J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-166350
Dato : 10. december 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 72 af 12. november 2008.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R Olsen


Spørgsmål 72:

"Kan ministeren bekræfte, at SKAT har et tilgodehavende på 500 mio. kr. fra udenlandske stationerede virksomheder, og hvordan vil ministeren sikre, at SKAT´s tilgodehavende inddrages af statskassen?"

 

Svar:

Ved besvarelsen af spørgsmålet er det forudsat, at der med udenlandske stationerede virksomheder menes udenlandske virksomheder, der er momsregistreret her i landet, uden at de her i landet har fast driftssted eller en herboende repræsentant. Det er den samme forudsætning, der er lagt til grund ved besvarelsen af spørgsmål 73-75.

 

I øvrigt har SKAToplyst:

 

”Restancen hos udenlandske registrerede virksomheder uden herboende repræsentanter udgjorde ultimo november 2008 ca. 588 mio. kr.

 

Udenlandske virksomheder, der ikke har fast driftssted her i landet, men som har momspligtigt salg af varer og ydelser her i landet, er i dag registreringspligtige efter momslovens bestemmelser. Det samme gælder, når virksomheder, etableret uden for EU, erhverver varer her i landet fra andre EU-lande. Fra 1. januar 2002 skal alene udenlandske momspligtige virksomheder registreres ved en fiskal repræsentant, hvis virksomheden er etableret i et tredjeland, med hvem Danmark ikke har indgået en aftale om gensidig bistand svarende til reglerne i EU.

 

Fra og med 1. januar 2009 ændres momslovens regler - lov nr. 524 af 17. juni 2008 - idet der indføres omvendt betalingspligt for udenlandske virksomheder, der leverer ydelser til virksomheder her i landet. Det betyder, at det er den danske aftager, der fremover skal beregne, angive og indbetale momsen af de ydelser, som udenlandske virksomheder leverer her i landet. SKAT skal derfor ikke længere forholde sig til disse udenlandske virksomheders manglende efterlevelse af momsreglerne, idet angivelses- og betalingsforpligtelserne for moms skal varetages af de danske virksomheder, som køber ydelserne. I det omfang udenlandske virksomheder handler med private skal de dog fortsat være momsregistreret her i landet. Ændringerne af momslovens regler kan således bidrage til at reducere tilgangen af nye restancer. Da reglerne som nævnt først træder i kraft den 1. januar 2009, er det ikke muligt nærmere at vurdere effekten.

 

Med hensyn til arbejdet med at inddrive de udenlandske restancer kan i øvrigt oplyses, at der udover den automatisk rykning af virksomhederne udsendes der til de virksomheder, hvor gælden er over 12.000 kr., et ekstra rykkerbrev, når virksomheden 2-3 uger efter den automatiske rykker ikke har betalt gælden.

 

Hvis virksomheden efter modtagelse af rykkeren ikke indbetaler restancen eller kontakter SKAT med anmodning om en afdragsordning, som gives efter en konkret vurdering, kan der foretages udlæg, hvis der findes værdier i Danmark

 

Hvis der ikke er aktiver eller tilstrækkelige aktiver i Danmark, fremsendes kravene til udlandet med henblik på at forsøge restancen inddrevet i den udenlandske virksomheds hjemland. I henhold til inddrivelsesdirektivet (Rådets direktiv 2008/55) skal EU's medlemsstater yde hinanden gensidig bistand ved inddrivelse af skatterestancer.

 

Medio 2008 er der iværksat et særligt tiltag vedrørende de foreløbige fastsættelser med henblik på, at restancerne for de pågældende virksomheder ikke øges yderligere. SKAT vil således:

 

 

 

SKAT følger udviklingen tæt.”