Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-328-0012Dato: 30.09.09
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.523af2. september 2009.(Alm. del).
Kristian Jensen/BirgitteChristensen
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. juli 2009 fra Forsikring &Pension, jf. alm. del - bilag 368.Svar:
I henvendelsen fra Forsikring & Pension redegøres der for, at den nye pensionsaf-kastbeskatningslov, der træder i kraft i 2010, begrænser en række pensionsordningers mu-lighed for at opnå lempelse for udenlandske kildeskatter. Fremover påhviler pensionsaf-kastskatten den enkelte pensionskunde, mens investeringsafkastet og dermed mulighedenfor lempelse for udenlandsk skat juridisk set tilfalder pensionsselskabet. Hvis udlandslem-pelsen ikke kan rummes i pensionsselskabets eget skattegrundlag, gives der ikke nedslagfor den udenlandske skat.Ved vedtagelsen af den nye pensionsafkastbeskatningslov i 2007 tilkendegav jeg, at rege-ringen var indstillet på at tage problemstillingen op til vurdering senest i 2009, inden lov-forslaget træder i kraft for de danske selskaber. Jeg tilkendegav i den forbindelse, at rege-ringen forventede, at det nævnte problem vil være væsentligt reduceret under hensyn til ud-viklingen i bl.a. traktatkrænkelsessagerne og på området for indgåelse af dobbeltbeskat-ningsoverenskomster. I modsat fald måtte der ses på, om der kan findes en brugbar løsning,som ikke blot skaber nye problemer af teknisk og EU-retlig karakter.Forsikring & Pension anfører i sin henvendelse, at organisationen siden lovens vedtagelseløbende har gjort Skatteministeriet opmærksom på, at problemet ikke er blevet reduceret iløbet af 2008 og 2009, og at intet tyder på, at en ændring er undervejs. Tværtimod medførerstigende globalisering af selskabernes investeringer også uden for EUs grænser, såvel somden øgede udbredelse af markedsrenteprodukter, at problemet vil vokse år for år. Forsikring& Pension har udarbejdet og sendt Skatteministeriet et konkret forslag til løsning af pro-blemet, som ifølge organisationen er enkelt at gennemføre.Jeg kan overordnet henvise til min kommentar til henvendelsen af 12. oktober 2007 fraPensionDanmark og PFA Pension til Skatteudvalget om samme emne.Helt grundlæggende vil jeg fremhæve, at hvis man generelt vil give nedslag for udenland-ske skatter i situationer, hvor dette ikke følger af dobbeltbeskatningsaftaler eller direktiverbetyder dette populært sagt, at Danmark kommer til at betale skat til udlandet. Pensionsop-sparerens gevinst efter skat ved en investering i udlandet kan blive mindre end det provenu-tab, den danske stat vil lide.Pensionsafkast beskattes med 15 pct. Efter pensionsafkastskat er der således 85 kr. tilbagetil pensionsopspareren af et pensionsafkast på 100 kr., mens staten oppebærer 15 kr. i pen-sionsafkastskat.Placeres pensionsmidlerne i udenlandske aktier – med henblik på at opnå et højere afkastpå eksempelvis 105 kr. – og gives der lempelse for en udenlandsk kildeskat på eksempelvis15 pct., vil den udenlandske kildeskat udgøre 15,75 kr., som den danske stat skal give lem-pelse for i pensionsafkastskatten. Efter skat vil opspareren have 89,25 kr., mens staten op-pebærer 0 kr. i pensionsafkastskat pga. lempelsen. Pensionsopsparerens gevinst efter skatSide 2
ved en investering i udlandet er således i eksemplet mindre end det provenutab, den danskestat lider. Det er dårlig samfundsøkonomi.Dertil kommer, at det problem, som Forsikring & Pension skitserer, med tiden kan forven-tes at blive reduceret eller helt elimineret. Ved forhandling af dobbeltbeskatningsaftaler erdet fast dansk forhandlingsposition at søge satsen for kildeskatterne forhandlet så langt nedsom muligt. Seneste eksempel er den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst med Schweiz,hvor kildeskatten i den pågældende situation er fastholdt på 0.Endvidere har EU-kommissionen siden 2007 indledt traktatkrænkelsessager mod yderligereen række EU-lande med krav om, at de ikke opkræver kildeskat af udbytte til udenlandskepensionsselskaber, hvis kildeskatten overstiger den løbende beskatning af de nationale ord-ninger. Da langt de fleste EU-lande ikke beskatter pensionsafkast løbende, indebærer det ipraksis, at kildeskat af udbytter inden for EU til pensionsselskaber afskaffes.Jeg kan konstatere, at Forsikring & Pension ikke er optimistiske i forhold til, hvor hurtigtproblemet ad disse veje vil blive løst, og om det i det hele taget vil blive løst. Forsikring &Pension anfører også, at problemet over tid vil tage til i størrelse, og vil endda gerne haveen løsning nu, uanset at problemet ikke er blevet større siden 2007. Her skønnedes det, atder ville blive mistet lempelse i alt på 150-200 mio. kr. årligt ved uændret adfærd. Med detal, som de berørte selskaber oplyste om antallet af berørte kunder, svarede det til et tab påca. 50 kr. pr. kunde pr. år.Jeg vil i den forbindelse gerne minde om, at traktatkrænkelsessager og forhandlinger afdobbeltbeskatningsaftaler ikke er foreteelser, der afvikles ganske hurtigt. Det er fortsat minforventning, at problemet vil blive væsentligt reduceret. På denne baggrund mener jeg ikke,at det er oplagt at søge en løsning på et problem af begrænset aktuel størrelse og formentligendnu mindre fremtidig størrelse gennemført med den mulige konsekvens, at Danmark vialempelse for udenlandske kildeskatter her og nu kommer til at betale skat til udlandet. Ogdet er i den forbindelse værd at bemærke, at også Forsikring & Pensions konkrete forslagvil have den nævnte konsekvens.
Side 3