Skatteudvalget 2008-09
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2009-318-0109Dato: 01.04.2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 235 af 4. marts 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).(Alm. del).
Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Spørgsmål 235:Der ønskes en tabel med beløbsgrænser angivet i 2009-niveau, svarende til tabellen i pres-seresumé nr. 17, "Satser og beløbsgrænser", udsendt i forbindelse med offentliggørelse af"Aftale om forårspakke 2.0".
Svar:Den omtalte tabel i presseresumé nr. 17 med de aftalte beløbsgrænser i Forårspakke 2.0 ergengivet nedenfor.Beløbsgrænser2009PersonfradragBeskæftigelsesfradragMellemskattegrænseTopskattegrænseBundfradrag for positiv nettokapitalindkomst itopskattegrundlaget1)”Grøn check” (fast nominelt beløb)- pr. voksen- pr. barn42.90013.600347.200347.200---2010- - - kr. (årets priser) - - -
201144.60014.100-424.60041.6001.300300
42.90013.600-389.90040.0001.300300
Anm.: Beløbene i 2011 er baseret på en skønnet reguleringsprocent på 3,8. En højere reguleringsprocentvil betyde højere beløbsgrænse i 2011, og omvendt ved en lavere reguleringsprocent.1)Det dobbelte for gifte.
De angivne beløbsgrænser i tabellen, svarer for 2009 til dem, som skatteyderne kender, ogfor 2010 og 2011 til de beløbsgrænser, som skatteyderne med vedtagelse afForårspakke2.0vil skulle anvende ved beregningen af indkomstskatten m.v. i disse år.Beløbsgrænserne for 2011 kan dog først endeligt fastlægges i august 2010, når regulerings-procenten for 2011 foreligger i forbindelse med fremsættelsen af finanslovsforslaget for2011. I tabellen er der rent beregningsteknisk forudsat en opregulering af beløbsgrænsernefra 2010 til 2011 med 3,8 pct., jf. anmærkningen til tabellenVed beregningen af de økonomiske konsekvenser afForårspakke 2.0og ved vurderingenaf de fordelingsmæssige konsekvenser samt i de fremlagte familietypeeksempler, er de an-vendte beløbsgrænser dog omregnet til 2009-niveau, således at de beregnede skatter m.v.efter gældende regler og efter de foreslåede regler bliver fuldt sammenlignelige på sammepris- og indkomstniveau.De hertil anvendte beløbsgrænser i 2009-niveau fremgår af nedenstående tabel.
Side 2
Anvendte beløbsgrænser ved konsekvensberegningerne afForårspakke 2.0
2009PersonfradragBeskæftigelsesfradragMellemskattegrænseTopskattegrænseBundfradrag for positiv nettokapitalindkomst itopskattegrundlaget2)”Grøn check” (fast nominelt beløb)- pr. voksen- pr. barn42.90013.600347.200347.200---2010- - - kr. (2009-niveau) - - -
201141.05313.014-391.4831)38.2781.207278
41.05313.014-373.11038.2781.252289
Anm.: Beløbsgrænserne for 2010 og 2011, der vedrører indkomstbeskatningen, er fremkommet ved atdividere de foreslåede beløbsgrænser i 2010-niveau med 1,045. Beløbene for den ”grønne check”er fremkommet ved at deflatere de 1.300 kr. henholdsvis 300 kr. i 2009-niveau med 3,8 pct. år-ligt.1)Topskattegrænsen for 2011 vil i det kommende lovforslag til udmøntning afForårspakke 2.0li-gesom de øvrige beløbsgrænser i personskatteloven blive angivet som grundbeløb i 2010-niveau.I 2010-niveau udgør topskattegrænsen 409.100 kr.2)Det dobbelte for gifte.
I den seneste konjunkturvurdering i Økonomisk Redegørelse fra december 2008 forventesen opregulering af beløbsgrænserne i henhold til personskattelovens § 20 på 4,5 pct. forindkomståret 2010.Til brug for konsekvensberegningerne m.v. er beløbsgrænserne, der vedrører indkomstbe-skatningen i 2010-niveau, derfor divideret med 1,045, således at de niveaumæssigt er fuldtsammenlignelige med de gældende beløbsgrænser for 2009.De deflaterede beløb vedrørende 2010 og 2011 er vist uden afrunding eller oprunding.Normalt vil beløbsgrænserne skulle oprundes til hele 100 kr., når de reguleres efter person-skattelovens § 20. Her er imidlertid ikke tale om en regulering efter personskattelovens §20, men om en sammenligning af satser i 2009-niveau, og til det brug er det mere retvisen-de at anvende uoprundede beløbsgrænser.Den foreslåede ”grønne check” på 1.300 kr. til voksne og den supplerende ”grønne check”på 300 kr. til indtil 2 børn pr. familie, er aftalt som et fast nominelt beløb angivet i 2009-niveau. Realværdien af ”checken” mindskes således over årene svarende til den generellevækst i samfundet. Beregningsteknisk er denne effekt indregnet i konsekvensberegningerneved at deflatere beløbene med den forudsatte gennemsnitlige årlige BNP-vækst på 3,8 pct.
Side 3