J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-164269
Dato : 18. november 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 68 af 11. november 2008.

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                

 


Spørgsmål 68:

”Med henvisning til ministerens besvarelse af alm. del ‑ spørgsmål 47 og 48

bedes ministeren redegøre for, hvorfor SKAT´s Interne Revisions rapport var så

relativt lang tid om at lande på ministerens bord. Hvorfor blev ministeren og

efterfølgende Folketinget ikke orienteret straks, da der viste sig at være

uregelmæssigheder i grundlaget for de tal om bl.a. restancer, som løbende

rapporteres til Folketinget?”

 

Svar:

Da der tilsyneladende hersker nogen usikkerhed om SKATs Intern Revisions rolle, vil jeg gerne beskrive denne nærmere:

 

Grundlaget for etablering af Intern Revision i SKAT er en aftale indgået mellem skatteministeren og Rigsrevisor. Aftalen er indgået i.h.t. § 9 i lov om revision af statens regnskaber m.v.(rigsrevisorloven). Aftalen beskriver, at den interne revision er et led i told- og skattedirektørens overordnede styring, og at den interne revision er en selvstændig uafhængig enhed tilknyttet told- og skattedirektøren.

 

Den interne revision rapporterer til told- og skattedirektøren og Rigsrevisionen om den udførte revision. Den interne revision har over for told- og skattedirektøren ansvaret for den samlede inter­ne revisionsindsats i SKAT.

 

Aftalen indeholder en beskrivelse af Intern Revisions opgaver, og hvilke pligter SKAT har over for Intern Revision. Aftalen indeholder også en beskrivelse af, hvordan samarbejdet mellem Rigsrevisionen og den Interne Revision skal foregå.  

 

Intern Revision foretager selv planlægning af revisionsopgaven ud fra væsentlighed og risiko. Told- og skattedirektøren kan dog i begrænset omfang bede Intern Revision om at foretage specielle undersøgelser.

 

På grundlag af en strategisk analyse af SKAT, der bl.a. indeholder væsentligheds- og risikovurderinger udarbejdes en samlet revisionsplan med konkrete revisionsopgaver.

 

Den strategiske analyse og den konkrete revisionsplan sendes til told- og skattedirektøren.

 

Planen drøftes endvidere med Rigsrevisionen på et møde, hvor Rigsrevisionen kan komme med forslag til ændringer i planen. I denne forbindelse aftales også, i hvilket omfang revisionerne skal gennemføres som et samarbejde mellem Intern Revision og Rigsrevisionen.

 

Efter gennemførelsen af en revision udarbejdes der en revisionsrapport, som sendes til høring hos de reviderede enheder, og såfremt der er specielle bemærkninger også til den ansvarlige afdeling i hovedcentret. Enhedernes og hovedcentrets bemærkninger indarbejdes i rapporten, hvorefter denne efter godkendelse af revisionschefen sendes til told- og skattedirektøren.

 

Told- og skattedirektøren påtegner rapporten med evt. bemærkninger, og sender den tilbage til Intern Revision. Intern Revision sender herefter rapporten til Rigsrevisionen.

 

I den konkrete sag gik told- og skattedirektørens påtegning af 18. september 2008 ud på, at rapporten skulle drøftes i SKATs revisionsudvalg. Af praktiske grunde kunne drøftelsen først finde sted på et direktionsmøde den 29. september 2008, som vedrørende drøftelsen af rapporten også havde karakter af et revisionsudvalgsmøde.

 

På mødet blev det besluttet at indstille til mig, at rapporten skulle sendes til Skatteudvalget.

 

Som følge af et intenst arbejde med at få afklaret omfanget af rapporten i SKAT, blev Intern Revision gjort opmærksom på to punkter, hvor der efterfølgende skete en berigtigelse. Revisionschefen tilføjede den 4. oktober 2008, som følge heraf, en allonge til rapporten.

 

Den 9. oktober 2008 blev rapporten officielt sendt til Skatteministeriet sammen med et udkast til notat til Skatteudvalget med henblik på forelæggelse for mig. Udformningen af notatet blev herefter drøftet mellem embedsmænd i Skatteministeriet og SKAT. Denne procedure er ikke ualmindelig. Dette førte til, at rapporten og notatet på ny officielt blev sendt til Skatteministeriet den 17. oktober 2008. Det var den forelæggelse, jeg som nævnt i mit svar på alm. del spørgsmål 47 fik af departementschefen den 21. oktober 2008. På sagen havde departementschefen påført en bestilling om, at der skulle foretages en opregning til landseffekt for derigennem at få oplyst den samlede manko til Skatteudvalget. Som oplyst i mit svar på spørgsmål nr. 47 (SAU alm. del), tilsluttede jeg mig påtegningen samt skrev endvidere på sagen, at jeg fandt det stærkt bekymrende med denne betydelige usikkerhed på inddrivelsesområdet. Jeg bad om, at der skete en ledelsesmæssig opstramning på området – samt en ledelsesmæssig ansvarsplacering i direktionen, herunder at området forankres og koordineres i direktionen.

 

På baggrund af departementschefens påtegning, blev der udarbejdet et nyt notat, og sagen blev sendt officielt til Skatteministeriet den 30. oktober 2008.

 

Jeg modtog sagen den 3. november 2008, og samme dag blev rapporten med notat sendt til Skatteudvalget.