Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
695571_0001.png
695571_0002.png
695571_0003.png
j.nr. 09-102106Dato : 4. juni 2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 372 af 7. maj 2009.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen

Spørgsmål 372:

"Ministeren bedes kommentere artiklen "Erhvervslivet må kigge langt efternummerpladerne" i JydskeVestkysten den 16. april 2009. Vil ministeren i denforbindelse oplyse, hvornår han forventer at lade bestemmelserne i denvedtagne L 24, jf. lov nr. 1338 af 19. december 2008, træde i kraft, således atkommuner og større forhandlere kan få autorisation til at udstedenummerplader?"

Svar:

SKAT er ved at udvikle et nyt digitalt motorregistreringssystem, som på sigt vilmuliggøre, at borgere og bilforhandlere m.fl. i vid udstrækning kan betjene sigselv i forbindelse med ind- og omregistering af motorkøretøjer. Det nye systemvil medføre en lang række fordele for borgere og virksomheder i form af højereeffektivitet og større fleksibilitet.Indtil det nye system kan tages i brug, skal opgaven imidlertid løses med detsystem, som politiet indtil 31. december 2007 har anvendt. Hvor politiet havdeca. 60 ekspeditionssteder, har SKAT 31 – de 30 skattecentre samt Silkeborg. Iden mellemliggende periode vil SKATs overtagelse af opgaven derfor for noglekunder umiddelbart betyde længere køretid. (Som led i SKATs nye struktur ned-lægges Skattecenter Ballerup og dermed også ekspeditionsstedet i Ballerup).For at kompensere herfor har SKAT iværksat en række generelle servicetiltag.Servicetiltagene er formuleret i dialog med branchen og vedrører særlige kvik-skranker, mulighed for tidsbestilling, dag-til-dag ekspeditioner, VIP-behandlingog guldkort-ordninger. Derudover har SKAT længere åbningstider, end det vartilfældet, da politiet varetog opgaven.Jeg vil her især fremhæve dag-til-dag ordningen, der blandt andet muliggør ind-sendelse af relevante papirer og fremsendelse af nummerpladerne til kunden se-nest dagen efter at skattecenteret har modtaget dokumenter og betaling, mod atkunden betaler for forsendelsen. Dag-til-dag ordningen medfører således, at kun-der, som ikke ønsker selv at afhente deres nummerplader, kan få disse tilsendt.Udover de generelle servicetiltag er der en fortsat dialog i gang over hele landetmellem skattecentrene og branchen via lokale dialogfora. I disse dialogfora erbranchen repræsenteret bl.a. med henblik på i videst muligt omfang at tilpasseservicetiltagene til de lokale forhold.Om de lokale forhandlinger med branchen i det sønderjyske område kan jeg op-lyse, at SKAT har udvist fleksibilitet ved bl.a. at tilbyde at etablere et udleve-ringssted i Padborg. SKAT har således tilbudt branchen mulighed for nummer-
2pladeudlevering i Padborg to gange om ugen, ligesom det er tilfældet i Sønder-borg.Jeg lægger stor vægt på, at motorregistreringsopgaven foregår så fleksibelt ogeffektivt som muligt. Derfor ser jeg også frem til, at det nye digitale motorregi-streringssystem kan tages i brug. Det nye system vil give store forbedringer ogblandt andet åbne mulighed for, at borgere og bilforhandlere kan betjene sig selv.Indtil det nye system kan tages i brug, må SKAT imidlertid arbejde videre meden administration, der er bygget op omkring politiets hidtidige system.Motorregistreringen - og dermed p.t. reelt også nummerpladeudlevering - er enstatslig myndighedsopgave, som ikke uden videre kan overdrages til andre.Det hænger bl.a. sammen med, at det er nødvendigt med en direkte opkobling tilsystemet for at kunne udlevere de rigtige nummerplader til de rigtige biler, ogmed hensynet til kontrol med nummerpladeudleveringen, der forudsætter betaltregistreringsafgift.Der er altså ikke umiddelbart mulighed for at tilbyde bilforhandlerne autorisationsom nummerpladeoperatører, før det digitale motorregistreringssystem er klart.Det tilføjes for god ordens skyld, at det aldrig har været meningen, at lade kom-munerne deltage i opgaveløsningen.