Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
704956_0001.png
704956_0002.png
j.nr. 09-110881Dato : 2. juli 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 430 af 18. juni 2009.(Alm. del).
Kristian Jensen
/Preben Kristiansen

Spørgsmål 430:

”Ministeren bedes oplyse, hvilke direkte og indirekte engangsomkostninger derer forbundet med omstruktureringerne/flytningerne og størrelsen heraf. Ministe-ren bedes endvidere redegøre for størrelsen af produktivitetstabet som følge afomstruktureringen/flytningerne, og i hvilket omfang produktivitetstabet erindregnet i beregningerne af, hvad man forventer at opnå med omstrukture-ringen/flytningerne.”

Svar:

Der knytter sig engangsomkostninger til omstruktureringen i form af flytteudgif-ter, der erfaringsmæssigt udgør mellem 1.200 og 1.500 kr. pr. medarbejder for enekstern flytning og godt 900 kr. pr. medarbejder for en intern flytning kr.Et beregningseksempel viser, at flytning af 2000 medarbejdere til en udgift på1.200 kr. således udgør 2,4 mio. kr. fordelt over årene. Det eksakte beløb kanafvige lidt herfra.Dertil kommer øgede udgifter til kompetencemæssig omstilling i forhold tilmedarbejdere som følge af nye opgaver. Det er ikke muligt at opgøre et eksaktbeløb her, idet der ikke systematisk kan skelnes mellem kompetenceudviklingsom følge af omstruktureringen og anden kompetenceudvikling.Endelig er der som beskrevet i mit svar på udvalgets spørgsmål 431 af 18. juni2009 (Alm. del) anvendt konsulentudgifter til omstruktureringen på ca. 3,5 mio.kr.Med de planlagte omstruktureringer og andre igangværende initiativer er detforventningen, at SKAT i de kommende kan løse opgaverne med gradvis nogetfærre medarbejdere. Der vil således i de kommende år være en årlig stigendeeffektiviseringsgevinst.For så vidt angår et eventuelt produktivitetstab er det formentlig almindeligt, atstørre omstruktureringer kan medføre et vist produktivitetstab i en periode. Deigangværende omstruktureringer er planlagt således, at de strækker sig over flereår blandt andet for at bevare en sikker drift og for at minimere et eventuelt pro-duktivitetstab.