Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-318-0155Dato: 6. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 567 af 25. september2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen(SF).(Alm. del).
Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Statskassen er et tag-selv-bord for ud-lændinge” i Børsen den 23. september 2009.
Svar:
SKAT arbejder ud fra en indsatsstrategi, hvor det tilstræbes, at ressourcerne brugesder, hvor de gør mest gavn. I kontrolarbejdet er der generelt et stort fokus på skatteforhol-dene for udenlandske virksomheder og medarbejdere, og området er under løbende over-vågning, således at kontrolindsatsen hurtigt kan tilpasses det aktuelle risikobillede. I vissetilfælde kan tilpasning af lovgivning og administrative retningslinier også være relevant.Et aktuelt eksempel herpå er, at Regeringen og Dansk Folkeparti som led iForårspakke 2.0har vedtaget, at der fra og med 2010 lægges et loft på 50.000 kr. årligt over fradrag for rej-seudgifter i forbindelse med arbejde på et midlertidigt arbejdssted. Loftet gælder både forfradrag med standardsatser og med faktiske udgifter, og for såvel danskere som udlændin-ge, der arbejder i Danmark. Med lovændringen begrænses således også de meget store fra-drag, som udenlandske medarbejdere, herunder fra eksempelvis Østeuropa, har kunnet fore-tage ved arbejde i Danmark.Jeg kan endvidere oplyse, at der i forlængelse af initiativet iForårspakke 2.0til begræns-ning af meget store fradrag er iværksat overvejelser om, hvorvidt de administrative proce-durer i forbindelse med bl.a. forskudsregistrering og udbetaling af overskydende skat, her-under Tast Selv, i endnu højere grad kan indrettes på, at udlændinge, der arbejder i Dan-mark, ikke får store skatterestancer.På nuværende tidspunkt har jeg ikke aktuelle planer om yderligere ændring af lovgivnin-gen, idet vi nu i første omgang skal have vurderet de nye reglers effekt i praksis. Det erimidlertid som nævnt et område, vi følger løbende, og skulle der senere vise sig behov foryderligere tiltag, vil også eventuelle lovgivningsinitiativer kunne ovevejes.
Side 2