J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-152559
Dato : 18. november 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 21. oktober 2008.

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 27:

”Vil ministeren endvidere oplyse,

-       hvorledes der er foretaget kontrol af de tilsvarende oplysninger, som SKAT har fÃ¥et fra udlandet vedrørende indkomst fra udlandet i Ã¥rene 2005 og 2006.

-       i hvilket omfang SKAT kontrollerer, om de pÃ¥gældende har konti i udlandet,

     og hvilke transaktioner, der er ført over disse konti.

-       hvorfra indestÃ¥ende pÃ¥ udenlandske konti, som der nu er modtaget

                  kontroloplysninger om rentetilskrivning, stammer fra, herunder om der er indsat beløb, der stammer fra udenlandsk indkomst, der ikke foreligger oplysninger om fra det pågældende land.”

 

Svar:

SKAT har oplyst, at de i spørgsmål 26 nævnte indkomstreguleringer på 146 mio. kr. primært vedrører indkomståret 2006. Der har for indkomståret 2005 været et tilsvarende indsatsprojekt, hvor resultatet var indkomstreguleringer på ca. 98 mio. kr. fordelt på 1.468 borgere. For indkomståret 2007 er det endnu ikke muligt at oplyse sådanne tal.

 

Indkomstreguleringerne vedrører ikke alene renteindtægter. Det største antal reguleringer knytter sig til indkomster, hvor der indrømmes lempelse ved skatteberegningen, såsom lønninger, pensioner og udbytter. Også indtægter fra royalties og indkomst fra udenlandsk arbejdsgiver, hvor arbejdet er udført i Danmark, og der ikke er foretaget skattetræk i kildelandet, er omfattet af de foretagne reguleringer.

 

Projektet har vist, at mange borgere ikke mener, at indkomst fra udlandet skal selvangives i Danmark, hvis der er indeholdt skat i kildelandet. Der har således også været behov for information om, hvordan de indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster forhindrer, at der sker dobbeltbeskatning af den samme indkomst.

 

Formålet med projektet var bl.a. at komme i bedre dialog med de borgere, som ikke har selvangivet deres udenlandske indkomster.

 

Denne målsætning anses opfyldt til fulde, da den overvejende reaktion fra borgerne har været, at henvendelsen fra SKAT ikke er opfattet som en kontrol, men snarere en positiv service, uanset at resultatet oftest blev betaling af restskatter.

 

Dialogen vurderes også at være årsagen til, at ændringerne stort set ikke medfører klagesager.

 

Borgerne kan desværre ikke oplyses om kontroloplysningerne, inden de indsender selvangivelsen, da SKAT først modtager oplysningerne efter denne frist.

 

Da der løbende sker en udvidelse i antallet af lande, som Danmark modtager oplysninger fra, og idet flere og flere borgere i disse tider har udlandsrelationer for første gang, er det besluttet, at der iværksættes et tilsvarende projekt i den kommende periode.

 

Projektet er et godt eksempel på, hvorledes indsatsstrategien også kan anvendes.

 

I de reguleringer, der vedrørende renteindtægter fra udenlandske konti, er der som udgangspunkt ikke foretaget en nærmere kontrol af de udenlandske konti. I de sager, hvor disse oplysninger foreligger, er der typisk tale om midler fra salg af udenlandsk bolig og arv fra udlandet.

 

På baggrund af en vurdering af aktuelle risici og deres væsentlighed etablerer SKAT dog hvert år særlige indsatsprojekter, som det eksempelvis er tilfældet med kreditkortprojektet. Disse projekter kan derfor variere fra år til år.