Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. . 09-105958Dato : 16. juni 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 421 af 10. juni 2009.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carsten Hansen (S).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen
Spørgsmål 421:
"Ministeren bedes redegøre for den igangværende strukturomlægning af SKAT.Redegørelsen bedes indeholde oplysninger om geografiske, personalemæssi-ge og lokalemæssige konsekvenser for hele landet."Svar:
I den første fase omkring og efter etableringen af SKAT i 2005 var det af afgø-rende betydning for en vellykket fusion at fokusere på den organisatoriske ogpersonalemæssige sammenlægning af de statslige og kommunale myndigheder ien relativ decentral struktur for bedst muligt at sikre driftsstabiliteten i over-gangssituationen.Det blev samtidig besluttet, at organisations- og ledelsesstrukturen skulle evalue-res på et tidspunkt. Først og fremmest med henblik på at vurdere, om den valgtestruktur på sigt var hensigtsmæssig, men også for at sikre den fortsatte udviklingog effektivisering af SKAT.I september 2007 besluttede direktionen i SKAT at igangsætte evalueringen. Detskete efter, at en samlet strategiplan for 2007-2010 var udarbejdet, efter at den nyindsatsstrategi som den bærende strategi var udviklet og besluttet, og efter atbevillingerne for 2007-2010 med krav til betydelige effektiviseringer var kendt.Første del af evalueringen blev gennemført frem til årsskiftet 2007/08 med enrække foranalyser, hvor der i sammenhæng med strategiarbejdet blev set på,hvordan SKATs processer måtte forventes at ændre sig over et 5-årigt perspek-tiv. Endvidere blev en række ledere og medarbejdere spurgt om deres opfattelseaf, hvordan SKATs struktur fungerede.Efter årsskiftet 2007/08 blev de fremadrettede analyser påbegyndt, og det blevdrøftet om der set ud fra analyserne var behov for justeringer i strukturen og foren ny model.SKATs ledelse besluttede på denne baggrund i sommeren 2008 en ny struktur.Den nye struktur blev til efter mange analyser og en bred involverende proces.Målet for den nye struktur er, at den skal kunne holde mange år frem i tiden. Denskal desuden sikre, at kvaliteten i opgaveløsningen fastholdes med færre årsværkblandt andet gennem styrkelse af faglige miljøer.Den ny struktur og tilpasningen af lokaler til færre medarbejdere er således led ien stor samlet omstillingsproces, der også omfatter øget digitalisering og arbejdetmed indsatsstrategien som den bærende strategi.
2Arbejdet med den ny struktur er kompliceret og omfattende og kræver grundigplanlægning. Implementeringen sker af samme grund gradvis over de kommendeår.I planerne arbejdes med målbilleder for 2013, dvs. for hvordan strukturen og densamlede lokalisering skal være på dette tidspunkt. Samtidig arbejdes der merekonkret med de planer, der skal implementeres tidligt i processen. Anvendelsenaf målbilleder giver en samlet retning for arbejdet, men også en mulighed forfleksibilitet i forhold til skiftende opgaver og vilkår.SKATs ledelse har valgt at lægge de planlagte ændringer åbent frem for at skabeforståelse for baggrunden, og således at medarbejderne har god tid til at indrettesig på dem. Det skaber naturligt nok en vis uro de steder, hvor der skal ske storeforandringer.Indholdet i strukturomlægningen består dels af organisationsændringer, dels aflokaletilpasninger. De to elementer er forbundne, men kan lettest beskrives hverfor sig.De planlagte organisationsændringer tager udgangspunkt i, at et stigende antalopgaver kan varetages uafhængig af, hvor de fysisk er placeret. Det gælder ek-sempelvis kundecentrene, der betjener borgere og virksomheder telefonisk, menogså en lang række andre opgaver. Disse opgaver placeres i den ny struktur ilandsdækkende enheder og samles på sigt få steder i landet.Der etableres følgende landsdækkende enheder:1. Sagscenter Erhverv2. Kundecenter - Erhverv/motor3. Regnskab4. Betalingscenter5. Sagscenter Person6. Kundecenter - Person7. Udland8. Inddrivelsescenter9. Ejendomsvurdering10. Motor11. Økonomisk kriminalitet12. Told13. Store selskaberDe landsdækkende enheder knyttes til én af de seks regioner, jf. nedenfor.
3
Andre opgaver skal løses forholdsvis lokalt og betegnes som regionale basisop-gaver. Disse opgaver, der omfatter kundeservice og indsatsopgaver, placeres ialle de byer, hvor skattecentrene blev placeret ved fusionen. Dog lukkes det tid-ligere skattecenter i Ballerup helt.De regionale basisopgaver løses fra de tidligere skattecentre, der er samlet i seksregioner. Der vil blive etableret en vis arbejdsdeling mellem disse, således at derikke nødvendigvis er en direkte sammenhæng mellem de opgaver, der løses påen given lokalitet, og det geografiske opland.De lokalemæssige tilpasninger finder sted gradvis over de kommende år, da an-tallet af medarbejdere i SKAT falder fra omkring 10.000 ved fusionen i 2005 tilunder 7000 i 2013. Der er selvsagt ikke behov for samme lokalekapacitet i ensituation med væsentlig færre medarbejdere. Der har i øvrigt fundet en vis lø-bende lokaletilpasning sted siden fusionen, hvor SKAT dels overtog en rækketidligere kommunale lokaler, dels løbende har tilpasset til den organisatoriskeudvikling og de økonomiske rammer.Ud fra nogle hensyn ville det være mest hensigtsmæssigt at reducere de nuvæ-rende lokaler forholdsmæssigt. I virkelighedens verden er det imidlertid vanske-ligt på grund af de lejemål, der gennem tiden er indgået, og som har vidt forskel-lig opsigelsesmuligheder. Dertil kommer, at nogle typer af omkostninger er rela-tivt dyrere i mindre lejemål end i større. Det er derfor besluttet at reducere tilste-deværelsen væsentligt nogle få steder som eksempelvis i Billund og Randers.SKAT vil, når lokaletilpasningerne er fuldt gennemført, som nævnt fortsat væretil stede i alle de byer, der blev besluttet i forbindelse med kommunalreformen,bortset fra i Ballerup. Derved bevares det regionalpolitisk perspektiv, der var endel af grundlaget for reformen. Det følger af det faldende samlede personaletal,at antallet af medarbejdere i en række af byerne dog vil være mindre end umid-delbart efter fusionen. Den præcise fordeling på byerne kan ikke fastlægges pågrund af personaleflytninger og eventuel rekruttering i de kommende år, menlokaletilpasningen, der beskrives nedenfor, kan give en indikation på udviklin-gen.Det er uundgåeligt, at organisationsændringerne og lokaletilpasningerne vil berø-re en del medarbejdere. Der vil blive lagt vægt på at reducere generne mest mu-ligt og på at gennemføre den nødvendige kompetenceudvikling.I det følgende er beskrevet den planlagte udvikling i hver af de seks regioner,dvs. ud fra målbillederne.
4
Hver af de seks regioner er ansvarlige for landsdækkende opgaver. I nogle afregionernes lokaliteter er endvidere placeret opgaver, der hører til andre lands-dækkende enheder. Denne fremgangsmåde er valgt for i videst muligt omfang atnyttiggøre de faglige kompetencer på forskellige opgaver bedst muligt.Region Nordjylland varetager de regionale basisopgaver ud fra lokaliteterne iHjørring, Aalborg, Skive og Thisted. Region Nordjylland er ansvarlig for delandsdækkende enheder Sagscenter Erhverv og Kundecenter Erhverv.I Hjørring, Thisted og Aalborg sker der ikke store lokalemæssige ændringer, idetopgaverne i Aalborg dog samles ét sted. Lokalerne i Viborg, der organisatoriskhar hørt til Skive, fraflyttes. Opgaver og medarbejdere herfra flyttes dels til et nytlejemål i Skive, dels til andre af de omkringliggende lokaliteter.Region Midtjylland varetager de regionale basisopgaver ud fra lokaliteterne iStruer, Århus, Grenå, Horsens, Randers og Herning. Region Midtjylland er an-svarlig for de landsdækkende enheder Betalingscentret, der er placeret i Ringkø-bing, samt for Regnskab.Lejemålene i Struer, Århus, Grenå og Ringkøbing fastholdes. I Horsens samlesopgaverne på én adresse. I Herning er det ligeledes hensigten på sigt at samleopgaverne på én adresse. Endelig planlægges væsentlige ændringer i Randers,idet det nuværende lejemål med omkring 185 medarbejdere i dag forventes er-stattet med et nyt lejemål med plads til omkring 20 medarbejdere. Opgaver ogmedarbejdere fra Randers flyttes primært til Aalborg og Århus.Region Syddanmark varetager de regionale basisopgaver ud fra lokaliteterne iHaderslev, Tønder, Middelfart, Svendborg, Odense, Billund og Esbjerg. RegionSyddanmark er ansvarlig for de landsdækkende enheder Udland, Sagscenter Per-son samt Kundecenter Person.Lejemålene i Tønder, Middelfart og Ribe, hvor der i sidstnævnte i dag er kunde-centeropgaver, fastholdes. I Haderslev flyttes ind i et nyt lejemål i begyndelsenaf 2010. I Svendborg samles opgaverne ét sted. I Odense og Esbjerg reducereslejemålene noget, men der vil dog fortsat være en betydelig tilstedeværelse fraSKAT. Der planlægges væsentlige ændringer i Billund, idet det nuværende leje-mål med omkring 170 medarbejdere i dag erstattes med et nyt lejemål med pladstil omkring 40 medarbejdere. Endelig opretholdes kontorhotellet i Sønderborg.Region Midt- og Sydsjælland varetager de regionale basisopgaver ud fra lokali-teterne i Holbæk, Næstved, Køge, Korsør, Maribo og Roskilde. Region Midt- og
5Sydsjælland er ansvarlig for de landsdækkende enheder Inddrivelse og Ejen-domsvurdering.Lejemålene i Holbæk, Køge, Korsør og Maribo fastholdes. I Næstved er det pla-nen at reducere lejemålet fra omkring 190 medarbejdere til omkring 100 medar-bejdere. I Roskilde samles opgaverne ét sted.Region Nordsjælland varetager de regionale basisopgaver ud fra lokaliteterne iFredensborg, Frederikssund, Høje-Taastrup, Nærum og Rønne. Region Nord-sjælland er ansvarlig for de landsdækkende enheder Motor og Økonomisk Kri-minalitet.Lejemålene i Fredensborg, Frederikssund og Høje-Taastrup fastholdes. I Nærumsamles opgaverne på én adresse og reduceres samlet. I Rønne tilpasses lejemålettil et faldende personaletal. Endelig er det planen at lukke lokaliteterne i Balleruphelt.Region København varetager de regionale basisopgaver ud fra lokaliteterne påSluseholmen i København. Region København er ansvarlig for de landsdækken-de enheder Told og Store Selskaber.Lejemålet på Sluseholmen fastholdes således. Lokalerne på Finsensvej er opsagtog under fraflytning. Endelig kan det nævnes, at nogle lokaler i Landgreven,hvor Inddrivelsescenteret har været placeret, er fraflyttet. Opgaverne herfra erfortrinsvis flyttet til Roskilde.For fuldstændighedens skyld kan nævnes, at lejemålet i Østbanegade, hvor Ho-vedcentret er beliggende, fastholdes. I Østbanegade er tillige nogle enheder fralandsdækkende opgaver placeret.