Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 219 af 18. februar 2009

 (Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                  / Lise Bo Nielsen

 

                        


Spørgsmål 219:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. januar 2009 fra Dansk Biotek, jf. alm. del – bilag 133.

 

Svar:

Dansk Biotek har i brev af 28. januar 2009 og brev af 8. januar 2009 bedt om økonomisk assistance til bioteksektoren, således, at der kan skaffes mere likviditet i de små og mellemstore biotekselskaber hurtigst muligt.

Jeg har stor forståelse for, at den nuværende finansielle krise har forværret vilkårene for erhvervslivet, herunder biotekselskaberne. I den forbindelse har jeg overvejet den af Dansk Biotek foreslåede ordning.

Som jeg skrev i svaret til alm. del spørgsmål 180 af 21. januar 2009 kan forslaget ikke tiltrædes, da det byder på betydelige provenutabsrisici og skatteadministrative problemer.

I henvendelsen af 28. januar 2009 har Dansk Biotek den opfattelse, at jeg i svaret til spørgsmål 180 har skrevet, at der skulle være problemer med at få Dansk Bioteks forslag godkendt i forhold til EU’s statsstøtteregler. Dette har jeg ikke skrevet. Jeg har skrevet, at statsstøttereglerne sætter grænser for, hvordan en ordning kan indrettes. Dermed vil det ikke være muligt at målrette en ordning til kun at gælde bestemte typer virksomheder, f.eks. biotekselskaber. Således støttes også virksomheder, som det ikke var formålet skulle have skattefordelen. Den foreslåede ordning vil ramme meget bredere og ikke kun omfatte biotekselskaber, hvilket ikke er en særlig målrettet måde at benytte det offentliges begrænsede midler på.

Dansk Biotek henviser til, at andre lande har lignende ordninger, og at disse ordninger skulle være lette at administrere, idet der kan benyttes OECD’s Frascati manual fra 2002 til at definere forskning og udvikling. Frascati manualen er dog lavet med det formål at definere en standard til benyttelse ved undersøgelser af forskning og udvikling. Rapporten er således lavet i et forskningsøjemed til statistiske undersøgelser. Rapporten vil dermed ikke umiddelbart kunne benyttes af skattemyndighederne til opgørelse af forsknings- og udviklingsudgifter til brug til en skattemæssig ligning.

Jeg er meget opmærksom på, at dansk erhvervsliv skal have samme konkurrencevilkår, som konkurrenterne i andre lande. Men jeg mener ikke, at negativ skat er vejen frem.

Regeringen er dog opmærksom på følgerne af den finansielle krise. Det er baggrunden for, at regeringen den 18. januar 2009 indgik en bred politisk aftale om en kreditpakke. Det forventes, at den vedtagne lov nr. 67 af 3. februar 2009, ”Lov om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter”, i en vis grad vil løsne op for finansieringsvanskelighederne i samfundet til gavn for alle virksomheder – også biotekselskaber.

Samtidig skal I være opmærksomme på regeringsudspillet fra den 24. februar 2009: ”Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat”, hvor der foreslås en markant sænkning af beskatningen på arbejdsindkomst.  Det er hovedformålet i de politiske forhandlinger om en skattereform, hvilket forventes bl.a. at hjælpe bioteksektoren til at tiltrække og fastholde højtkvalificeret arbejdskraft.