Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 182 af 23. januar 2009
 (Alm. del).
Kristian Jensen
                                                                /Joel Nielsen Â
                       Â
Vil ministeren oplyse, hvorvidt det udgør en hindring for den frie bevægelighed, at en dansker, der har boet i et andet EU-land end Danmark, skal betale dansk registreringsafgift af et motorkøretøj, som han har købt og benyttet i udlandet, hvis han igen ønsker at bo i Danmark, særligt henset til registreringsafgiftens størrelse?
Svar:
Reglerne om registrering og registreringsafgift af motorkøretøjer knytter sig til, om man har fast bopæl her i landet. Har man det, og ønsker man at anvende et motorkøretøj, skal køretøjet som udgangspunkt være registreret, og der skal betales registreringsafgift.
Ved beregningen af den registreringsafgift, der skal betales for det enkelte indførte køretøj tages udgangspunkt i den almindelige pris for et tilsvarende dansk indregistreret køretøj ved salg til bruger her i landet. Det betyder, at afgiftsbelastningen af brugte biler eller motorcykler, der indføres f.eks. som flyttegods, kommer til at svare til den del af registreringsafgiften af en tilsvarende â€dansk†bil eller motorcykel, der endnu ikke er afskrevet. Resultatet er, at bilister, der tager fast bopæl her i landet, ogsÃ¥ med hensyn til registreringsafgiften ligestilles med andre fastboende bilister.
Denne beskatningsform er i overensstemmelse med det såkaldte territorialprincip. Medlemsstaternes kompetence til at beskatte biler og motorcykler efter territorialprincippet nyder bred anerkendelse i EU.
Jeg kan tilføje, at vi her i landet har en ordning for godtgørelse af registreringsafgift ved udførsel af biler og motorcykler. Det betyder, at fastboende, der vælger at udvandre, vil kunne vælge at tage bilen eller motorcyklen med sig, og i den forbindelse få udbetalt størstedelen af den registreringsafgift, der endnu ikke er afskrevet.