Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 09-124251Dato : 24. august 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 453 af 6. juli 2009.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen
Spørgsmål 453:
”Ministeren bedes kommentere kronikken "Skat på skrump og evig forandring",der blev bragt i Berlingske Tidende den 2. juli 2009, skrevet af chefkonsulentLars Andersen fra SKAT i Næstved, jf. SAU alm.del - bilag 366.”Svar:
Skatteministeriets departementschef Peter Loft har i Berlingske Tidende 4. juli2009 kommenteret Lars Andersens kronik således:”SKAT er en af verdens mest moderne og effektive skatteforvalt-ninger, men vejen dertil har ikke været lige let hele tiden.På sin vis forstår jeg godt chefkonsulent Lars Andersen, der i Ber-lingskes kronik 2. juli tegner et begrædeligt, men også ganske mis-visende billede af SKAT. For der er ingen tvivl om, at det påvirkermedarbejderne i SKAT, at organisationen er i færd med en særde-les stor omstilling, der vil befæste SKATs position som en af demest effektive og moderne skatteforvaltninger i verden. Men LarsAndersen gør fejl, når han - formentlig bevidst - forveksler besværfor personalet med en organisation, der ikke er i stand til at løftesine opgaver på betryggende vis.SKAT blev dannet ved en fusion mellem de kommunale og de stats-lige skatte -og afgiftsforvaltninger i 2005. På dette tidspunkt varder i alt ca. 10.000 ansatte. I 2012 vil antallet af ansatte være ned-bragt til ca. 6.800. Personalereduktionen er et resultat af nye IT-systemer, synergieffekter samt stordriftsfordele i forbindelse med,at SKAT nu ligger ca. 30 steder mod næsten 300 før fusionen. Derer altså ikke tale om, at det er vejlednings- og kontrolopgaven, derbliver nedprioriteret.Samtidig har SKAT konsekvent fulgt to strategier, der skal sikre, atskatteopgaven løses mest effektivt og til mindst mulig gene for skat-teyderne.Den ene - indsatsstrategien - går ud på at målrette informations-og kontrolindsatsen efter de forskellige kategorier af skatteydere.Vi arbejder nu med målrettet information og vejledning således, atborgerne vejledes i at gøre det rigtige fra starten. Færre fejl bety-der, at den egentlige kontrol kan målrettes de relativt få, der be-vidst forsøger at snyde.
2Den anden strategi går ud på altid at sikre, at der findes gode digi-tale løsninger, når man med mellemrum skal i kontakt med SKAT.Det er det enkleste og mest bekvemme for borgerne og virksomhe-der - og det billigste for SKAT.Mens andre skatteforvaltninger har arbejdet på at indføre TastSelv, har vi stort set forladt dette til fordel for ”no touchløsnin-ger”, hvor det eneste man skal, er at kigge tallene igennem.Det er voldsomme forandringer, SKAT gennemgår. Men vi harpligt til at løse opgaven så effektivt som muligt. Hertil kommer, atmed de kommende mindre årgange kan det offentlige fremover ikkefortsat rekruttere i samme omfang som hidtil. Så er der ingen til-bage til de private erhverv.De løbende tilpasninger til de faldende personaletal nødvendiggørlokalereduktioner og dermed flytninger. Der er ingen tvivl om, atdette påvirker de ansatte stærkt - men det er prisen for en rationelvirksomhed, som løser sine informations- og kontrolopgaver bedreend de fleste.”Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Peter Lofts bemærkninger.