Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 09-115162Dato : 30. juni 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 425 af 16. juni 2009.(Alm. del).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen
Spørgsmål 425:
" Med henvisning til artiklen i Jyllands Posten den 15. juni 2009:”Internetbutik i sag om momssvindel” bedes ministeren besvare følgendespørgsmål:--------Hvilken organisatorisk enhed i SKAT behandler sager som den i artiklenomtalte?Hvilke sager hører i øvrigt hjemme i den organisatoriske enhed?Hvordan har udviklingen i årsværk henholdsvis medarbejderressourcer i denpågældende enhed været fra 2000 til 2009?Hvordan forventes udviklingen i årsværk henholdsvis medarbejderressourcerat være i perioden 2009 til 2013?Har den relevante organisatoriske enhed gennemgået omstruktureringer siden2000?Har den relevante organisatoriske enhed fået ændret sin fysiske placeringsiden 2000?Hvordan har udviklingen i medarbejderancienniteten i den relevanteorganisatoriske enhed været siden 2000?Mener ministeren, at der er de tilstrækkelige skattejuridiske værktøjer til atimødegå sager som den i artiklen omhandlede? "
Svar:
Sager, som den i artiklen omtalte, vil typisk blive behandlet i enheden, Økono-misk Kriminalitet, der organisatorisk hører under region Nordsjælland.Enheden Økonomisk Kriminalitet behandler sager om særlig økonomisk krimi-nalitet og andre væsentlige sager om økonomisk kriminalitet:Sager om særlig økonomisk kriminalitet, defineres som sager, der formodes atindeholdes en straffelovsovertrædelse i de sager, som SKAT beskæftiger sig med- samt lignende sager, hvor SKAT som led i sit arbejde bistår politiet og andremyndigheder med opklaringen, når der er grund til at antage, at én eller flere affølgende fire betingelser bliver opfyldt:- sagen eller sagerne har et særligt betydeligt omfang- den/de antages at være led i organiseret kriminalitet- der er anvendt særegne forretningsmetoder- sagen på anden måde er af særlig kvalificeret karakter
2Desuden skal enheden Økonomisk Kriminalitet, som en del af SKATs samledeindsats, ud fra en prioritering bidrage til løsning af væsentlige sager om økono-misk kriminalitet og de "væsentligste" sager eller sagskomplekser om sort øko-nomi, der formodes at indeholde en strafbar overtrædelse af den lovgivning, somSKAT beskæftiger sig med - samt lignende sager, hvor SKAT som led i sit ar-bejde bistår andre myndigheder med opklaringen.En række væsentlige svigsområder håndteres således i denne enhed. Der kan herbl.a. nævnes skattepligtssager for personer og selskaber, sager om skjulte formu-er i skattelylande, sager om handel med ejendomme og pantebreve til kunstigtopskruede priser, og sager om udeholdte skatter og afgifter i f.eks. vikar – ogrengøringsbrancherne.Den i artiklen omtalte sag omhandler såkaldt momskarruselsvig- et væsentligtsvigsområde, som SKAT har haft - og stadig har – betydelig fokus på siden slut-ningen af halvfemserne.Som led i planlægningen af fusionen til SKAT i 2005 blev alle opgaveområdergennemgået af den daværende fusionsorganisation. Projektet, der havde arbejdetmed organisation og ledelsesstruktur som deres opgave, nedsatte til dette formålen række arbejdsgrupper. Disse skulle blandt andet analysere, om de enkelte op-gaver, herunder sager om økonomisk kriminalitet, ud fra deres omfang og karak-ter skulle placeres ved alle skattecentre, ét sted i hver af de fem regioner, eller étsted i landet.På baggrund af dette arbejde blev det besluttet, at opgaverne vedrørende økono-misk kriminalitet skulle placeres som specialopgave, dvs. i princippet fem stederi landet. På grund af opgavens omfang i hovedstadsområdet blev det dog beslut-tet, at opgaven skulle løses to steder her. De seks steder i landet var Aalborg,Horsens, Billund, Roskilde, Fredensborg og København.I forbindelse med omstruktureringen er sager om økonomisk kriminalitet samleti en organisatorisk enhed, idet Økonomisk Kriminalitet er en af de 13 landsdæk-kende enheder. Samlingen i en landsdækkende enhed muliggør en samlet plan-lægning af arbejdet på området.I forhold til placeringen af opgaven er der udarbejdet målbilleder for, hvor deenkelte opgaver skal placeres. Målbilleder er planer for de kommende år, derviser i hvilken retning, der arbejdes.I målbillederne er opgaven med sager om økonomisk kriminalitet placeret i Aal-borg, Århus, Middelfart, Fredensborg og Høje Taastrup. Som det fremgår, for-
3bliver opgaven i Aalborg og Fredensborg, mens den for de øvrige steders ved-kommende flyttes til nærliggende byer.Flytningerne er besluttet ud fra en samlet beslutning om placeringen af alle op-gaver.
Tabel: Udviklingen i ressourceforbruget på økonomisk kriminalitet (angivet iårsværk).Januar- maj 2009fremskrevet til2008 2009 niveau.191194
2006Økonomisk kri-minalitet160
2007200
Tabellen bygger på den tid medarbejderne i SKAT har registreret i SKATs tids-registreringssystem under opgaven økonomisk kriminalitet.Data fra før 2006 for årsværksforbruget i SKAT er ikke umiddelbart tilgængeli-ge, samtidig repræsenterer disse kun en del af opgaven økonomisk kriminalitet,da opgaven indtil 1. november 2005 var delt mellem kommunerne og Told &Skat. Der vil ikke meningsfyldt kunne opgøres årsværksforbrug på opgaven øko-nomisk kriminalitet fra før 2006, da der ikke findes data fra kommunerne.Der er ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til ressourceforbruget på områ-det i 2010-2013.Udviklingen i medarbejderanciennitet i perioden 2000-2005 kan ikke opgøres, daopgaven indtil 1. november 2005 var delt mellem kommunerne og Told & Skat.En opgørelse af udviklingen i medarbejderanciennitet for medarbejdere, der ar-bejder/har arbejdet med sager om økonomisk kriminalitet siden fusionen, er ikkeumiddelbar tilgængelig.Siden SKAT rettede sit fokus på momskarruselsvigssagerne for mere end 10 årsiden er der gennemført en række lovændringer, der styrker indsatsen på områ-det. Det er således min opfattelse, at der er den fornødne lovgivning til at imøde-gå sager, som den i artiklen omhandlede.