Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-318-0112Dato: 23. april 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 271 af 11. marts2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen(SF).(Alm. del).
Kristian Jensen/Thomas Larsen
Spørgsmål:
”Derønskes en opgørelse over effekten på arbejdsudbuddet, hvis beskæftigelsesfradraget fast-holdes på det nuværende maksimale niveau, men satsen øges til henholdsvis 6,0, 6,5, 7,0 og 7,5pct.Opgørelsen ønskes med afsæt i de ændringer af beskæftigelsesfradraget, som aftalen mellemregeringen og Dansk Folkeparti lægger op til.”
Svar:
Virkningen på arbejdsudbuddet af de skitserede ændringer af beskæftigelsesfradraget afhængeraf, hvilket af årene i indfasningen afForårspakke 2.0der anvendes som sammenligningsgrund-lag. Det er valgt at tage udgangspunkt i den fuldt indfasede reform, hvor satsen for beskæftigel-sesfradraget er 5,6 pct., det maksimale beskæftigelsesfradrag 17.900 kr. (2010-niveau) og om-lægningen af sundhedsbidraget til bundskatten er fuldt gennemført.En forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget fra 5,6 pct. til 7,5 pct., hvor det maksimalebeskæftigelsesfradrag på 17.900 kr. (2010-niveau) fastholdes uændret, indebærer et umiddel-bart provenutab på ca. 1,0 mia. kr. og skønnes at medføre et fald i arbejdsudbuddet på ca. 700personer. Det lavere arbejdsudbud dækker over, at arbejdsudbuddet øges med ca. 500 personersom følge af deltagelseseffekten, men samtidig reduceres med ca. 1.200 personer som følge aftimeeffekten.Det øgede arbejdsudbud fra deltagelseseffekten skyldes, at forskelsbeløbet mellem overførsels-indkomst og relativt lavtlønnet beskæftigelse øges. Det lavere arbejdsudbud gennem timeeffek-ten skyldes, at marginalskatten øges for et antal skatteydere, som med Forårspakkens regler op-når et beskæftigelsesfradrag under det maksimale beløb, men vil nå over det maksimale beløb,når satsen for beskæftigelsesfradraget hæves, samtidig med at det maksimale beskæftigelses-fradrag fastholdes uændret. En forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget fra 5,6 pct. til7,5 pct., hvor det maksimale beskæftigelsesfradrag på 17.900 kr. (2010-niveau) fastholdesuændret, vil således øge marginalskatten med godt 1,4 pct.-enheder for skatteydere med ar-bejdsindkomst mellem ca. 239.000 kr. og ca. 320.000 kr. For alle beskæftigede skatteyderemed indkomst over ca. 239.000 kr. og op til ca. 320.000 kr. vil der være en negativ arbejdsud-budsvirkning som følge af en indkomsteffekt.En forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget fra 5,6 pct. til 6,0 pct., 6,5 pct. eller 7,0 pct.,hvor det maksimale beskæftigelsesfradrag fastholdes uændret, skønnes ligeledes at føre til etlavere arbejdsudbud.
Side 2