udvise etså retvisende billede af restancemassen som muligt.
At en restance klassificeres som ikke-inddrivelig betyder ik-ke, at pengene er tabt for det offentlige eller at SKAT haropgivet at inddrive dem. Men det betyder, at SKAT ikkebruger kræfter på aktivt at inddrive gælden, så længe der ik-ke er betalingsevne.
SKAT har taget Intern Revisions rapport til efterretning. In-tern Revision har i forhold til det fremadrettede arbejde givet5 anbefalinger. Det er alle anbefalinger, jeg kan bakke heltop om, og der er allerede igangsat et målrettet arbejde medat genoprette området.
Herudover anbefaler Intern Revision, at der tilrettelægges
Side 6 / 10
-en arbejdsprocedure, således at der sker løbende af-skrivning af restancerne, når betingelserne er opfyldt-en arbejdsprocedure, så det undgås at restancer uret-mæssigt forælder.
Jeg har som følge heraf bedt SKAT om, at inddrivelsesom-rådet rent ledelsesmæssigt skal have skærpet bevågenhed.Der skal være en klar ansvarsplacering i SKATs direktion,og jeg vil følge inddrivelsesopgaven tæt.
Ansvaret for inddrivelsesområdet koordineres i SKATs pro-duktionsdirektion, som har ”inddrivelse” som fast punkt påderes møder. Dette skal fremadrettet bidrage til bedre relati-oner mellem forretningsområderne, herunder særligt inddri-velse og indsats, som i højere grad skal spille sammen i dennye struktur.
Med virkning fra d. 1. januar 2009 indføres der en helt nystruktur i SKAT. På inddrivelsesområdet betyder struktur-ændringen, at opgaver, der ikke er afhængig af geografien,samles i videst mulige omfang. Hovedsigtet er, at der i 2010er sket en samling af disse opgaver på færre enheder og istærkere faglige miljøer. Det er derfor helt afgørende for op-gaveløsningen, at den nye struktur kommer godt fra start ogfår et ordentligt fodfæste.
Side 7 / 10
Som nævnt er Intern Revision kommet med en række anbe-falinger, som bl.a. handler om øget ledelsesmæssigt fokus,reorganisering af opgaven med henblik på at styrke de fagli-ge miljøer, præcisering af retningslinier m.m., og arbejdetmed implementering af anbefalingerne er igangsat. Jeg kankort komme med følgende status på dette arbejde:Der er nedsat arbejdsgrupper i SKAT i forbindelsemed ny struktur, der skal beskrive opgave- og ansvars-fordeling på inddrivelsesområdet.Der er igangsat etablering af en analysefunktion i etkommende analysekontor under produktionsdirektø-ren, der sikrer et bredt og professionelt fagligt miljø,der varetager analysearbejdet.Der er nedsat forskellige arbejdsgrupper, der kigger påde dekoncenterede opgaver så som moms for uden-landske virksomheder, selskabs- og fondsskatter m.v.Der bliver udarbejdet konkrete forslag til, hvordanSKAT fremover bedre kan belyse restancesituationen,hvilke opgørelsesmetoder og elementer, der bør indgå i
Side 8 / 10
statistikkerne, og som vil medvirke til at give et merereelt billede af restanceudviklingen.Der er sket en præcisering af retningslinierne for,hvornår restancer kan afgangsføres som ikke-inddrivelige. Retningslinerne er udarbejdet og sendt ihøring, og vil blive meldt ud i SKAT primo december2008.Der er igangsat en proces, der skal kortlægge procedu-ren i forbindelse med de månedlige korrektioner påvirksomhedsområdet. Nye procesbeskrivelser, forret-ningsgange og beskrivelse af omfanget af intern kon-trol forventes at foreligge snarest til implementering.Der skal ske en gennemgang af debitormassen medhenblik på endelig afskrivning. Dette har Intern Revi-sion anbefalet for at få endeligt afskrevet de restancer,der allerede opfylder betingelserne. Dette skal ske afhensyn til at statsregnskabet, som gerne skal udvise etretvisende billede.
SKAT vil naturligvis tage højde for anbefalingerne i detfremadrettede arbejde i analysefunktionen.
Side 9 / 10
Som jeg har hermed har redegjort for, så er der taget ’action’som følge af Intern Revisions rapport både på kort og langbane.
Side 10 / 10