Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
720507_0001.png
720507_0002.png
720507_0003.png
720507_0004.png
j.nr. 09-135114Dato : 4. september 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 495 af 7. august 2009.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen

Spørgsmål 495:

Ifølge artiklerne "SKAT jager udlandsdanskeres milliardgæld" og "SKAT påklapjagt i udlandet" i Berlingske Tidende den 27. juni 2009 har SKAT indledt enmålrettet indsats for at opkræve de 4,6 mia. kr., der skyldes af personer, der erflyttet til udlandet, og der er nu indkrævet 90 mio. kr.I den anledning bedes ministeren oplyse:- Hvor store var de pågældende restancer (fra personer, der har bopæl i udlandet)ved fusionen i 2005?- Hvor store renter tilskrives hvert år til disse restancer?- Hvor stor er tilgangen af den pågældende type restancer?- Skal udtalelsen om, at man nu har sendt breve til restanterne i udlandet forståssådan, at de pågældende ikke er blevet rykket i årene 2006 -2008, hvor SKAThar haft ansvaret for opkrævningen?- Hvor stor del af de pågældende restancer på 4,6 mia. kr. er medregnet i detsamlede restancetal for personer i SKATs kvartalsvise oversigt over restanceind-drivelsen?- Hvad forstås med en målrettet indsats? Betyder det, at man ikke foretager ryk-ning og inddrivelsesskridt hos alle restanter, men kun nogle få udvalgte, og skyl-des dette, at personalekapaciteten ikke rækker til en systematisk rykning og ind-drivelse? I bekræftende fald bedes oplyst, hvor store tab staten skønnes at havelidt ved, at der ikke er sket en systematisk opkrævning af de pågældende restan-cer i årene 2006 – 2008?

Svar:

SKAT inddriver restancerne i overensstemmelse med de lovgivningsmæssigeregler og SKATs administrationsgrundlag.SKAT har oplyst:””Hvor store var de pågældende restancer (fra personer, der har bopæl i udlan-det) ved fusionen i 2005?”SKAT kan ikke opgøre restancebeholdningen på fusionstidspunktet. Årsagen er,at en stor del af restancerne er overført fra de enkelte kommuner, og det forelig-ger uoplyst, hvorvidt den fulde restanceporteføjle er oversendt på fusionstids-punktet eller løbende overført til inddrivelse efter dette tidspunkt.
2”Hvor store renter tilskrives hvert år til disse restancer?”Restancerne tilskrives renter i overensstemmelse med de lovgivningsmæssigeregler herom. Rentetilskrivningen sker i flere forskellige systemer, hvorforSKAT ikke umiddelbart har mulighed for at opgøre den samlede rentetilskriv-ning for de krav, hvor skyldner er bosat i udlandet.”Hvor stor er tilgangen af den pågældende type restancer?”SKAT kan ikke umiddelbart opgøre tilgangen af disse restancer.Det skyldes, at de nuværende statistikker på restanceområdet er belastet af, atdata kommer fra flere forskellige systemer med forskellige opgørelsesmetoder.Samtidig har opgørelsen af restancerne i høj grad været præget af manuelt arbej-de i opdateringen af data. SKAT har derfor igangsat arbejde med at finde en op-gørelsesmetode, som automatisk samler og opdaterer data fra de forskellige sy-stemer og gør dem sammenlignelige. En korrekt opgørelse af tilgang og afgang irestancemassen på restancer, hvor skyldnerne er bosat i udlandet vil kræve entilpasning af restancesystemerne samt implementering af en ny restancestatistik.SKAT arbejder på at få udarbejdet og implementeret en ny restancestatistik, dervil kunne give et klart og entydigt billede af restanceudviklingen, hvorved detfremadrettet bliver muligt at gennemføre analyser af enkelte og mere specifikkeområder, som også kan danne grundlag for en forbedret styring.”Skal udtalelsen om, at man nu har sendt breve til restanterne i udlandet forståssådan, at de pågældende ikke er blevet rykket i årene 2006 -2008, hvor SKAThar haft ansvaret for opkrævningen?”Udtalelsen skal ikke tages som udtryk for, at kravene ikke er forsøgt inddrevet iårene 2006-2008. Kravene er i lighed med de øvrige krav, som SKAT har tilinddrivelse, indgået i en fælles prioritering af den samlede inddrivelsesindsats.SKAT har gennemført en omfattende reorganisering af inddrivelsesområdet somled i SKATs nye struktur pr. 1. januar 2009. Der er etableret et helt nyt lands-dækkende inddrivelsescenter, der bliver ansvarlig for inddrivelse af alle person-relaterede restancer, herunder de kommunale krav. Inddrivelse af de udenlandskerestancer er samlet i Region Syddanmark, og opgaven varetages fortsat i RegionSyddanmark i SKATs nye organisering.
3Den nye struktur på inddrivelsesområdet arbejder fremadrettet og målrettet medprocesforbedringer, der vil føre til ensartede effektive arbejdsprocesser på per-soninddrivelsen for SKATs egne krav, andre statslige og kommunale krav. Derer samtidig med strukturændringen sket en ledelsesmæssig opprioritering og øgetproduktionsmæssigt fokus på inddrivelsesområdet.Når SKAT modtager et krav til inddrivelse, bliver kravet omfattet af enautomatisk rykkercirkel, der sikrer at alle krav rykkes ved modtagelse. Såfremtkravet ikke betales på trods af den fremsendte rykker, overgår kravet til egentligsagsbehandling. Som led i sagsbehandlingen og inddrivelsen af kravet anvenderSKAT de inddrivelsesværktøjer, som lovgivningen giver mulighed for.Alle krav, der skal sagsbehandles, fremgår af en adviseringsliste, der sikrer, atkravene ikke bliver stående som ubehandlede i længere tid.”Hvor stor del af de pågældende restancer på 4,6 mia. kr. er medregnet i detsamlede restancetal for personer i SKATs kvartalsvise oversigt over restance-inddrivelsen?”Restancerne indgår i den normale restanceopdeling i SKATs kvartalsviseoversigter i det tilfælde, hvor restancerne kan betragtes som værendeinddrivelige.”Hvad forstås med en målrettet indsats? Betyder det, at man ikke foretager ryk-ning og inddrivelsesskridt hos alle restanter, men kun nogle få udvalgte, og skyl-des dette, at personalekapaciteten ikke rækker til en systematisk rykning og ind-drivelse? I bekræftende fald bedes oplyst, hvor store tab staten skønnes at havelidt ved, at der ikke er sket en systematisk opkrævning af de pågældende restan-cer i årene 2006 – 2008?”SKAT prioriterer den samlede inddrivelsesindsats af kravene, således at krav,hvor inddrivelsesmulighederne vurderes at være størst, prioriteres først. I SKATsprioritering tages der blandt andet hensyn til kravets størrelse, skyldners beta-lingsevne samt hvilket land den pågældende skyldner er bosiddende i, idet mu-ligheden for inddrivelse i de forskellige lande varierer.”