Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 23. oktober 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Petersen (V).

(Alm. del).

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Thomas Larsen

                        


Spørgsmål:

Ministeren bedes udvide svaret af 20. oktober 2008 på spørgsmål 398 (2007-08, 2. samling) om effekten af regeringens samlede skattepolitik i 2008 til også at omfatte indkomståret 2009.

 

Svar:

Regeringens samlede skattepolitik omfattende skattelettelserne i 2004 og 2008-09, suspensionen af SP-bidraget og skattestoppet for ejendomsværdiskatten, bilafgifterne og punktafgifterne har i alt forøget familiernes rådighedsbeløb med ca. 47,5 mia. kr. i 2009 i forhold til en uændret videreførelse af Pinsepakkens regler og uden skattestop, jf. tabel 1.

 

Tabel 1. Den samlede fremgang i rådighedsbeløb for borgerne som følge af skattestoppet 2002-2009, mia. kr. (løbende priser)

 

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken i 2004 samt Lavere skat på arbejde i 2008 og 2009

- 

- 

9,9

10,3

10,7

11,1

15,8

21,6

SP-suspension

-

-

3,9

3,9

4,3

4,5

4,6

4,9

Ejendomsværdiskatten

0,4

1,0

1,5

3,4

4,7

7,9

8,9

8,9

Bilafgifterne

- 

0,4

0,7

1,1

1,5

1,8

2,5

3,2

Stop for indeksering af punktafgifter

-

1,3

2,1

3,4

4,7

5,8

7,6

8,9

Skattepolitikken i alt

0,4

2,7

18,1

22,1

25,9

31,1

39,4

47,5

 

Med skattelettelserne i Lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken i 2004, der forhøjede grænsen for mellemskatten med 56.600 kr. (2009-niveau) og indførte beskæftigelsesfradraget på 2,5 pct. af indkomsten i grundlaget for kommune-, kirke- og amtsskatten[1], har regeringen samlet set lettet skatterne på personlige indkomster med svarende til 12,1 mia. kr. i 2009.

 

I 2008 har regeringen med Lavere skat på arbejde yderligere øget beskæftigelsesfradraget til 4,0 pct. og forhøjet personfradraget med kr. 500 kr. svarende til en lettelse på 4,2 mia. kr. I 2009 øges beskæftigelsesfradraget yderligere til 4,25 pct., personfradraget forhøjes med yderligere 500 kr. og mellemskattegrænsen forhøjes med 57.900 kr. (i 2009-niveau). I 2009 lettes skatten i alt med 9,5 mia. kr. som følge af Lavere skat på arbejde.

 

Herudover betyder suspensionen af SP-bidraget en fremgang i rådighedsbeløbet på 4,9 mia. kr. i 2009.[2]

 

Skattestoppet betyder, at ejendomsværdiskatten fastfryses på niveauet for ejendomsvurderingen for 2001 plus 5 pct. eller den faktiske ejendomsværdiskat for 2002, hvis denne er lavere. Det medfører i 2009 en besparelse i ejendomsværdiskatten på 8,9 mia. kr.

 

Herudover indebærer skattestoppet, at punktafgifterne og bilafgiftssatserne fastfryses i kroner og øre på niveauet fra 2002. Den samlede gevinst for borgerne herved er i 2009 på 12,1 mia. kr.

 

Virkningen af regeringens skattepolitik i 2009 på familiernes rådighedsbeløb i mio. kr. og pr. gennemsnitsfamilie fordelt på henholdsvis indkomstskattelettelser, suspension af SP-bidrag, skattestop for ejendomsværdiskat og punkt- og bilafgiftsstop opdelt på henholdsvis regioner og samtlige landets kommuner fremgår af tabel 2 hhv. tabel 3.1-3.5.

 

Virkningen af Lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken samt Lavere skat på arbejde er beregnet på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2006, fremskrevet til 2009-niveau med forudsætninger om udviklingen i dansk økonomi fra Finansministeriets Økonomisk Redegørelse, august 2008. I fremskrivningen fra 2006 til 2009 anvendes fremskrivningsforudsætninger for landet som helhed. Der tages således ikke højde for variation i fremskrivningsforudsætningerne på tværs af regionerne og kommunerne efter 2006.

 

For ejendomsværdiskattestoppet er der taget udgangspunkt i befolkningens ejendomme i 2005 med vurderinger fremskrevet til 2007 på basis af vurderingsstatistikken, idet der er taget højde for regionale forskelle. Fra 2007 til 2009 er virkningen på ejendomsværdiskatten fremskrevet med skønnet for udviklingen i kontantprisen på ejerboliger for landet som helhed i Økonomisk Redegørelse, august 2008. Fordelingen af besparelsen ved ejendomsværdiskattestoppet opfanger således ikke geografisk variation i prisstigningstakten fra 2007 til 2009.

 

Der findes ikke pt. tilstrækkeligt statistisk grundlag til at foretage en specifik fordeling af afgifter mv. på de enkelte husholdninger. Fremgangen i rådighedsbeløb som følge af stop for punktafgifter og bilafgifter fordelt på de enkelte kommuner er derfor beregnet ved en simpel fordeling af det samlede provenu på ca. 12,1 mia. kr. i forhold til den disponible indkomst i hver kommune. Dermed tages der bl.a. ikke hensyn til, at forbruget af de afgiftsbelagte varer ikke er jævnt fordelt over hele landet. Det gælder især bilejerskab, hvor eksempelvis København ligger noget under gennemsnittet.

 

Den samlede fremgang i rådighedsbeløb for familierne i hver kommune skal vurderes i lyset af de her nævnte usikkerheder i beregningerne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Tabel 2. Virkningen af skattepolitikken fordelt på regioner (2009-niveau)

 

Region

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb, kr. pr. familie

Forårs-pakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendoms-værdiskat

Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårs-pakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendoms-værdiskat

Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Region Hovedstaden

1.119

7.260

1.670

4.685

4.055

17.665

6.490

1.490

4.185

3.620

15.790

Region Sjælland

458

3.180

715

1.470

1.750

7.115

6.945

1.560

3.205

3.820

15.535

Region Syddanmark

693

4.375

1.010

940

2.495

8.815

6.315

1.455

1.355

3.600

12.725

Region Midtjylland

715

4.760

1.070

1.430

2.635

9.890

6.660

1.495

2.000

3.685

13.840

Region Nordjylland

336

2.040

480

410

1.165

4.100

6.080

1.420

1.225

3.480

12.210

Hele landet

3.320

21.615

4.940

8.930

12.100

47.585

6.510

1.490

2.690

3.645

14.335

Anm.:

Totalerne i tabel 2 og 3.1-3.5 kan afvige fra summen af rækkerne som følge af afrunding. Ligeledes kan den viste gennemsnitlige fremgang i rådighedsbeløb pr. familie afvige fra den samlede fremgang i rådighedsbeløb divideret med antallet af familier, som følge af afrunding. Det gælder specielt for mindre kommuner, hvor afrundingen af antallet af familier kan have relativt stor betydning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.1.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Hovedstaden (2009-niveau)

Region Hovedstaden

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb, kr. pr. familie

Forårs-pakken og lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendoms-værdiskat

Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårs-pakken og lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendoms-værdiskat

Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

København

445

2.145

485

900

1.225

4.760

4.820

1.095

2.020

2.750

10.685

Frederiksberg

67

425

85

250

245

1.005

6.350

1.230

3.700

3.640

14.920

Ballerup

27

200

45

100

105

450

7.375

1.660

3.705

3.845

16.585

Brøndby

21

135

30

55

75

300

6.355

1.415

2.645

3.540

13.955

Dragør

7

65

15

60

35

175

9.730

2.105

9.480

5.060

26.380

Gentofte

43

360

85

560

215

1.220

8.335

1.970

13.015

5.035

28.355

Gladsaxe

38

270

60

185

145

665

7.090

1.560

4.840

3.830

17.325

Glostrup

13

90

20

40

50

195

6.825

1.420

3.090

3.730

15.065

Herlev

16

105

20

50

60

240

6.520

1.325

3.165

3.710

14.720

Albertslund

17

110

25

35

60

235

6.605

1.485

2.170

3.490

13.750

Hvidovre

31

215

50

120

110

495

6.880

1.575

3.780

3.600

15.835

Høje-Taastrup

27

200

45

115

105

460

7.290

1.650

4.220

3.850

17.010

Lyngby-Taarbæk

32

245

55

235

140

670

7.505

1.625

7.325

4.310

20.765

Rødovre

23

165

40

85

85

375

7.175

1.730

3.820

3.745

16.470

Ishøj

12

85

20

40

45

190

6.825

1.615

3.240

3.580

15.265

TÃ¥rnby

23

170

35

105

95

405

7.175

1.515

4.565

4.030

17.285

Vallensbæk

6

60

10

50

30

150

9.705

1.920

8.155

4.730

24.505

Furesø

20

195

90

150

100

535

9.495

4.405

7.400

4.960

26.260

Allerød

11

130

25

85

60

305

11.200

2.330

7.675

5.370

26.575

Fredensborg

23

195

40

130

100

470

8.565

1.880

5.865

4.440

20.755

Helsingør

37

270

60

190

145

660

7.355

1.610

5.170

3.905

18.040

Hillerød

26

220

50

135

110

515

8.700

1.925

5.310

4.330

20.260

Hørsholm

14

130

30

155

85

405

9.595

2.320

11.450

6.325

29.690

Rudersdal

30

275

60

380

185

900

9.165

2.075

12.670

6.255

30.170

Egedal

20

205

45

120

100

465

10.255

2.195

5.900

4.955

23.305

Frederikssund

24

200

45

105

105

455

8.190

1.890

4.265

4.195

18.540

Frederiksværk-Hundested

18

120

30

70

70

290

6.610

1.540

3.975

3.975

16.100

Gribskov

21

160

35

125

90

410

7.540

1.740

5.805

4.140

19.225

Bornholm

25

125

30

40

80

280

5.085

1.300

1.665

3.235

11.280

Region Hovedstaden

1.119

7.260

1.670

4.685

4.055

17.665

6.490

1.490

4.185

3.620

15.790

Tabel 3.2.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Sjælland (2009-niveau)

Region Sjælland

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Greve

25

225

45

125

125

525

8.920

1.875

5.080

4.970

20.850

Køge

31

235

50

105

125

515

7.615

1.695

3.495

4.080

16.880

Roskilde

47

380

80

195

190

850

8.120

1.775

4.230

4.125

18.250

Solrød

10

100

20

70

50

240

9.585

2.130

6.935

4.945

23.595

Odsherred

20

120

30

65

70

285

6.100

1.405

3.210

3.455

14.170

Holbæk

38

270

60

110

145

580

7.115

1.580

2.940

3.815

15.445

Faxe

19

140

35

50

75

300

7.190

1.760

2.635

3.860

15.445

Kalundborg

30

195

45

80

105

430

6.560

1.465

2.660

3.560

14.245

Ringsted

18

125

30

55

65

275

7.205

1.740

3.130

3.740

15.815

Slagelse

44

280

65

120

160

620

6.390

1.440

2.695

3.625

14.150

Stevns

11

80

20

40

45

180

7.600

1.660

3.705

4.125

17.085

Sorø

16

120

25

50

60

260

7.600

1.770

3.350

3.955

16.680

Lejre

13

130

30

65

65

290

9.875

2.095

4.850

4.915

21.740

Lolland

28

135

35

45

90

295

4.725

1.185

1.520

3.115

10.550

Næstved

46

310

70

120

170

665

6.680

1.460

2.570

3.670

14.380

Guldborgsund

37

190

45

100

120

455

5.145

1.200

2.705

3.290

12.340

Vordingborg

26

155

35

70

90

345

5.830

1.315

2.615

3.400

13.155

Region Sjælland

458

3.180

715

1.470

1.750

7.115

6.945

1.560

3.205

3.820

15.535

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.3.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Syddanmark (2009-niveau)

Region Syddanmark

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Middelfart

19

145

30

30

75

285

7.535

1.630

1.605

3.980

14.745

Assens

23

150

40

25

90

305

6.625

1.650

1.050

3.940

13.265

Faaborg-Midtfyn

30

175

45

35

105

355

5.805

1.455

1.155

3.455

11.870

Kerteminde

13

85

20

15

50

170

6.415

1.500

1.140

3.560

12.615

Nyborg

18

105

25

25

60

220

5.810

1.445

1.390

3.405

12.055

Odense

119

670

150

205

395

1.420

5.660

1.280

1.720

3.325

11.985

Svendborg

34

200

45

60

115

415

5.865

1.345

1.720

3.375

12.300

Nordfyn

15

100

25

20

55

200

6.530

1.555

1.155

3.695

12.935

Langeland

8

35

10

10

25

75

4.235

995

1.020

2.975

9.225

Ærø

4

20

5

5

15

40

4.495

1.070

1.025

3.250

9.840

Haderslev

32

200

50

35

115

400

6.215

1.535

1.060

3.615

12.420

Billund

15

105

25

15

55

200

7.045

1.635

1.055

3.750

13.490

Sønderborg

45

275

60

35

160

530

6.125

1.385

770

3.515

11.795

Tønder

23

145

35

20

80

280

6.350

1.475

890

3.585

12.295

Esbjerg

68

430

100

85

245

860

6.315

1.470

1.250

3.565

12.595

Fanø

2

15

5

5

10

30

6.645

1.540

1.825

3.800

13.810

Varde

27

185

40

30

100

355

6.830

1.525

1.040

3.770

13.165

Vejen

23

145

35

25

85

290

6.430

1.550

1.085

3.685

12.755

Aabenraa

34

205

50

25

120

400

6.140

1.430

770

3.560

11.905

Fredericia

29

200

45

50

105

400

6.925

1.580

1.725

3.675

13.905

Kolding

52

355

85

90

200

730

6.890

1.605

1.715

3.905

14.115

Vejle

60

425

90

105

235

855

7.095

1.515

1.740

3.930

14.280

Region Syddanmark

693

4.375

1.010

940

2.495

8.815

6.315

1.455

1.355

3.600

12.725

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.4.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Midtjylland (2009-niveau)

Region Midtjylland

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Horsens

47

305

75

95

165

640

6.510

1.610

2.055

3.540

13.715

Herning

48

330

75

70

185

655

6.925

1.585

1.445

3.840

13.795

Holstebro

32

220

50

45

120

435

6.855

1.585

1.465

3.740

13.640

Lemvig

12

90

20

10

50

170

7.600

1.730

775

4.065

14.170

Struer

13

85

20

15

50

170

6.455

1.460

1.015

3.725

12.650

Syddjurs

21

145

35

50

80

310

6.715

1.565

2.375

3.850

14.505

Norddjurs

22

135

30

20

70

255

5.995

1.380

925

3.210

11.510

Favrskov

24

190

40

55

95

380

7.975

1.780

2.225

4.095

16.075

Odder

12

85

20

35

45

185

7.275

1.670

3.105

4.000

16.055

Randers

55

355

85

75

200

715

6.415

1.530

1.395

3.590

12.925

Silkeborg

48

355

80

110

190

730

7.350

1.660

2.240

3.965

15.215

Samsø

2

15

5

5

5

25

5.800

1.515

1.670

2.365

11.345

Skanderborg

28

240

55

85

125

505

8.475

1.880

2.965

4.375

17.695

Ã…rhus

193

1.125

250

570

655

2.605

5.840

1.300

2.965

3.405

13.510

Ikast-Brande

22

150

35

25

80

290

6.840

1.540

1.160

3.730

13.270

Ringkøbing-Skjern

31

225

30

40

120

415

7.170

960

1.240

3.895

13.265

Hedensted

24

175

40

40

95

355

7.200

1.710

1.735

3.910

14.555

Skive

28

180

40

20

105

340

6.425

1.510

660

3.715

12.315

Viborg

51

360

80

65

190

695

6.970

1.585

1.240

3.740

13.530

Region Midtjylland

715

4.760

1.070

1.430

2.635

9.890

6.660

1.495

2.000

3.685

13.840

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.5.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Nordjylland (2009-niveau)

Region Nordjylland

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Morsø

12

65

15

10

40

130

5.320

1.390

765

3.325

10.800

Thisted

26

155

35

15

90

300

6.155

1.450

595

3.480

11.680

Brønderslev

20

130

30

25

75

255

6.540

1.520

1.260

3.725

13.050

Frederikshavn

37

220

50

50

135

450

5.945

1.360

1.290

3.610

12.205

Vesthimmerland

21

115

30

20

70

235

5.475

1.390

895

3.210

10.970

Læsø

1

5

-

5

5

15

4.350

1.160

2.180

3.280

10.970

Rebild

15

115

25

25

60

220

7.610

1.695

1.575

3.975

14.850

Mariagerfjord

24

165

35

30

90

320

6.860

1.545

1.300

3.760

13.460

Jammerbugt

21

130

30

20

80

260

6.215

1.450

880

3.740

12.280

Aalborg

121

730

170

175

400

1.475

6.030

1.385

1.450

3.325

12.190

Hjørring

38

210

50

45

130

435

5.575

1.360

1.165

3.405

11.505

Region Nordjylland

336

2.040

480

410

1.165

4.100

6.080

1.420

1.225

3.480

12.210

 

 



[1] Fra 2007 kommune- og kirkeskatten og sundhedsbidraget.

[2] Ved uændret lovgivning ville suspensionen af SP-bidraget ophører i 2009, og ordningen således blive genindført. I forbindelse med finanslovsforhandlingerne har regeringen i oktober 2008 meddelt, at den ønsker at forlænge suspensionen af SP-bidraget til også at omfatte 2009.