Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 09-112750Dato : 29. juni 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 400 af 29. maj 2009.(Alm. del).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen
Spørgsmål 400:
" Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne for handicaphjælpere af Skatte-rådets afgørelse af 19. maj 2009, sagsnummer 09-013123 (resummeret således:Skatterådet kunne efter en konkret vurdering af sagen bekræfte, at personer, derudfører et arbejde, der er et kommunalt ansvar, og hvor løn og skat administreresaf kommunen, kan deltage i en skattebegunstiget sundhedsordning for kommu-nens ansatte), a) såfremt borgeren selv er arbejdsgiver, b) såfremt en nærtståendeer arbejdsgiver, og c) såfremt et privat firma eller en forening er arbejdsgiver."Svar:
Skatterådet behandlede den 19. maj 2009 en anmodning om bindende svar (SKM2009.362.SR) angående en handicaphjælpers mulighed for at deltage i en skatte-begunstiget sundhedsordning tilbudt af kommunen.I den konkrete sag var handicaphjælperen ansat direkte af den handicappede efterreglerne om Borgerstyret Personlig Assistance i servicelovens § 96. Kommunenhavde tilbudt at varetage lønudbetalingen mv., jf. servicelovens § 96, stk. 4,hvilket den handicappede havde taget imod.I indstillingen til Skatterådet var det SKATs opfattelse, at det reelt og formelt erden handicappede, der er arbejdsgiver for hjælperne, uanset om det er aftalt, atlønudbetalingerne varetages af kommunen. Der var herved lagt vægt på, at det eren betingelse for at anvende bestemmelsen, at det er borgeren, der fungerer somarbejdsgiver for hjælperen, jf. servicelovens § 96, stk. 2, 2. pkt.Reglerne om skattefrie sundhedsbehandlinger i ligningslovens § 30 omhandleralene udgifter til behandlinger af medarbejdere, som afholdes af en arbejdsgiver,og det var derfor SKATs indstilling til Skatterådet, at handicaphjælperen ikkekunne blive omfattet af en sådan sundhedsordning, da det ikke er kommunen, derer hans arbejdsgiver.Skatterådet fandt efter en konkret vurdering af sagen, at personer, der udfører etarbejde, der er et kommunalt ansvar, og hvor løn og skat administreres af kom-munen, kunne deltage i en skattebegunstiget sundhedsordning for kommunensansatte.I situation a), hvor borgeren/den handicappede er arbejdsgiver, er konsekvensenaf Skatterådets afgørelse for handicaphjælpere i denne situation således, atSKAT vil godkende kontantlønnedgangen under forudsætning af, at de øvrigebetingelser for godkendelse af en kontantlønnedgang er opfyldt. Handicaphjæl-peren vil derfor ikke blive beskattet af værdien af sundhedsordningen.
2Det fremgår af serviceloven § 96, stk. 2, 2. og 3. pkt., at der er mulighed for, atden handicappede indgår aftale med en nærtstående, en forening eller en privatvirksomhed om, at tilskuddet overføres til den nærtstående, foreningen eller denprivate virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne.Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmål om an-sættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af den nærstående, for-eningen eller den private virksomhed i samråd med den pågældende. Også i desituationer, hvor det er en nærstående, der er arbejdsgiver, skal kommunalbesty-relsen tilbyde at varetage lønudbetaling m.v. (servicelovens § 96, stk. 4).Det er ikke muligt for mig at udtale mig om de skitserede situationer b) og c) vilopfylde Skatterådets forudsætninger for at godkende handicaphjælpernes delta-gelse i en sundhedsordning omfattet af ligningslovens § 30. Det vil afhænge afen konkret vurdering af den enkelte aftale.