Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 59 af 10. november 2008. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Thomas Larsen

                        


Spørgsmål:

Ministeren bedes beregne provenuvirkningen i årene 2009 frem til 2015, hvis eksisterende rentefradrag fastholdes, men rentefradragsretten fjernes fra og med 2009.

 

Svar:

Det er ikke umiddelbart muligt, at vurdere provenuvirkningen af at fjerne rentefradragsretten for nye lÃ¥n optaget fra og med 2009, samtidig med at rentefradragsretten for eksisterende lÃ¥n bevares (pÃ¥ de konkrete lÃ¥n, hvor folk i dag har rentefradragsret). Et sÃ¥dan skøn ville forudsætte viden om, hvornÃ¥r de enkelte lÃ¥n udløber.

Initiativet må formodes at have væsentlig indflydelse på, hvornår personer og virksomheder stifter nye lån. Hvis eksisterende lån giver uændret fradrag, og nystiftede slet ikke kan fradrages, vil mange undgå at konvertere eller indfri eksisterende lån og optage nye lån. Der vil være betydelige indlåsningseffekter, hvor boligejere bliver boende i deres nuværende boliger, bilejere udskyder udskiftningen af deres biler, og virksomhedsejere undlader at iværksætte nye lånefinansierede investeringer.

Forslaget vil også have den virkning, at boligejere med rentetilpasningslån mister rentefradragsretten første gang, lånet skal rentetilpasses, mens en boligejer med et fastforrentet lån optaget umiddelbart før gennemførelsen af forslaget kan bevare rentefradraget i op til 30 år.

Desuden vil det være forbundet med administrative vanskeligheder at opgøre hvilke renteudgifter for hver enkelt person og virksomhed, der kan henføres til lån optaget henholdsvis før og efter indførelsestidspunktet.

Hvis opgørelsen af kapitalindkomst ændres, så alle renteudgifter inklusive renteudgifter på eksisterende lån ikke længere indgår som negativ kapitalindkomst, vil det betyde en umiddelbar provenugevinst på ca. 26,0 mia. kr. (2009-niveau). Anden negativ kapitalindkomst indgår fortsat, og kan fratrækkes i den skattepligtige indkomst.

På langt sigt vil alle pt. eksisterende lån være indfriet, og alle renteudgifter vil kunne henføres til nye lån. På langt sigt svarer provenuet således til, at rentefradragsretten helt afskaffes for alle lån. Hvor stor en andel af dette provenu, der vil komme på kort sigt, afhænger af omsætningshastigheden i den samlede lånemasse. Den varige virkning på de offentlige finanser vil være betydelig mindre end den langsigtede provenuvirkning.