Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 55 af 10. november 2008. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lene Skov Henningsen

                        


Spørgsmål:

Ministeren bedes beregne provenutabet i 2009 ved at fritage strøm fra vedvarende energi fra CO2‑afgift.

 

Svar:

El fra vedvarende energi, der forbruges direkte af producenten eksempelvis en vindmølleejer, er fritaget for CO2-afgift. Derimod er der afgift på al el, som forbruges via elnettet, uanset om el er produceret ved vedvarende energi (VE) eller fossile brændsler. Nettoprovenuet fra CO2-afgiften udgør ca. 2,1 mia. kr. i 2009. Med en VE-andel på 28 pct. af bruttoforbruget af el vil en fritagelse for VE-el koste statskassen ca. 0,6 mia. kr.

Det er i det nuværende afgiftssystem ikke muligt at skelne mellem forbrug af VE-el og el produceret af fossile brændsler, og dermed er det heller ikke umiddelbart muligt at fritage el fra vedvarende energi. Når elektriciteten først er på elnettet, kan oprindelsen således ikke længere fastslås.

Afgift af forbrug af el er således den samme uanset oprindelse. Anderledes forholder det sig omkring produktion af el, hvor VE-el er begunstiget.

For at tage hensyn til CO2-fordelene ved VE-el, gives der tilskud til produktion af VE-el i Danmark. Dertil kommer, at CO2-kvotesystemet og CO2-afgiften på fossile brændsler til elproduktion indirekte støtter VE-elproduktion, som hverken er belastet af kvoter eller afgift.

EU’s kvotesystem belaster forbrug af fossile brændsler til elproduktion med prisen på en CO2-kvote. Pt. er den forventede kvotepris 150 kr. pr. ton CO2. Fremstilling af el med fossile brændsler uden for kvotesektoren er pålagt en CO2-afgift på 150 kr. pr. tons CO2. Belastningen af fossile brændsler til elproduktion er således den samme inden for og uden for kvotesektoren. Derimod er el produceret ved VE hverken belastet af CO2-kvotepris eller CO2-afgift, men der er dog som nævnt en generel CO2-afgift på elforbrug uanset oprindelse.

Hvis oprindelse skulle indgå i afgiftssystemet, ville det være nødvendigt at omlægge afgiften fra en forbrugsafgift til en produktionsafgift. Herved kunne el produceret ved vedvarende energi fritages for CO2-afgift. Ulempen vil dog være, at også elimport, som i sagens natur ikke er produceret i Danmark, i dette tilfælde vil blive fritaget for afgift, mens eksport af el vil blive afgiftsbelagt. Det modsatte er tilfældet i dag. Det vil sandsynligvis betyde, at Danmark bliver nettoimportør i stedet for nettoeksportør af el. Dertil kommer, at energibeskatningsdirektivet 2003/96/EF er meget klar på netop dette område. Af artikel 14 fremgår, at medlemsstaterne skal fritage energiprodukter og elektricitet, der anvendes til elproduktion. En omlægning af afgiften fra forbrug til produktion vil således være i strid med energibeskatningsdirektivet.

Hvis afgiften kunne omlægges fra en forbrugsafgift til en produktionsafgift, vil det umiddelbare provenutab være ca. 0,1 mia. kr., men hertil kommer, at danske elværkers konkurrenceevne vil blive væsentlig forringet, når importeret el er fritaget for afgift, mens det modsatte er tilfældet ved eksport. Det vil betyde et væsentligt fald i den danske elproduktion, og det vil yderligere give et provenutab på 0,5-1 mia. kr. Der er tale om meget usikre skøn.