Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-713-0013Dato: 9. september 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 516 af 27. august2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod(EL).(Alm. del).
Kristian Jensen/K.-H. Ludolph
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om inddrivelsesloven og de hensyn der er bæ-rende for loven, herunder hensynet til betalingsevne som udtrykt i bekendtgørelsen, gælderfor alle krav, der opkræves eller inddrives af det offentlige, herunder også krav for hvilkeder kan ske modregning i løbende ydelser, som f.eks. restskat (ved indregning i forskuds-skat), daginstitutionsrestance og boligstøtte.
Svar:
Inddrivelsesloven gælder for alle krav, der opkræves eller inddrives af det offentlige.Inddrivelseslovens regler om betalingsevne som udtrykt i inddrivelsesbekendtgørelsen gæl-der for inddrivelse af krav ved afdragsordninger og lønindeholdelse. Reglerne om beta-lingsevne gælder således ikke ved modregning, herunder modregning i løbende ydelser.Modregning kan anvendes både, når kravet er under opkrævning, og når det er under ind-drivelse. Inddrivelsesbekendtgørelsens regler om betalingsevne omfatter ikke umiddelbartopkrævning.På en række områder findes der særregler, der primært anvendes, når kravet er under op-krævning. På skatteministeriets område gælder det indregning af restskat. Reglen findes ikildeskattelovens § 61, stk. 3, der omhandler indregning af restskat under et vist beløb inæste års forskudsskat.Jeg finder, at indregningen af restskatter er en både effektiv, og for langt de fleste borgereen rimelig måde at opkræve restskatter. De pågældende skatteydere slipper således for atskulle betale restskat under et vist beløb over tre rater, normalt i september, oktober og no-vember i året, der følger efter indkomståret. Endvidere kan ordningen bidrage til, at borger-ne undgår, at komme i restance med betalingen af deres restskat med deraf følgende stig-ning i restancen hidrørende fra renter og omkostninger mv.Der kan gives hel eller delvis henstand, hvis skyldner ikke har en aktuel betalingsevne påansøgningstidspunktet, eller ikke forventes at have en betalingsevne i det indkomstår, hvorder vil ske indregning af restskatten. Henstand kan gives uanset at restskatten efter kilde-skattelovens § 61, stk. 3, sidste pkt., anses for betalt. Det beløb, der gives henstand med,trækkes ud af forskudsregistreringen og omdannes til et skattetilsvar som B-skat eller rest-skat.Jeg kan oplyse, at reglerne om indregning af forfaldne skatterestancer fra tidligere ind-komstår i forskudsskatten – kildeskatteloven § 61 A - vil blive ophævet med virkning fra 1.januar 2010.For de fleste særregler om modregning gælder det, at modregningsadgangen er begrænset, og atder er en vis sammenhæng mellem de ydelser, der kan modregnes i og for. F.eks. kan der forrestancer vedrørende betaling for daginstitution (dag- og klubtilbud) modregnes i op til halvde-len af børnefamilieydelsen, og for krav på tilbagebetaling af boligstøtte kan der modregnes ifremtidig boligsikring eller boligydelse.
Side 2