Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
668493_0001.png
668493_0002.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
Finansministeren
14. april 2009
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 246 af 4. marts 2009 (Alm.del) stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).

Spørgsmål:

Det er aftalt, at vægt- og ejerafgift for dieselbiler uden partikelfilter skal øges med1.000 kr. årligt. Det ønskes oplyst, hvor høj udgiften til et partikelfilter til en die-selbil kan antages at være.

Svar:

Jeg har modtaget nedenstående svar fra Skatteministeriet, som jeg henholder migtil:”For nye dieseldrevne biler gives efter gældende regler fradrag i beskatningsgrund-laget for registreringsafgiften på 4.000 kr., når bilerne opfylder normer for udled-ningen af partikler, der kræver et filter. Derudover gives et fradrag i selve afgiftenpå 3.500 kr. Det betyder i praksis, at statskassen betaler både afgiften af partikel-filtret og selve filtret. Der er således ingen umiddelbar udgift for borgerne ved atvælge en ny bil med partikelfilter frem for en ny bil uden partikelfilter.Der vil senere i bilens levetid være øgede omkostninger til vedligeholdelse knyttettil filteret. Disse må dog antages at være beskedne sammenholdt med det foreslå-ede tillæg på 1.000 kr. årligt for dieseldrevne biler uden partikelfilter.For allerede registrerede dieseldrevne personbiler uden filter foreslås ligeledes ettillæg på 1.000 kr. årligt, såfremt personbilen ikke har partikelfilter. Det foreslås attillægget bortfalder, hvis bilen efterfølgende monteres med et godkendt partikelfil-ter.Udgiften til eftermontering af partikelfilter kan forsigtigt skønnes til fra ca. 3.500til ca. 7.000 kr. inkl. montering baseret på oplysninger om det tyske marked foreftermonterede partikelfiltre. Der er ikke umiddelbart grundlag for at tro, at udgif-terne til eftermonterede partikelfiltre skulle blive højere end det, der kan forklaresaf de 6 pct.point forskel i de danske og tyske momssatser.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Det bemærkes dog, at der i Tyskland gives et tilskud til eftermontering af partikel-filter på 330 € svarende til ca. 2.500 kr. Desuden forhøjes den løbende afgift med350 – 400 kr. årligt for dieseldrevne biler uden partikelfilter over de næste 2 år.Det foreslåede incitament til eftermontering af partikelfilter på 1.000 kr. for alle-rede registrerede dieseldrevne biler er således noget større end det der gælder iTyskland, jf. også, at den lavere løbende afgift for dieseldrevne biler med partikel-filter vil kapitaliseres i brugtvognspriserne.”
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen