Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-518-0082Dato: 12. august 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 460 af 15. juli 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske af René Skau Björnsson (S).
Kristian Jensen/ Jeanette Rose Hansen
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at de taxier, der normalt indkøbes for at kunneimødekomme efterspørgslen efter taxier, der kan medtage en person siddende i kørestol,udsættes for en prisudvikling med den nye skattereform, der medfører øgede udgifter forden vognmand, der investerer i en ombygget stor taxi, jf. vedlagte artikel i JP Århus d. 8.juli 2009 ”Færre handicapvenlige taxier”.
Svar:
Med lov nr. 523 af 12. juli 2009 (L 205) tilskyndes taxibranchen til at anskaffe taxier, dergennemgående koster mindre end de taxier, der købes i dag. Der er alt andet lige en sam-menhæng mellem en bils pris og bilens størrelse og/eller motoreffekt. En taxiflåde beståen-de af mindre biler end dem, vi kender i dag, vil derfor alt andet lige køre længere på literenog derved have en lavere udledning af CO2.Når det gælder kørsel med handicappede, er der en række 9-personers personbiler, der bådekoster under 335.000 kr. før registreringsafgift, og som egner sig til nedstoling med henblikpå transport af kørestolsbrugere.Det forventes derfor, at taxibranchen på baggrund af den ændrede afgiftssammensætningenvil ændre købsmønster. Taxibranchen forventes således at investere i lidt billigere biler endi dag. Det vil have en gavnlig miljømæssig effekt, bl.a. fordi en billigere og typisk letterebil kører længere på literen end en dyrere og typisk tungere bil.
Side 2