Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-518-0076Dato: 28. april 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.367af28. april 2009(Alm. del).
Kristian Jensen
/LeneSkov Henningsen
Spørgsmål 367:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. april 2009 fra Forenede Danske Ameri-kanerbilsklubber (FDA), jf. alm. del - bilag 295.Svar:
Forenede Danske Amerikanerbilsklubber mener, at det må være utilsigtet, når der til regi-streringsafgiften af en bil, der afgiftsberigtiges efter de særlige bestemmelser for biler, derer mere end 35 år gamle, tillægges ekstra afgift grundet bilens dårlige energieffektivitet.Foreningen henviser også til, at biler, der er mere end 35 år gamle, kører meget få kilometerårligt.Foreningen illustrerer dette med et eksempel på en bil fra 1972, hvor registreringsafgiftenberegnes til 32.000 kr., og hvortil kommer et tillæg for energieffektivitet på 8.300 kr., elleri alt 40.300 kr.Hertil bemærkes, at tillæggene for dårlig brændstoføkonomi er en del af bilpakken fra2007, jf. lov nr. 541 af 6. juni 2007.Den konkrete brændstoføkonomi beregnes efter brændstofforbrugsafgiftsloven. Det er ipraksis på grundlag af bilernes vægt.Efter de dagældende regler med faste skalaer for beregning af registreringsafgiften blev til-lægget reduceret til 2 pct. af tillægget for nye personbiler. Beregningen af registreringsaf-giften skete ligeledes efter faste skalaer, og for biler, der er over 6 år gamle, var skalaknæk-ket 10 pct. af skalaknækket for nye biler.Med lov nr. 265 af 23. april 2008 (lovforslag L42) indførtes en mere individualiseret be-skatning af brugte indførte biler og motorcykler, således at værdifaldet på skalaknæk samtfradrag og tillæg kom til at følge værdifaldet på selve bilen. En bil, hvis værdi er faldet til50 pct., får således et skalaknæk på 50 pct. af skalaknækket for nye biler og et eventuelt til-læg for dårlig energieffektivitet bliver ligeledes halveret.Biler, der er mere end 35 år gamle, vil typisk have en højere værdi inkl. registreringsafgiftend den gang de var nye. Det betyder, at der ved beregningen af registreringsafgiften an-vendes samme skalaknæk som for nye biler, men altså også de fulde beløb for eventuelt til-læg for dårlig energieffektivitet.For den konkrete bil, har denne ændring medført en lavere registreringsafgift end den, derville have været gældende, hvis der ikke var indført en mere individualiseret beskatning afbrugte indførte biler. En registreringsafgift på 32.000 kr. svarer til et beskatningsgrundlagpå ca. 30.500 kr. Dette beskatningsgrundlag ville med reglerne fra før lov nr. 265 af 23.april 2008 have resulteret i en registreringsafgift på ca. 48.900 kr., eller 8.600 kr. mere endi dag. Jf. også, at Forenede Danske Amerikanerbilsklubber selv nævner mange tilfælde medtilbagebetaling af registreringsafgift som følge af lov nr. 265 af 23. april 2008.Ved beregning af energieffektiviteten anvendes en formel fra brændstofforbrugsafgiftslo-ven. Formlen bygger på den kendte sammenhæng mellem bilernes størrelse (vægt) ogbrændstoføkonomi. Formlen er fastlagt i slutningen af 1996, da brændstofforbrugsafgiftslo-ven var under forberedelse. Da bilers energieffektivitet løbende forbedres, vil denne formelSide 2
tendere mod at undervurdere det brændstofforbrug, som konkrete mere end 35 år gamle bi-ler ville være blevet målt til, hvis de havde kunnet EU-typegodkendes i dag.Der er sikkert en tendens til, at mere end 35 år gamle biler gennemgående har en betydeligtlavere årskørsel end nyere biler. Dette er der allerede højde for i vægtafgiftsloven, hvor sat-serne for disse biler er fastsat til � af satserne for nyere biler.
Side 3