Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 09-061414Dato : 02.04.2009
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 277 af 17. marts 2009.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Kristian Jensen
/Tina R. Olsen
Spørgsmål 277:
”Hvis en multinational medievirksomhed med et dansk datterselskab har endansk baseret reklame-omsætning på flere hundrede mio. kr., skal denne omsæt-ning så ikke fremgå af det danske selskabs regnskab og indgå i beregningen afselskabets skattepligtige indkomst?”
Svar:
Indledningsvis skal jeg gøre opmærksom på, at der ikke er særlige regler for ind-komstopgørelsen for medievirksomheder i forhold til andre typer virksomheder.Udgangspunktet for opgørelsen af den skattepligtige indkomst findes i statsskat-telovens § 4. Af bestemmelsen fremgår, at den skattepligtiges samlede indtægter(og udgifter) skal medregnes i den skattepligtige indkomst.Bestemmelsen hindrer dog ikke, at der indimellem opstår tvivl om, hvem der iden konkrete sag retsligt og reelt har erhvervet indkomsten. Denne problemstil-ling har været belyst i en række konkrete afgørelser gennem årene.Det følger endvidere af ligningslovens § 2, at den koncerninterne afregning skalske på armslængdevilkår, dvs. som mellem uafhængige parter. Ligningslovens §2 skal fortolkes i overensstemmelse med OECD’s Transfer Pricing Guidelines.OECD’s Transfer Pricing Guidelines tager heller ikke specifikt stilling til, hvil-ket land en konkret indkomst skal henføres til. Af OECD’s Transfer PricingGuidelines fremgår generelt, at mellem uafhængige parter er det afgørende forfordelingen af indtjeningen, hvilke funktioner de respektive parter udfører, ogherunder de respektive parters anvendelse af aktiver samt hvilke risici parterneløber. Der vil altid være tale om en konkret vurdering af de enkelte forhold i denenkelte sag.Spørgsmålet kan derfor ikke besvares entydigt, men det må være op til en kon-kret vurdering fra sag til sag.