Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 43 af 3. november 2008 (Alm. Del, bilag 19). Spørgsmål er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Jesper Skovhus Poulsen

                         


Spørgsmål nr. 43:

Med henvisning til Folketingets Skatteudvalgs Alm. del, bilag 19, ønskes oplyst, hvordan beregningerne med hensyn til en forøgelse af de administrative byrder for danske virksomheder på 25 mio. kr. er opgjort, samt selve beregningen. 

 

Svar:

Spørgsmålet tager udgangspunkt i Folketingets Skatteudvalgs Alm. del, bilag 19: Samlenotat for de fiskale punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 4. november 2008.

Heri var omtalt et forslag fra Europa-Kommissionen til forskellige ændringer af EU-momsregler med henblik på at bekæmpe momssnyd ved handel inden for EU. Forslaget afkorter bl.a. perioden og fristen for virksomhedernes angivelse af listeoplysninger om EU-handel samt fristen for medlemslandenes informationsudveksling om listeoplysningerne fra kvartalet til måneden.

I et underafsnit om forslagets samfundsøkonomiske konsekvenser var det omtalt, at Kommissionens oprindelige forslag om månedlig listeperiode uden undtagelse efter et skøn ville forøge de administrative byrder for danske virksomheder fra nuværende niveau på 11 mio. kr. med 38 mio. kr. til 49 mio. kr. Et senere fremsat kompromisforslag med adgang til undtagelsesregler om kvartalsvis listeperiode for visse virksomheder ville ifølge et nyt skøn forøge de administrative byrder fra nuværende niveau på 11 mio. kr. med 25 mio. kr. til 36 mio. kr. Skatteministeriets beregninger af omfanget af virksomhedernes administrative byrder er foretaget efter kriterier herfor, som anvendes af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen (CKR).

Virksomhedernes administrative byrder handler bl.a. om virksomhedernes forbrug af tid til at indgive pligtmæssige oplysninger til det offentlige. Tidsforbruget er omregnet til penge efter anerkendte standarder. Byrden for en enkelt dansk virksomhed ved at angive listeoplysninger om virksomhedens leverancer af varer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande 12 gange om året, er efter CKR’s kriterier for administrative byrder beregnet til 4,083 kr. i minuttet x 55 minutter x 12 = 2.694,78 kr.

Den nuværende byrde på 11 mio. kr. blev efter ovennævnte kriterier beregnet på grundlag af 15.955 virksomheder, der i 2006 angav listeoplysninger.

Ny byrde som følge af kompromisforslaget, der supplerer hovedreglen om månedlig listeperiode med undtagelsesregler om kvartalsvis listeperiode, blev af Skatteministeriet vurderet på grundlag af 17.142 virksomheder, der i 2007 angav listeoplysninger. Heraf blev 13.440 virksomheder vurderet til at blive omfattet af den foreslåede hovedregel om månedlig listeperiode, mens 3.702 virksomheder blev skønnet at kunne opretholde kvartalsvis listeperiode efter de foreslåede undtagelsesregler. Den nye byrde blev herefter skønnet til 13.440 x 2.694,78 kr. = 36.217.843 kr., eller nedrundet til 36 mio. kr. Byrdeforøgelsen 25 mio. kr. er forskellen mellem nuværende byrde 11 mio. kr. og skønnet fremtidig byrde 36 mio. kr.

På Rådets møde (ECOFIN) den 4. november 2008 nåede EU’s medlemslande til en principiel politisk enighed om, at listeoplysninger om EU-leverancer af varer og af visse tjenesteydelser skal angives pr. måned som ny hovedregel fra 1. januar 2010.

Det enkelte medlemsland kan dog som undtagelse give en virksomhed tilladelse til at anvende en kvartalsvis listeperiode, hvis virksomhedens EU-leverancer af varer i et igangværende kvartal og i hvert af de fire forudgående kvartaler ikke overstiger 100.000 euro, eller hvis virksomheden alene leverer tjenesteydelser, eller hvis virksomheden både leverer varer og tjenesteydelser, og vareleverancerne holder sig inden for ovennævnte bagatelgrænse.

 

Midt i 2011 skal Europa-Kommissionen udarbejde en rapport, om medlemslandene anvender mulighederne for den hurtigere udveksling af listeoplysninger til at bekæmpe momssnyd. Hvis rapporten konkluderer, at medlemslandene positivt anvender mulighederne for den hurtigere udveksling af listeoplysningerne til at bekæmpe momssnyd, nedsættes ovennævnte bagatelgrænse for undtagelsesregel om kvartalsvis listeperiode til 50.000 euro fra 1. januar 2012.

Efter det tidligere skøn vil de administrative byrder for danske virksomheder blive forøget med 25 mio. kr. som følge af det første kompromisforslag med en hovedregel om månedlig listeperiode og en undtagelse om kvartalsvis listeperiode. På baggrund af det forslag, der blev opnået principiel politisk enighed om på Rådets møde den 4. november 2008, vurderer Skatteministeriet, at dette seneste forslags konsekvenser for danske virksomheders administrative byrder kun vil være marginale i forhold til det tidligere skøn på 25 mio. kr.