Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 23. oktober 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Petersen (V).
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Thomas Larsen
                       Â
Ministeren bedes udvide svaret af 20. oktober 2008 på spørgsmål 398 (2007-08, 2. samling) om effekten af regeringens samlede skattepolitik i 2008 til også at omfatte indkomståret 2009.
Svar:
Regeringens samlede skattepolitik omfattende skattelettelserne i 2004 og 2008-09, suspensionen af SP-bidraget og skattestoppet for ejendomsværdiskatten, bilafgifterne og punktafgifterne har i alt forøget familiernes rådighedsbeløb med ca. 47,5 mia. kr. i 2009 i forhold til en uændret videreførelse af Pinsepakkens regler og uden skattestop, jf. tabel 1.
Tabel 1. Den samlede fremgang i rådighedsbeløb for borgerne som følge af skattestoppet 2002-2009, mia. kr. (løbende priser) |
||||||||
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken i 2004 samt Lavere skat på arbejde i 2008 og 2009 |
-Â |
-Â |
9,9 |
10,3 |
10,7 |
11,1 |
15,8 |
21,6 |
SP-suspension |
- |
- |
3,9 |
3,9 |
4,3 |
4,5 |
4,6 |
4,9 |
Ejendomsværdiskatten |
0,4 |
1,0 |
1,5 |
3,4 |
4,7 |
7,9 |
8,9 |
8,9 |
Bilafgifterne |
-Â |
0,4 |
0,7 |
1,1 |
1,5 |
1,8 |
2,5 |
3,2 |
Stop for indeksering af punktafgifter |
- |
1,3 |
2,1 |
3,4 |
4,7 |
5,8 |
7,6 |
8,9 |
Skattepolitikken i alt |
0,4 |
2,7 |
18,1 |
22,1 |
25,9 |
31,1 |
39,4 |
47,5 |
Med skattelettelserne i Lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken i 2004, der forhøjede grænsen for mellemskatten med 56.600 kr. (2009-niveau) og indførte beskæftigelsesfradraget på 2,5 pct. af indkomsten i grundlaget for kommune-, kirke- og amtsskatten[1], har regeringen samlet set lettet skatterne på personlige indkomster med svarende til 12,1 mia. kr. i 2009.
I 2008 har regeringen med Lavere skat på arbejde yderligere øget beskæftigelsesfradraget til 4,0 pct. og forhøjet personfradraget med kr. 500 kr. svarende til en lettelse på 4,2 mia. kr. I 2009 øges beskæftigelsesfradraget yderligere til 4,25 pct., personfradraget forhøjes med yderligere 500 kr. og mellemskattegrænsen forhøjes med 57.900 kr. (i 2009-niveau). I 2009 lettes skatten i alt med 9,5 mia. kr. som følge af Lavere skat på arbejde.
Herudover betyder suspensionen af SP-bidraget en fremgang i rådighedsbeløbet på 4,9 mia. kr. i 2009.[2]
Skattestoppet betyder, at ejendomsværdiskatten fastfryses på niveauet for ejendomsvurderingen for 2001 plus 5 pct. eller den faktiske ejendomsværdiskat for 2002, hvis denne er lavere. Det medfører i 2009 en besparelse i ejendomsværdiskatten på 8,9 mia. kr.
Herudover indebærer skattestoppet, at punktafgifterne og bilafgiftssatserne fastfryses i kroner og øre på niveauet fra 2002. Den samlede gevinst for borgerne herved er i 2009 på 12,1 mia. kr.
Virkningen af regeringens skattepolitik i 2009 på familiernes rådighedsbeløb i mio. kr. og pr. gennemsnitsfamilie fordelt på henholdsvis indkomstskattelettelser, suspension af SP-bidrag, skattestop for ejendomsværdiskat og punkt- og bilafgiftsstop opdelt på henholdsvis regioner og samtlige landets kommuner fremgår af tabel 2 hhv. tabel 3.1-3.5.
Virkningen af Lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken samt Lavere skat på arbejde er beregnet på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2006, fremskrevet til 2009-niveau med forudsætninger om udviklingen i dansk økonomi fra Finansministeriets Økonomisk Redegørelse, august 2008. I fremskrivningen fra 2006 til 2009 anvendes fremskrivningsforudsætninger for landet som helhed. Der tages således ikke højde for variation i fremskrivningsforudsætningerne på tværs af regionerne og kommunerne efter 2006.
For ejendomsværdiskattestoppet er der taget udgangspunkt i befolkningens ejendomme i 2005 med vurderinger fremskrevet til 2007 på basis af vurderingsstatistikken, idet der er taget højde for regionale forskelle. Fra 2007 til 2009 er virkningen på ejendomsværdiskatten fremskrevet med skønnet for udviklingen i kontantprisen på ejerboliger for landet som helhed i Økonomisk Redegørelse, august 2008. Fordelingen af besparelsen ved ejendomsværdiskattestoppet opfanger således ikke geografisk variation i prisstigningstakten fra 2007 til 2009.
Der findes ikke pt. tilstrækkeligt statistisk grundlag til at foretage en specifik fordeling af afgifter mv. på de enkelte husholdninger. Fremgangen i rådighedsbeløb som følge af stop for punktafgifter og bilafgifter fordelt på de enkelte kommuner er derfor beregnet ved en simpel fordeling af det samlede provenu på ca. 12,1 mia. kr. i forhold til den disponible indkomst i hver kommune. Dermed tages der bl.a. ikke hensyn til, at forbruget af de afgiftsbelagte varer ikke er jævnt fordelt over hele landet. Det gælder især bilejerskab, hvor eksempelvis København ligger noget under gennemsnittet.
Den samlede fremgang i rådighedsbeløb for familierne i hver kommune skal vurderes i lyset af de her nævnte usikkerheder i beregningerne.
Tabel 2. Virkningen af skattepolitikken fordelt på regioner (2009-niveau)
|
||||||||||||
Region |
Antal familier (1.000) |
Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr. |
Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb, kr. pr. familie |
|||||||||
Forårs-pakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendoms-værdiskat |
Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
Forårs-pakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendoms-værdiskat |
Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
|||
Region Hovedstaden |
1.119 |
7.260 |
1.670 |
4.685 |
4.055 |
17.665 |
6.490 |
1.490 |
4.185 |
3.620 |
15.790 |
|
Region Sjælland |
458 |
3.180 |
715 |
1.470 |
1.750 |
7.115 |
6.945 |
1.560 |
3.205 |
3.820 |
15.535 |
|
Region Syddanmark |
693 |
4.375 |
1.010 |
940 |
2.495 |
8.815 |
6.315 |
1.455 |
1.355 |
3.600 |
12.725 |
|
Region Midtjylland |
715 |
4.760 |
1.070 |
1.430 |
2.635 |
9.890 |
6.660 |
1.495 |
2.000 |
3.685 |
13.840 |
|
Region Nordjylland |
336 |
2.040 |
480 |
410 |
1.165 |
4.100 |
6.080 |
1.420 |
1.225 |
3.480 |
12.210 |
|
Hele landet |
3.320 |
21.615 |
4.940 |
8.930 |
12.100 |
47.585 |
6.510 |
1.490 |
2.690 |
3.645 |
14.335 |
|
Anm.: |
Totalerne i tabel 2 og 3.1-3.5 kan afvige fra summen af rækkerne som følge af afrunding. Ligeledes kan den viste gennemsnitlige fremgang i rådighedsbeløb pr. familie afvige fra den samlede fremgang i rådighedsbeløb divideret med antallet af familier, som følge af afrunding. Det gælder specielt for mindre kommuner, hvor afrundingen af antallet af familier kan have relativt stor betydning. |
|||||||||||
Tabel 3.1. Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Hovedstaden (2009-niveau) |
||||||||||||
Region Hovedstaden |
Antal familier (1.000) |
Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr. |
Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb, kr. pr. familie |
|||||||||
Forårs-pakken og lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendoms-værdiskat |
Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
Forårs-pakken og lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendoms-værdiskat |
Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
|||
København |
445 |
2.145 |
485 |
900 |
1.225 |
4.760 |
4.820 |
1.095 |
2.020 |
2.750 |
10.685 |
|
Frederiksberg |
67 |
425 |
85 |
250 |
245 |
1.005 |
6.350 |
1.230 |
3.700 |
3.640 |
14.920 |
|
Ballerup |
27 |
200 |
45 |
100 |
105 |
450 |
7.375 |
1.660 |
3.705 |
3.845 |
16.585 |
|
Brøndby |
21 |
135 |
30 |
55 |
75 |
300 |
6.355 |
1.415 |
2.645 |
3.540 |
13.955 |
|
Dragør |
7 |
65 |
15 |
60 |
35 |
175 |
9.730 |
2.105 |
9.480 |
5.060 |
26.380 |
|
Gentofte |
43 |
360 |
85 |
560 |
215 |
1.220 |
8.335 |
1.970 |
13.015 |
5.035 |
28.355 |
|
Gladsaxe |
38 |
270 |
60 |
185 |
145 |
665 |
7.090 |
1.560 |
4.840 |
3.830 |
17.325 |
|
Glostrup |
13 |
90 |
20 |
40 |
50 |
195 |
6.825 |
1.420 |
3.090 |
3.730 |
15.065 |
|
Herlev |
16 |
105 |
20 |
50 |
60 |
240 |
6.520 |
1.325 |
3.165 |
3.710 |
14.720 |
|
Albertslund |
17 |
110 |
25 |
35 |
60 |
235 |
6.605 |
1.485 |
2.170 |
3.490 |
13.750 |
|
Hvidovre |
31 |
215 |
50 |
120 |
110 |
495 |
6.880 |
1.575 |
3.780 |
3.600 |
15.835 |
|
Høje-Taastrup |
27 |
200 |
45 |
115 |
105 |
460 |
7.290 |
1.650 |
4.220 |
3.850 |
17.010 |
|
Lyngby-Taarbæk |
32 |
245 |
55 |
235 |
140 |
670 |
7.505 |
1.625 |
7.325 |
4.310 |
20.765 |
|
Rødovre |
23 |
165 |
40 |
85 |
85 |
375 |
7.175 |
1.730 |
3.820 |
3.745 |
16.470 |
|
Ishøj |
12 |
85 |
20 |
40 |
45 |
190 |
6.825 |
1.615 |
3.240 |
3.580 |
15.265 |
|
TÃ¥rnby |
23 |
170 |
35 |
105 |
95 |
405 |
7.175 |
1.515 |
4.565 |
4.030 |
17.285 |
|
Vallensbæk |
6 |
60 |
10 |
50 |
30 |
150 |
9.705 |
1.920 |
8.155 |
4.730 |
24.505 |
|
Furesø |
20 |
195 |
90 |
150 |
100 |
535 |
9.495 |
4.405 |
7.400 |
4.960 |
26.260 |
|
Allerød |
11 |
130 |
25 |
85 |
60 |
305 |
11.200 |
2.330 |
7.675 |
5.370 |
26.575 |
|
Fredensborg |
23 |
195 |
40 |
130 |
100 |
470 |
8.565 |
1.880 |
5.865 |
4.440 |
20.755 |
|
Helsingør |
37 |
270 |
60 |
190 |
145 |
660 |
7.355 |
1.610 |
5.170 |
3.905 |
18.040 |
|
Hillerød |
26 |
220 |
50 |
135 |
110 |
515 |
8.700 |
1.925 |
5.310 |
4.330 |
20.260 |
|
Hørsholm |
14 |
130 |
30 |
155 |
85 |
405 |
9.595 |
2.320 |
11.450 |
6.325 |
29.690 |
|
Rudersdal |
30 |
275 |
60 |
380 |
185 |
900 |
9.165 |
2.075 |
12.670 |
6.255 |
30.170 |
|
Egedal |
20 |
205 |
45 |
120 |
100 |
465 |
10.255 |
2.195 |
5.900 |
4.955 |
23.305 |
|
Frederikssund |
24 |
200 |
45 |
105 |
105 |
455 |
8.190 |
1.890 |
4.265 |
4.195 |
18.540 |
|
Frederiksværk-Hundested |
18 |
120 |
30 |
70 |
70 |
290 |
6.610 |
1.540 |
3.975 |
3.975 |
16.100 |
|
Gribskov |
21 |
160 |
35 |
125 |
90 |
410 |
7.540 |
1.740 |
5.805 |
4.140 |
19.225 |
|
Bornholm |
25 |
125 |
30 |
40 |
80 |
280 |
5.085 |
1.300 |
1.665 |
3.235 |
11.280 |
|
Region Hovedstaden |
1.119 |
7.260 |
1.670 |
4.685 |
4.055 |
17.665 |
6.490 |
1.490 |
4.185 |
3.620 |
15.790 |
|
Tabel 3.2. Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Sjælland (2009-niveau) |
||||||||||||
Region Sjælland |
Antal familier (1.000) |
Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr. |
Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr. |
|||||||||
Forårspakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
Forårspakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
|||
Greve |
25 |
225 |
45 |
125 |
125 |
525 |
8.920 |
1.875 |
5.080 |
4.970 |
20.850 |
|
Køge |
31 |
235 |
50 |
105 |
125 |
515 |
7.615 |
1.695 |
3.495 |
4.080 |
16.880 |
|
Roskilde |
47 |
380 |
80 |
195 |
190 |
850 |
8.120 |
1.775 |
4.230 |
4.125 |
18.250 |
|
Solrød |
10 |
100 |
20 |
70 |
50 |
240 |
9.585 |
2.130 |
6.935 |
4.945 |
23.595 |
|
Odsherred |
20 |
120 |
30 |
65 |
70 |
285 |
6.100 |
1.405 |
3.210 |
3.455 |
14.170 |
|
Holbæk |
38 |
270 |
60 |
110 |
145 |
580 |
7.115 |
1.580 |
2.940 |
3.815 |
15.445 |
|
Faxe |
19 |
140 |
35 |
50 |
75 |
300 |
7.190 |
1.760 |
2.635 |
3.860 |
15.445 |
|
Kalundborg |
30 |
195 |
45 |
80 |
105 |
430 |
6.560 |
1.465 |
2.660 |
3.560 |
14.245 |
|
Ringsted |
18 |
125 |
30 |
55 |
65 |
275 |
7.205 |
1.740 |
3.130 |
3.740 |
15.815 |
|
Slagelse |
44 |
280 |
65 |
120 |
160 |
620 |
6.390 |
1.440 |
2.695 |
3.625 |
14.150 |
|
Stevns |
11 |
80 |
20 |
40 |
45 |
180 |
7.600 |
1.660 |
3.705 |
4.125 |
17.085 |
|
Sorø |
16 |
120 |
25 |
50 |
60 |
260 |
7.600 |
1.770 |
3.350 |
3.955 |
16.680 |
|
Lejre |
13 |
130 |
30 |
65 |
65 |
290 |
9.875 |
2.095 |
4.850 |
4.915 |
21.740 |
|
Lolland |
28 |
135 |
35 |
45 |
90 |
295 |
4.725 |
1.185 |
1.520 |
3.115 |
10.550 |
|
Næstved |
46 |
310 |
70 |
120 |
170 |
665 |
6.680 |
1.460 |
2.570 |
3.670 |
14.380 |
|
Guldborgsund |
37 |
190 |
45 |
100 |
120 |
455 |
5.145 |
1.200 |
2.705 |
3.290 |
12.340 |
|
Vordingborg |
26 |
155 |
35 |
70 |
90 |
345 |
5.830 |
1.315 |
2.615 |
3.400 |
13.155 |
|
Region Sjælland |
458 |
3.180 |
715 |
1.470 |
1.750 |
7.115 |
6.945 |
1.560 |
3.205 |
3.820 |
15.535 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
Region Syddanmark |
Antal familier (1.000) |
Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr. |
Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr. |
|||||||||
Forårspakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
Forårspakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
|||
Middelfart |
19 |
145 |
30 |
30 |
75 |
285 |
7.535 |
1.630 |
1.605 |
3.980 |
14.745 |
|
Assens |
23 |
150 |
40 |
25 |
90 |
305 |
6.625 |
1.650 |
1.050 |
3.940 |
13.265 |
|
Faaborg-Midtfyn |
30 |
175 |
45 |
35 |
105 |
355 |
5.805 |
1.455 |
1.155 |
3.455 |
11.870 |
|
Kerteminde |
13 |
85 |
20 |
15 |
50 |
170 |
6.415 |
1.500 |
1.140 |
3.560 |
12.615 |
|
Nyborg |
18 |
105 |
25 |
25 |
60 |
220 |
5.810 |
1.445 |
1.390 |
3.405 |
12.055 |
|
Odense |
119 |
670 |
150 |
205 |
395 |
1.420 |
5.660 |
1.280 |
1.720 |
3.325 |
11.985 |
|
Svendborg |
34 |
200 |
45 |
60 |
115 |
415 |
5.865 |
1.345 |
1.720 |
3.375 |
12.300 |
|
Nordfyn |
15 |
100 |
25 |
20 |
55 |
200 |
6.530 |
1.555 |
1.155 |
3.695 |
12.935 |
|
Langeland |
8 |
35 |
10 |
10 |
25 |
75 |
4.235 |
995 |
1.020 |
2.975 |
9.225 |
|
Ærø |
4 |
20 |
5 |
5 |
15 |
40 |
4.495 |
1.070 |
1.025 |
3.250 |
9.840 |
|
Haderslev |
32 |
200 |
50 |
35 |
115 |
400 |
6.215 |
1.535 |
1.060 |
3.615 |
12.420 |
|
Billund |
15 |
105 |
25 |
15 |
55 |
200 |
7.045 |
1.635 |
1.055 |
3.750 |
13.490 |
|
Sønderborg |
45 |
275 |
60 |
35 |
160 |
530 |
6.125 |
1.385 |
770 |
3.515 |
11.795 |
|
Tønder |
23 |
145 |
35 |
20 |
80 |
280 |
6.350 |
1.475 |
890 |
3.585 |
12.295 |
|
Esbjerg |
68 |
430 |
100 |
85 |
245 |
860 |
6.315 |
1.470 |
1.250 |
3.565 |
12.595 |
|
Fanø |
2 |
15 |
5 |
5 |
10 |
30 |
6.645 |
1.540 |
1.825 |
3.800 |
13.810 |
|
Varde |
27 |
185 |
40 |
30 |
100 |
355 |
6.830 |
1.525 |
1.040 |
3.770 |
13.165 |
|
Vejen |
23 |
145 |
35 |
25 |
85 |
290 |
6.430 |
1.550 |
1.085 |
3.685 |
12.755 |
|
Aabenraa |
34 |
205 |
50 |
25 |
120 |
400 |
6.140 |
1.430 |
770 |
3.560 |
11.905 |
|
Fredericia |
29 |
200 |
45 |
50 |
105 |
400 |
6.925 |
1.580 |
1.725 |
3.675 |
13.905 |
|
Kolding |
52 |
355 |
85 |
90 |
200 |
730 |
6.890 |
1.605 |
1.715 |
3.905 |
14.115 |
|
Vejle |
60 |
425 |
90 |
105 |
235 |
855 |
7.095 |
1.515 |
1.740 |
3.930 |
14.280 |
|
Region Syddanmark |
693 |
4.375 |
1.010 |
940 |
2.495 |
8.815 |
6.315 |
1.455 |
1.355 |
3.600 |
12.725 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 3.4. Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Midtjylland (2009-niveau) |
||||||||||||
Region Midtjylland |
Antal familier (1.000) |
Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr. |
Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr. |
|||||||||
Forårspakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
Forårspakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
|||
Horsens |
47 |
305 |
75 |
95 |
165 |
640 |
6.510 |
1.610 |
2.055 |
3.540 |
13.715 |
|
Herning |
48 |
330 |
75 |
70 |
185 |
655 |
6.925 |
1.585 |
1.445 |
3.840 |
13.795 |
|
Holstebro |
32 |
220 |
50 |
45 |
120 |
435 |
6.855 |
1.585 |
1.465 |
3.740 |
13.640 |
|
Lemvig |
12 |
90 |
20 |
10 |
50 |
170 |
7.600 |
1.730 |
775 |
4.065 |
14.170 |
|
Struer |
13 |
85 |
20 |
15 |
50 |
170 |
6.455 |
1.460 |
1.015 |
3.725 |
12.650 |
|
Syddjurs |
21 |
145 |
35 |
50 |
80 |
310 |
6.715 |
1.565 |
2.375 |
3.850 |
14.505 |
|
Norddjurs |
22 |
135 |
30 |
20 |
70 |
255 |
5.995 |
1.380 |
925 |
3.210 |
11.510 |
|
Favrskov |
24 |
190 |
40 |
55 |
95 |
380 |
7.975 |
1.780 |
2.225 |
4.095 |
16.075 |
|
Odder |
12 |
85 |
20 |
35 |
45 |
185 |
7.275 |
1.670 |
3.105 |
4.000 |
16.055 |
|
Randers |
55 |
355 |
85 |
75 |
200 |
715 |
6.415 |
1.530 |
1.395 |
3.590 |
12.925 |
|
Silkeborg |
48 |
355 |
80 |
110 |
190 |
730 |
7.350 |
1.660 |
2.240 |
3.965 |
15.215 |
|
Samsø |
2 |
15 |
5 |
5 |
5 |
25 |
5.800 |
1.515 |
1.670 |
2.365 |
11.345 |
|
Skanderborg |
28 |
240 |
55 |
85 |
125 |
505 |
8.475 |
1.880 |
2.965 |
4.375 |
17.695 |
|
Ã…rhus |
193 |
1.125 |
250 |
570 |
655 |
2.605 |
5.840 |
1.300 |
2.965 |
3.405 |
13.510 |
|
Ikast-Brande |
22 |
150 |
35 |
25 |
80 |
290 |
6.840 |
1.540 |
1.160 |
3.730 |
13.270 |
|
Ringkøbing-Skjern |
31 |
225 |
30 |
40 |
120 |
415 |
7.170 |
960 |
1.240 |
3.895 |
13.265 |
|
Hedensted |
24 |
175 |
40 |
40 |
95 |
355 |
7.200 |
1.710 |
1.735 |
3.910 |
14.555 |
|
Skive |
28 |
180 |
40 |
20 |
105 |
340 |
6.425 |
1.510 |
660 |
3.715 |
12.315 |
|
Viborg |
51 |
360 |
80 |
65 |
190 |
695 |
6.970 |
1.585 |
1.240 |
3.740 |
13.530 |
|
Region Midtjylland |
715 |
4.760 |
1.070 |
1.430 |
2.635 |
9.890 |
6.660 |
1.495 |
2.000 |
3.685 |
13.840 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 3.5. Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Nordjylland (2009-niveau) |
||||||||||||
Region Nordjylland |
Antal familier (1.000) |
Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr. |
Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr. |
|||||||||
Forårspakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
Forårspakken og Lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Samlet virkning af skatte-politikken |
|||
Morsø |
12 |
65 |
15 |
10 |
40 |
130 |
5.320 |
1.390 |
765 |
3.325 |
10.800 |
|
Thisted |
26 |
155 |
35 |
15 |
90 |
300 |
6.155 |
1.450 |
595 |
3.480 |
11.680 |
|
Brønderslev |
20 |
130 |
30 |
25 |
75 |
255 |
6.540 |
1.520 |
1.260 |
3.725 |
13.050 |
|
Frederikshavn |
37 |
220 |
50 |
50 |
135 |
450 |
5.945 |
1.360 |
1.290 |
3.610 |
12.205 |
|
Vesthimmerland |
21 |
115 |
30 |
20 |
70 |
235 |
5.475 |
1.390 |
895 |
3.210 |
10.970 |
|
Læsø |
1 |
5 |
- |
5 |
5 |
15 |
4.350 |
1.160 |
2.180 |
3.280 |
10.970 |
|
Rebild |
15 |
115 |
25 |
25 |
60 |
220 |
7.610 |
1.695 |
1.575 |
3.975 |
14.850 |
|
Mariagerfjord |
24 |
165 |
35 |
30 |
90 |
320 |
6.860 |
1.545 |
1.300 |
3.760 |
13.460 |
|
Jammerbugt |
21 |
130 |
30 |
20 |
80 |
260 |
6.215 |
1.450 |
880 |
3.740 |
12.280 |
|
Aalborg |
121 |
730 |
170 |
175 |
400 |
1.475 |
6.030 |
1.385 |
1.450 |
3.325 |
12.190 |
|
Hjørring |
38 |
210 |
50 |
45 |
130 |
435 |
5.575 |
1.360 |
1.165 |
3.405 |
11.505 |
|
Region Nordjylland |
336 |
2.040 |
480 |
410 |
1.165 |
4.100 |
6.080 |
1.420 |
1.225 |
3.480 |
12.210 |
[1] Fra 2007 kommune- og kirkeskatten og sundhedsbidraget.
[2] Ved uændret lovgivning ville suspensionen af SP-bidraget ophører i 2009, og ordningen således blive genindført. I forbindelse med finanslovsforhandlingerne har regeringen i oktober 2008 meddelt, at den ønsker at forlænge suspensionen af SP-bidraget til også at omfatte 2009.