Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-418-0109Dato: 30. april 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 332 af 17. april 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).(Alm. del).
Kristian Jensen/Thomas Larsen
Spørgsmål:
Oversigten i besvarelsen af 7. april af alm. del spørgsmål 255 viser, at rådighedsbeløbet ersteget for samtlige af de udvalgte familietyper i forhold til oversigten i ”Forårspakke 2.0 –Vækst, klima, lavere skat, februar 2009”. Det ønskes oplyst, hvorledes denne forbedring erfremkommet (lavere beskatning / større kompensation), og hvad den i alt har kostet prove-numæssigt.
Svar:
De ændringer, der er sket siden regeringen i februar 2009 fremsatte sit forslag til skattere-form frem til aftalen omForårspakke 2.0,der har betydning for virkningen på rådighedsbe-løbet for udvalgte familietyper som gengivet i besvarelsen af spørgsmål 255 af 7. april2009, fremgår af nedenstående:- Topskattesatsen nedsættes ikke med 1½ pct.-enheder- Bundskattesatsen nedsættes med yderligere 1 pct.-enhed- Skatteværdien af beskæftigelsesfradraget holdes uændret dvs. 5,6 pct. maksimalt 17.900kr. mod 7 pct. og maksimalt 22.300 kr.- Personfradraget sættes ikke op med 1.000 kr. for personer, der er fyldt 18 år- Ny "grøn check" øges fra 700 til 1.300 kr. og udvides til at omfatte op til to børn."Checken" målrettes lav- og mellemindkomster- Pensionstillæg til pensionister forhøjes med 2.000 kr.- Justering af afgiftsændringer fra regeringsforslaget til skatteaftalen- § 20-regulering annulleres i 2010
Skattereformens provenuvirkning skal ses under ét.Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavereskater fuldt finansieret opgjort i varig virkning, men før der indregnes virkninger af ændretadfærd. Regeringens skatteudspil fra februar 2009 var ligeledes fuldt finansieret. Ændringeri skattereformen, fra regeringens udspil i februar 2009 til aftalen omForårspakke 2.0,harsåledes ikke haft samlede provenumæssige konsekvenser. I opgørelsen af skattereformenssamlede provenuvirkninger indgår lettelser og finansieringselementer fra såvel husholdnin-gerne som erhvervslivet.
Side 2