Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
676667_0001.png
676667_0002.png
676667_0003.png
J.nr. 2009-318-0128Dato: 1. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 362 af 27. april 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).(Alm. del).
Kristian Jensen/Birgitte Christensen

Spørgsmål:

Er ministeren enig med Pia Kjærsgaard i, at "Sandheden er, at de store vinderei skattereformen er personer med små og mellemstore indkomster", jf. Pia Kjærsgaardsugebrev 2. marts 2009, når ministeren selv i 2010 får en skattelettelse på 58.441 kr. og sti-gende energiafgifter på 3.390 kr., jf. ministerens svar af 3. april 2009 på spørgsmål 276,mens en social- og sundhedshjælper med en årsindkomst på 260.000 kr. uden pension kunfår en skattelettelse i 2010 på 3.554 kr. og stigende energiafgifter på 1.750 kr., jf. Skattemi-nisteriets egen skatteberegner på ministeriets hjemmeside?

Svar:

Jeg synes citater bør indgå i den rette sammenhæng, hvis man beder om en kommen-tar. Som jeg læser ugebrevet, synes dette spørgsmål stillet ud fra nogle andre forudsætnin-ger, end den sammenhæng i ugebrevet citatet indgår i.Når det er sagt, har jeg efterhånden nogen gange hørt oppositionen kaldeForårspakke 2.0en reform med de rige som eneste vindere. Et budskab, som ikke bliver mere rigtigt af atblive gentaget. Lad mig benytte denne lejlighed til kort at gentage, hvorfor regeringen harfremsat lovforslagene til udmøntning af aftalen med Dansk Folkeparti omForårspakke 2.0.Forårspakke 2.0er med til at give Danmark et bedre og mere fremtidssikret skattesystem,der ruster dansk økonomi til en stadig mere åben verden. Det er afgørende for regeringen,atForårspakke 2.0ikke bare er med til at fordele velstand, men at vi også med pakken ska-ber velstand.Der er i øjeblikket langt mellem de gode nyheder, når det gælder økonomien. Det bliver iden kommende tid derfor meget vigtigt at få skabt flere arbejdspladser og nye virksomhe-der, som kan give nye skatteindtægter, så vi kan fastholde og udvikle vores velfærdssystem.For at opnå det, skal det kunne betale sig at arbejde og gøre en ekstra indsats, og at tage enuddannelse. Det er en forudsætning for, at alle danskere har gode muligheder for selv atskabe sig et godt liv.MedForårspakke 2.0kommer skatten på den sidst tjente krone ned i nærheden af niveaueti andre lande. Det øger incitamenterne til at yde en ekstra indsats, og det styrker danskevirksomheders konkurrenceevne.Hovedelementerne iForårspakke 2.0er markante nedsættelser af skatten på arbejde, og deter lykkedes at skabe rum for en samlet lempelse af indkomstskatten m.v. på godt 29 mia.kr.Der er skattelettelser til alle indkomstgrupper, ikke kun de rigeste. Især nedsættelse afbundskatten bidrager til, at også folk med beskedne indkomster får en lettelse.MedForårspakke 2.0vil Danmark stadig være blandt de lande i OECD med den mest ligeindkomstfordeling.Forårspakke 2.0ændrer stort set ikke på den samlede indkomstforde-ling.Danmark har i dag en meget progressiv indkomstbeskatning, og det er uundgåeligt, at ennedsættelse af marginalskatten fører til, at de højeste indkomster i kroner og øre umiddel-bart får de største reduktioner af indkomstskatten. Til gengæld er en række af finansierings-elementerne iForårspakke 2.0målrettet mod de tilsvarende bedst stillede indkomstgrupper.Det er således fortsat de bredeste skuldre, som bidrager mest til finansieringen af den of-fentlige velfærd.Det skal endvidere understreges, at nedsættelser af indkomstskatten indebærer, at personer,der fortsat skal betale topskat, har ca. 18 pct. mere tilbage af en ekstra tjent krone efterForårspakke 2.0,end de har i det gældende skattesystem. For den meget store gruppe afSide 2
fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere, der slipper for mellemskat og for topskat som følge afforhøjelsen af topskattegrænsen, sænkes marginalskatten med næsten 21 pct.enheder. Fordenne gruppe vil der være omkring 55 pct. mere tilbage efter skat af en indkomstfremgang.Endelig vil jeg godt slå fast, atForårspakke 2.0skal ses i en overordnet skattepolitisksammenhæng. Skattestoppet har siden regeringens tiltræden i 2001 været det faste funda-ment for dansk skattepolitik.Hertil kommer, at regeringen sammen med Dansk Folkeparti har gennemført to markantenedsættelser af skatten på arbejde. Dels aftalen i 2003, som blev fremrykket medforårs-pakkeni 2004 og dels aftalen omlavere skat på arbejdefra 2007, hvor initiativerne varmålrettet henholdsvis personer med arbejdsindkomster under gennemsnittet og mellemind-komstgrupper. Der blev blandt andet indført beskæftigelsesfradrag og grænsen for mellem-skat blev hævet. Det gav især lavtlønnede en ekstra tilskyndelse til at arbejde mere. Og til-skyndelsen er blot blevet forstærket i forbindelse medForårspakke 2.0.Jeg er derfor stolt af de markante skatteomlægninger, som denne regering sammen medDansk Folkeparti har gennemført siden regeringens tiltræden i 2001. De har været til glædeog gavn for samfundet som helhed og for både direktøren og for social- og sundhedshjæl-peren.
Side 3