Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 57 af 10. november 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Birgitte Christensen

                        


Spørgsmål 57:

Ministeren bedes beregne provenuet i 2009, af en fjernelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag, samt virkninger for indkomsterne efter skat for forskellige indkomstgrupper.

 

Svar:

I 2009 udgør arbejdsmarkedsbidraget (AM-bidraget) 8 pct., og bidraget beregnes proportionalt af hele indkomstgrundlaget uden bundfradrag. Man har ved udformningen af reglerne for AM-bidraget valgt, at den del af indkomsten, der betales i AM-bidrag, ikke skal medregnes ved opgørelsen af beskatningsgrundlagene for de øvrige indkomstskatter. AM-bidra­get er således fuldt fradragsberettiget i grundlagene for de almindelige indkomstskatter til stat, kommune og kirke.

For lønmodtagere beregnes AM-bidraget af lønindkomst og honorarer m.v. inkl. den skattepligtige værdi af de fleste personalegoder, og for selvstændigt erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefæller beregnes bidraget på grundlag af den del af virksomhedsoverskuddet, der medregnes til deres personlige indkomst.

Der gives ikke fradrag for indskud til pensionsopsparing i grundlaget for AM-bidraget. Indskud på privattegnede pensionsordninger, der angives på selvangivelsen, fradrages således ikke i grundlaget for AM-bidraget. Af indskud på arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger, der er fratrukket i indkomsten ved, at der er såkaldt bortseelsesret for disse ved indkomstopgørelsen, opkræves der særskilt AM-bidrag.

Modtagere af arbejdsløshedsdagpenge, efterløn, syge- og barselsdagpenge, folkepension, førtidspension, kontanthjælp, SU og andre overførselsindkomster skal ikke betale AM-bidrag af overførselsindkomsterne. Overførselsindkomsterne er i princippet pålagt AM-bidrag ved, at de siden indførelsen af AM-bidraget i 1994 er blevet reduceret svarende til arbejdsmarkedsbidraget. Der betales ikke AM-bidrag af udbetalinger fra private pensionsordninger og af tjenestemandspensioner.

En konsekvent ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget vil medføre en udvidelse af skattebasen for de øvrige indkomstskatter med 8 pct. Det skønnes, at det heraf fremkomne umiddelbare merprovenu vil udgøre omkring 37 mia. kr. i 2009. Hertil kommer ca. 4 mia. kr. vedrørende ophævelsen af fradragsretten for den del af indskuddene på arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger, der betales i AM-bidrag.

En ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget burde også omfatte overførselsindkomsterne, da disse, som nævnt, reelt er pålagt AM-bidrag ved, at de er 8 pct. lavere, end de ville have været i et skattesystem uden AM-bidrag. Man kan således sige, at der er bortseelsesret for AM-bidraget af overførselsindkomster. En sådan konsekvent behandling af overførselsindkomsterne i forbindelse med en ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget skønnes at ville medføre et yderligere umiddelbart provenu i størrelsesordenen 8 mia. kr.

 

I nedenstående tabel er vist ændringen i indkomstskatten som følge af en ophævelse af fradragsretten for AM-bidraget for enkeltpersoner på forskellige indkomsttrin med typiske kapitalindkomster og ligningsmæssige fradrag.

Eksempler på skatteændringen for personer på forskellige indkomsttrin

 

Indkomst

Kapitalindkomst

Lignings­mæs­sige fradrag

Beskæftigelsesfradrag

AM-bidrag

Skat efter gld. regler

Skat ekskl. fradrag af AM-bidrag

Ændring i indkomstskat

 

Kr.

Kr.

Kr.

Kr.

 

Kr.

Kr.

Kr.

Pct. 1)

Pct. 2)

Deltidsansat

150.000

-8.400

8.600

6.375

  12.000

    29.064

     33.721

4.657

3,1

11,3

Ufaglært arbejder

200.000

-8.400

8.600

8.500

  16.000

     46.202

     52.411

6.209

3,1

10,0

Ufaglært arbejder

220.000

-12.600

11.400

9.350

  17.600

     50.709

     57.539

6.830

3,1

10,0

Faglært arbejder

250.000

-19.500

14.600

10.625

  20.000

     57.604

     65.365

7.761

3,1

10,0

Faglært arbejder

300.000

-19.500

14.600

12.750

  24.000

     74.742

     84.056

9.314

3,1

9,4

Faglært arbejder

350.000

-25.000

15.000

13.600

  28.000

     90.329

   101.781

11.452

3,3

9,7

Funktionær

400.000

-35.000

17.000

13.600

  32.000

   108.508

   127.622

19.115

4,8

13,6

Højtlønnet

600.000

-50.000

25.000

13.600

  48.000

   210.702

   239.375

28.672

4,8

11,1

Højtlønnet

1.000.000

3.600

36.500

13.600

  80.000

   445.589

   493.377

47.787

4,8

9,1

1)     Ændring i procent af indkomsten.

2)     Ændring i procent af skat og AM-bidrag efter gældende regler.

 

Tabellen viser, at der bliver tale om en højere indkomstskat på alle indkomstniveauer. Målt i pct. af indkomsten vil der blive tale om de største stigninger for de høje indkomster, mens der vil være tale om en mere lige fordelingsprofil, hvis skattestigningen måles i pct. af indkomstskatten plus AM-bidraget efter gældende regler, jf. sidste søjle til højre.