Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
716363_0001.png
716363_0002.png
J.nr. 2009-318-0141Dato: 26. august 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.512af21. august 2009(Alm. del).
Kristian Jensen/LiseBo Nielsen

Spørgsmål 512:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. juli 2009 fra interRevision vedrørendefraflytterbeskatning, jf. SAU alm. del – bilag 377.

Svar:

interRevisions henvendelse vedrører de ændringer af reglerne om frafytterbeskatning, derblev gennemført ved lov nr. 906 af 12. september 2008. Det foreslås konkret, at der indfø-res en dispensationsbestemmelse. Herefter skal fraflyttere undtages fra de nye regler, hvisde kan godtgøre, at foretagne dispositioner, herunder udbyttebetalinger ikke er båret af etønske om at gøre fraflytterbeskatningen illusorisk.Uagtet at jeg har forståelse for de fremsatte betragtninger, er det imidlertid min opfattelse,at en dispensationsbestemmelse med det foreslåede indhold ikke kan indpasses i regelsæt-tet, hvis det fortsat skal give mening. Dette skyldes, at ændringen af reglerne om fraflytter-beskatningen har et videre formål end det at dæmme op for omgåelsesmulighederne.De gennemførte ændringer tjente således to formål. De skulle gøre regelsættet mere robustover for en ”omgåelse”. Men nok så vigtigt - reglerne skulle også have en udformning, så-ledes at de i endnu højere grad følger territorialprincippet. Sidstnævnte for at sikre regler-nes overensstemmelse med EU-retten set i lyset af EF-domstolens seneste domme på om-rådet.Reglerne er derfor udformet således, at der skal betales dansk skat af aktiegevinster, der eroptjent under skattepligt til Danmark, dvs. en afgrænsning efter territorialprincippet. Derkan opnås henstand, hvilket i så fald indebærer, at der er opstået en gæld til Danmark, somskal betales på et tidspunkt. Kriteriet er, at der skal betales af på gælden, når der er likvidi-tet til at betale. Derfor er forfaldstidspunkt for henstanden udvidet til ikke kun at omfattesalg af aktierne, men f.eks. også når der er udloddet udbytte, der undergives en lavere be-skatning end en dansk udbyttebeskatning.Når den nye regulering af fraflytterbeskatningen ikke udelukkende er afgrænset til perso-ner, der har bestemmende indflydelse og dermed selv kan foretage dispositioner med virk-ning for beskatningens størrelse, skal det således ses i lyset af, at sigtet også har været enhøjere grad af overensstemmelse med territorialprincippet.En dispensationsbestemmelse, som foreslået, vil reelt fjerne den del af ændringerne, somhar til formål helt bredt at sikre, at reglerne følger territorialprincippet.
Side 2