Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-418-0112Dato: 15. juni 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 391 af 12. maj 2009(Alm. del).
Kristian Jensen/ThomasLarsen
Spørgsmål:Vil ministeren skønne over arbejdsudbudseffekter af de specifikke finansieringstiltag fore-slået i Det Radikale Venstres skatteudspil ”Grøn skattereform”?
Svar:Det skønnes, at Det Radikale Venstres skatteforslag ”Grøn skattereform” kan bidrage til at øgearbejdsudbuddet svarende til ca. 11.000 fuldtidspersoner,jf. tabel 1.De umiddelbare provenu-virkninger af de enkelte elementer er gengivet fra besvarelsen af SAU alm. del spm. 318 af 15.april 2009, idet det dog her antages, at reformen er fuldt finansieret.Tabel 1. Virkning på arbejdsudbuddet af Radikale Venstres ”Grøn skattereform”Samlet
Provenu
Mia. kr.Lavere skat på arbejde mm.123456789Fradragsret for AM-bidrag ophævesBundskatten afskaffesSundhedsbidraget reduceres med 1 pct.pointNedregulering af overførsler med 6,5 pct.5 pct. skat på pensionsudbetalingerPersonfradraget forhøjes med 7.500 kr.Besk.fradraget forhøjes til 10 pct./20.000 kr.Mellemskatten afskaffesTopskatten øges til 18 pct., grænsen på 425.000 kr.1)Finansiering1011Grønne afgifter forhøjes med 20 pct.Forhøjelse af afgifter på mineralvand, chokolade ogtobak121314Skattestop på ejd.værdiskat ophæves (2015)Skattestop for punktafgifter ophæves (2015)Loft over fradrag for private pensionsindbetalinger på100.000 kr.2)15Afskaffelse af fradrag for faglige kontingenter ogobligatorisk A-kasse16Andet/residual5,06,01.450-1.3001.050-1.30040001,5-300-25001,010,09,0-200-2.100-1.850-200-2.100-1.9000505011,0-2.300-2.3505036,2-50,6-8,17,42,1-10,1-6,6-8,0-5,8-47.60027.0504.9008.950200-2.35010015.70010.700-29.10023.7004.3501.050200-1.500-2.05014.90010.150-18.5003.4005507.9000-9002.150800550arbejdsudbud
Time
Deltagelse
---------------- Fuldtidspersoner ----------------
Samlet011.00014.550-3.500Anm.: Egne beregninger på baggrund af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.Såvel provenuvirkning som arbejdsudbudsvirkninger afhænger af den valgte beregningsrækkefølge.Arbejdsudbuddet for finansieringselementerne 10-14 samt 16 er skønnet ud fra provenuækvivalente forhøjelser af ar-bejdsmarkedsbidraget i udgangspunktet.Note:1)Inkl. fastsættelse af skråt skatteloft til 50,3 pct.Den angivne arbejdsudbudsvirkning er skønnet for virkningen af loftet over fradrag for indbetalinger til ratepensionsordnin-2)ger iForårspakke 2.0med en provenuvirkning på 0,9 mia. kr.
Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i 2010-regler, ekskl. Forårspakke 2.0. De isolere-de arbejdsudbudsvirkninger af de forskellige skattenedsættelser afhænger af den valgte bereg-ningsrækkefølge. Arbejdsudbudsvirkningen af de enkelte elementer afviger derfor fra arbejds-udbudsvirkningen af tilsvarende elementer iForårspakke 2.0.Side 2
Det er tidligere skønnet (jf. svar på §20 spm. S5297 2004/2005), at bidraget til arbejdsudbuddetaf Det Radikale Venstres forslag til en skattereform udgjorde omkring 25.000 fuldtidspersoner.Det nuværende skøn på 11.000 fuldtidspersoner – mod tidligere 25.000 – skal ses i sammen-hæng med, at der dels er foretaget ændringer i forslaget fra Det Radikale Venstre siden 2005 ogdels, at der er vedtaget en skattereform i mellemtiden (Lavere skat på arbejde, 2007).Elementer fra Lavere skat på arbejde vurderes samlet at have udhulet det tidligere skøn medgodt 9.000 fuldtidspersoner, mens ændringer i Det Radikale Venstres forslag til en skattereformvurderes at have en negativ effekt på arbejdsudbuddet svarende til godt 2.500 fuldtidspersoner,jf. nedenfor.De to forhold kan således forklare et fald i arbejdsudbudsvirkningen på knap 12.000fuldtidspersoner (af en samlet nedjustering på omtrent 14.000 fuldtidspersoner).En del af aftalen om Lavere skat på arbejde indebar en forhøjelse af grænsen for betaling af mel-lemskat samt en fastholdelse af antallet af top- og mellemskattydere efter 2009. Det er samtidigen del af Det Radikale Venstres forslag til en skattereform, der bl.a. indebærer, at mellemskattenafskaffes og grænsen for betaling af topskat forhøjes. Det skønnede arbejdsudbud fra disse ele-menter svarer til omtrent 9.200 fuldtidspersoner.Der er tre større ændringer i de foreslåede skattenedsættelser fra RV i forhold til 2005.Personfradrag øges med samlet 10,1 mia. kr.Beskæftigelsesfradraget øges med samlet 6,5 mia. kr.Sundhedsbidraget reduceres med samlet 8,1 mia. kr.
Det forøger samlet arbejdsudbuddet med ca. 2.650 personerindenfinansiering. Finansieringenpå knap 25 mia. kr. vurderes samtidig at reducere arbejdsudbuddet svarende til ca. 5.300 perso-ner, således at det samlede nettobidrag af de nye tiltag svarer til omtrent -2.650 fuldtidspersoner.Sammenlignet med den skønnede stigning i arbejdsudbuddet af Forårspakke 2.0 på godt 19.000fuldtidspersoner er virkningen på arbejdsudbuddet af Det Radikale Venstres forslag (11.000fuldtidspersoner) betydelig mindre. Det skyldes særligt, at marginalskatten på arbejdsindkomst itoppen af indkomstfordelingen reduceres mindre i Det Radikale Venstres forslag. Det RadikaleVenstres skatteforslag medfører således en forhøjelse af personfradragets skatteværdi (negativarbejdsudbudsvirkning) og en større vægt på nedsættelse af marginalskatten på arbejdsindkomsti den lavere ende af indkomstfordelingen.
Side 3